גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אווזה שמטילה 17 מיליארד ש' בשנה

שהאוצר יוותר על מיסוי הבנזין והדיזל עבור איכות הסביבה? הצחקתם אותי

דלק  / צלם: איל יצהר
דלק / צלם: איל יצהר

חמש שנים הן פרק זמן ארוך מאוד במונחים של תוכניות ממשלתיות. בסין, למשל, "תוכניות החומש" הממשלתיות מצליחות לשנות אזורים שלמים בפרק הזמן הזה; להזיז מיליוני תושבים ואפילו לשנות סדרי עדיפויות לאומיים בתחומי אנרגיה. בישראל, לעומת זאת, חמש שנים הן בחזקת "תקופת בחינה".

לפני חודשיים, למשל, מלאו חמש שנים להחלטת הממשלה מספר 1354, שעיקרה "כינון מאמץ לאומי לפיתוח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה". שנה מאוחר יותר קיבלה הממשלה החלטת-המשך הכוללת תוכנית לאומית מפורטת בנושא, שאמורה להימשך עד 2020. ההחלטה יצאה לדרך עם תקציב מסגרת, הוזמנו עבודות ייעוץ, הוקמה "ועדת היגוי" ובעקבותיה אפילו "מנהלת לקידום תחליפי נפט מבוססי גז טבעי לתחבורה". השנים חלפו בנחת. היועצים יעצו, המנהלות ניהלו, ועדות ההיגוי סובבו את ההגה. ומה קרה בשטח? התחבורה המונעת בגז טבעי עדיין נמצאת על הנייר. פה ושם בוצעו מיזמי "פיילוט". את מספר כלי-הרכב מונעי הגז הטבעי - רובם משאיות - שהגיעו לישראל לצורך "ניסוי ובחינת היתכנות" אפשר לספור על אצבעות כף יד אחת.

נציין, שמדובר בטכנולוגיה קיימת, מוכרת ומוכחת היטב בתעשיית הרכב העולמית. כמעט 19 מיליון משאיות וכלי-רכב פרטיים מונעים בגז טבעי נעים בעולם, כאשר הריכוזים הגדולים ביותר נמצאים באופן טבעי במדינות המפיקות גז טבעי. בארצות-הברית לבדה המספר חצה את החצי-מיליון כלי-הרכב, ורכב מונע גז נמצא בתהליך של צמיחה מואצת בעקבות מדיניות הממשל.

אמנם צניחת מחירי הנפט בשוק העולמי האטה את קצב אימוץ הגז - כמו שקרה לתחומים של "תחליפי נפט" - אבל עדיין הכדאיות הכלכלית שרירה וקיימת. באירופה נמכרות כיום משאיות, מכוניות מסחריות וגם כלי-רכב פרטיים מונעים בגז, חלקם רכבי יוקרה, שעונים על כל הדרישות האירופיות העדכניות בכל הנוגע לתקינה ולבטיחות.

אין כמעט חולק על כך, שקידום השימוש בגז טבעי לתחבורה הוא צעד הגיוני ומתבקש ברמה הלאומית. ישראל מייבאת את כל הנפט התחבורתי שלה, משלמת עבורו במטבע קשה, ושורפת אותו על הכבישים בדרכים שרחוקות מאוד מלהיות יעילות או ידידותיות לסביבה. כל זה לצד תלות בגורמים חיצוניים.

אז מדוע ואיפה זה תקוע? - בשני מחסומים עיקריים. הראשון הוא המשרדים "הביצועיים" ובעיקר משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, שבלעדיהם לא ניתן לייבא כלי-רכב מונעים בגז ולא להקים תחנות-תדלוק. כאן אמנם נראה כאילו יש תזוזה בשטח, אולם תרגומה ליבוא ממשי יהיה איטי מאוד בשל רצונם של המשרדים להערים דרישות תקינה. על-פי המסתמן, יבואן רכבי גז "יחויב לעמוד בדרישות היבוא, ובכלל זה עמידת הרכב בדרישות התקינה האירופית או האמריקאית כמקובל בכלי-הרכב הרגילים; וכן עמידת הרכב עם מערכות הגז בתקנים הבטיחותיים הרלבנטיים כתלות ממקום יבוא הרכב או מערכות שיותקנו בישראל לאחר יבוא הרכב".

