מתי בישראל? ביפן מעודדים יום עבודה קצר ויותר חופשות

בתמיכתו של רה"מ היפני שינזו אבה, העובדים השכירים בתאגידים היפניים אומרים "שלום ולא להתראות" לתרבות העבודה מצאת החמה ועד צאת הנשמה

קריירה / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

העובדים השכירים בתאגידים היפניים אומרים "שלום ולא להתראות" לתרבות העבודה מצאת החמה ועד צאת הנשמה, ואף עושים זאת בתמיכתו של ראש הממשלה, שינזו אבה.

ימים ארוכים במשרד, שמלווים בלילות ארוכים של שתייה עם עמיתים לעבודה, הפכו לאחד מסמליה של יפן, בדומה לסושי ולקומיקס המאנגה. אבל תרבות העבודה היפנית מואשמת גם בכמה מהרעות החולות במדינה: החל בשיעור הילודה הזעום וכלה בפריון העבודה הגרוע. בנוסף, המחסור בעובדים בשוק העבודה כבר משנה את מאזן הכוחות לרעת החברות ולטובת העובדים.

בתפנית חדה ממסורת העבר, החל המגזר התאגידי ביפן להתהדר באימוץ מנהגים שנחשבים למובנים מאליהם בחלקי עולם אחרים.

"גם אם שעות העבודה קצרות, אנחנו נשלם יותר לעובד שמביא תוצאה טובה יותר. שעות עבודה ארוכות אינן מובילות בהכרח ביצועים טובים יותר", אמר טדשי ינאי, מנכ"ל פאסט ריטיילינג.

יצרנית הרובוטים פאנוק (Fanuc) מתכננת לפתות עובדים למשרדיה הראשיים, השוכנים במיקום לא-נוח למרגלות הר פוג'י, באמצעות הכפלת גודלו של אולם הכושר במקום ובניית מגרשי טניס ובייסבול חדשים.

מאמצי התאגידים לשפר את תנאי העבודה עולים בקנה אחד עם מאמציו של אבה לבצע רפורמה מעמיקה בשוק העבודה היפני - רפורמה שנחשבת למרכיב מפתח בתוכנית הצמיחה הכלכלית של ראש הממשלה.

גם עובדי הציבור יזכו לחיים קלים יותר. מאוקטובר ייאבית המסחר איטוצ'ו מקווה לפתות בוגרי אוניברסיטה טריים באמצעות יום עבודה שמתחיל מוקדם יותר וגם מסתיים מוקדם יותר. יצרנית המדפסות ריקו אסרה על עובדיה לעבוד לאחר שמונה בערב. פאסט ריטיילינג, מפעילת רשת הבגדים יוניקלו, עומדת להשיק יום עבודה בן ארבע שעות לעובדים שמעוניינים באיזון בית-עבודה טוב יותר.

סר על עובדי משרד הבריאות לעבוד לאחר עשר בלילה, וזאת לאחר שנכשל הניסיון להבריחם מהמשרדים באמצעות כיבוי אורות. בשבוע שעבר הגישה הממשלה הצעת חוק שמאלצת את העובדים לקחת מדי שנה לפחות חמישה ימי חופשה בתשלום.

הצעת החוק כוללת גם סעיף שמעורר מחלוקת רבה יותר, ושמתוקפו יהיה שכרם של בעלי ההכנסה הגבוהה יותר במגזרים מסוימים - כמו בנקים וחברות ברוקרים - מבוסס על ביצועים ולא על מספר השעות שהם מבלים במקום העבודה. תומכי סעיף זה טוענים שהוא יקדם את פריון העבודה, אך מתנגדיו טוענים שהוא יגדיל את מספר השעות הנוספות שהעובדים יעבדו מכיוון שהמעסיקים כבר לא יידרשו לשלם בגין שעות נוספות אלה.

המאמצים שנעשו בעבר לשפר את תנאי העבודה של השכירים נכשלו רובם ככולם. ביפן עדיין מתרחשים מקרי מוות כתוצאה מעודף עבודה, המכונים "קרושי", ועובדים רבים חשים אשמה כשהם יוצאים מוקדם מהמשרד.

אשתקד ניצלו השכירים ביפן רק את מחצית ימי החופשה שלהם הם היו זכאים, וזאת בניגוד לצרפתים ולגרמנים שמימשו את זכאותם במלואה, על פי סוכנות הנסיעות המקוונת אקספדיה. המדינה היחידה בעלת רמת ניצול חופשה נמוכה יותר מיפן היא דרום קוריאה.

כמה ימי חופשה הם לוקחים
 כמה ימי חופשה הם לוקחים