בנוסף, "מערכת הגז המותקנת בכלי-הרכב תעמוד בכל הדרישות המופיעות בתקנות של האו"ם. יצרן הרכב יצהיר כי מפרט הגז המופיע בתקן הישראלי מתאים להנעת כלי-הרכב, פיית התדלוק תצטרך לעמוד בתקן ספציפי". ועוד לא דיברנו על תקן לתחנות-תדלוק בגז טבעי ועל תקן לגז טבעי עצמו, שגם הם עדיין בפיתוח.

הצינור התקוע השני הוא משרד האוצר, שמנסה למצוא דרך איך לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה. כלומר, לעודד (כביכול) רכבי גז בלי לאבד, חס וחלילה, את האווזה של מיסוי הבנזין והדיזל, שמניבה 17 מיליארד! שקל בשנה. שנתיים לאחר כינון "ועדת המיסוי הירוק השנייה", שאמורה הייתה לעסוק בנושא, רשות המסים מסרבת אפילו להגיד או להחליט - אם אכן יוענקו תמריצים כלשהם ליבוא רכבי גז. ובהיעדר תמריצים ובאין ודאות לגבי מחיר כלי-הרכב והגז למשתמש, אף יבואן לא יהמר על התחום.

אז בינתיים ישראל ממשיכה לקדם את ניצול משאב האנרגיה העיקרי שלה, בשיטה שמזכירה את צעדי הריקוד המפורסם של מייקל ג'קסון ז"ל, המכונה "הליכת ירח". כלומר, מבצעים את כל תנועות ההליכה, שורפים אנרגיה, ומשכנעים את הצופים שיש תנועה קדימה, אף שבפועל מדובר בדריכה במקום.

עוד כתבות

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

עידן וולס / צילום: יונתן בלום

המאבק מול מנורה, הפגישה שהסעירה את שוק ההון והיחסים עם יצחק תשובה: עידן וולס מדבר

רגע אחרי ההשתלטות על ישראכרט עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, חושף את מאחורי הקלעים: "התכוננו מתחת לרדאר, זה היה בית ספר לעסקים" ● בראיון בלעדי הוא מספר גם על הפגישה שהסעירה את שוק ההון, הסכם הגז הגדול אי פעם והקשר הקרוב עם יצחק תשובה, ש"צריך לקבל את פרס ישראל"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות השבבים הובילו את וול סטריט לשיאים; מניית אינטל זינקה ב-23%

ארבעת המדדים המובילים, כולל ראסל 2000 קבעו שיאים ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, היום הכי טוב של המניה מאז 1987 ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר עלה בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הקרן הזרה שהשלימה אקזיט של יותר ממיליארד שקל בבורסה

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

ירדן בארי / צילום: יח''צ

הבכירה בענקית הבריאות מודה: "אין לי את מספרי הטלפון של הצוות שלי"

מתוך 180 שווקים שבהם פועלת חברת מוצרי הבריאות iHerb, ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת - והיא בין המדינות המובילות במכירות פר נפש ● בראיון ראשון מספרת ירדן בארי, מנהלת השוק הישראלי בחברה, עד כמה משמעותית העבודה עם משפיענים, התחושה כשאתרים אחרים מעתיקים את המלאי, מה הישראלים עדיין לא הפנימו ואיך הפך ספטמבר לאחד החודשים החזקים במכירות

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

GAC AION V / צילום: יח''צ

הרכב הזה נכנס לאחד הפלחים התחרותיים בשוק. האם הוא משתלם?

לשחקן החדש ביותר (בינתיים) בפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים, GAC AION V, יש עיצוב ייחודי, תא נוסעים מרווח ואיכותי והיחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר ● באגף הדינמי יש מקום לשיפור ● השבוע בענף הרכב

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים