נוחי דנקנר מספר על הרגעים הגורליים של "הנפקת החברים"

(עדכונים שוטפים) - דנקנר לחוקר: "חשבתי שלא נגיע לדבר כזה שאיתי שטרום יבקש ממני עזרה, אבל מרגע שביקש – ישר ידעתי שאעזור" ■ "יש מאסה גדולה של סחורה, ושטרום קלט אותה"

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

בפעם השנייה השבוע, נוחי דנקנר עלה היום (ד') לדוכן העדים במשפט שבו הוא עומד לדין בחשד הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות לכאורה בפברואר 2012, במטרה לשפר את סיכויי ההנפקה שערכה החברה באותה עת. דנקנר עומד לדין ביחד עם איתי שטרום בבית משפט המחוזי בתל-אביב בפני השופט חאלד כבוב.

במהלך מפתיע, הפרקליטות הקרינה היום בבית המשפט קטעים מצולמים מחקירתו של דנקנר ברשות ניירות ערך. דנקנר מתנגד שהקטעים ישודרו בתקשורת, והשופט כבוב יכריע בסוגייה.

דנקנר אמר במהלך עדותו בהקשר לקטעי הווידיאו כי "אם הפרקליטות תבחר להקרין זאת - והיא לא תבחר - תראו את ההפתעה הענקית שלי כשנודע לי מהחוקר שאנשים עשו 'פליפ' על המניה. הייתי די בשוק מזה".

"עכשיו הולכים לראות סרט?", התבדח דנקנר כשהחלו להקרין את הקטע מחקירתו ברשות ניירות ערך.

להלן הקטע מחקירתו של דנקנר שהקרינה הפרקליטות באולם בית המשפט:

חוקר: "ההלוואה שנתת לאיתי שטרום נועדה לתת כתף להשקעה שלו ולהתמסרות שלו".

דנקנר: "נכון, באמת חברים... יש בן אדם שיזם ועשה פעילות, וכאן אני פותח סוגריים ואומר שאני לפעילות לא חוקית, פעולות מתואמות - לא מודע. אני לא בסרט הזה, אני לא יודע שמכר במחיר יותר נמוך משקנה... אבל כאשר בן אדם, כמו לוחם השייטת שציינת, עושה ברצון כל-כך טוב כלפיי, ואחרי כמה ימים בא ואומר שהוא נקלע לבעיית אשראי, תזרים - שאלתי אותו בכמה כסף מדובר, ונתתי לו הלוואה".

חוקר: "על מה הוא נלחם?".

דנקנר: "הוא עשה מה שהוא חושב שנכון כדי לסייע להנפקה".

חוקר: "איך זה מסייע להנפקה?".

דנקנר: "הואיל ויש מאסה גדולה של סחורה, והוא קלט אותה".

חוקר: "איך זה מסייע להנפקה?".

דנקנר: "אחד - בכך שרואים שיש כאן קונים ולא רק מוכרים. שתיים - בכך שרואים שמאסת המוכרים לא ממוטטת את המניה בשוק; ויש עוד היבטים".

חוקר: "יוצא בדיעבד שאתה מממן את הפעילות הזאת".

דנדנר: "אני בשום נקודת זמן עד הפנייה לעזור, לא ידעתי... כשבאה הפנייה לעזור, קצת התאכזבתי מהחוסן של ISP, כי חשבתי שלא נגיע לדבר כזה שיבקש ממני עזרה, אבל מרגע שביקש - ישר ידעתי שאעזור".

חוקר: "למה? מחויבות מוסרית?".

דנקנר: "הרגשתי שאני כחבר צריך לעזור".

עד לחוץ

סיפורים על בעיות זיכרון, גלגול אחריות כלפי עורכי הדין, הקלטות מחקירתו של דנקנר ברשות ניירות ערך וויכוח "איזהו טייקון" - אלה היו רגעי השיא ביום הראשון לחקירתו הנגדית של בעל השליטה לשעבר בקבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, במשפט שבו הוא מואשם בהרצת המניות. "יש מאסה גדולה של סחורה, ושטרום קלט אותה", אמר כאמור דנקנר בחקירתו היום.

מאידך, באותה עדות טען דנקנר גם טענה שמתיישבת עם גרסתו במשפט, לפיה ההלוואה שנתן לנאשם השני בתיק, איתי שטרום, הייתה "חברית".

דנקנר נראה לחוץ לעתים, ובמספר רגעים התלהטו והאדימו פניו. הוא האריך בתשובותיו והשתדל לשקול את מילותיו. למרות זאת, סביר שחלק מן הדברים שאמר, דנקנר יחשוב בעתיד שהוא יכול היה לנסח אחרת. זאת, כמובן, אם יזכור את עדותו.

דנקנר נאשם בכך שבפברואר 2012, לקראת מועד הנפקה של אי.די.בי לציבור, נפגש עם הנאשם השני בתיק, סוחר ניירות הערך איתי שטרום, והשיניים סיכמו כי שטרום ירכוש מניית אי.די.בי בהיקפים משמעותיים בבורסה, לכאורה מתוך תוכנית להגדיל את מחזורי המסחר, להשפיע על ערך המניה ולהציג מצג של התעניינות במניה מצד קונים, ערב ההנפקה.

שטרום נעזר, לפי האישום, בשותפו לשעבר, סוחר ניירות הערך, עד המדינה עדי שלג, כדי לבצע את הרכישה של מניות אי.די.בי באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום, כחלק מהתוכנית הנטענת להריץ את המניה.

זיכרון לברכה

דנקנר סיפר בחקירתו הנגדית על בעיות זיכרון שמהן סבל בתקופתו באי.די.בי, לכאורה בשל העומס שבו היה נתון. בין היתר הוא סיפר כי יום אחד הוא ישב עם אבי פישר (לשעבר שותפו ומנהל בכיר בקבוצה) במסעדה, "דיברתי עם אדם ששנינו מכירים. ובהמשך פגשתי את אותו אדם שוב ולא זיהיתי אותו. בהמשך סיפרתי על זה לאבא שלי, שלקח אותי להיפגש עם נוירולוג בכיר. הוא שאל מה אני עושה, וכשהסברתי לו, אמר לי שזה נורמלי במצבי, ושזה עוד יקרה".

"אתה זקוק לנוירולוג כדי להיזכר בחקירות שלך?", עקצה את דנקנר התובעת, עו"ד חנה קורין. דנקנר ענה: "הנוירולוג בדק אותי ואמר שהכול בסדר".

בהמשך קישר דנקנר את בעיות הזיכרון לעדותו ברשות ניירות ערך, ספק אם מתוך ניסיון לגמד את חשיבות אותה חקירה. "זה שזכרתי שמדובר בכלל בהנפקה מפברואר, זה בגדר נס. מדובר באירוע שלקח שבוע עד 10 ימי טיפול. זה לא היה חזות הכול. אין ספק ששבוע-שבועיים אחר-כך היא הייתה משהו שאפשר לעשות לו Delete".

"אבל מר דנקנר, ראינו את היומן שלך, פנית למאות אנשים. היה פה אפילו מקום של חוסר נעימות אולי", העיר השופט חאלד כבוב, בהתייחס להפסדים שספגו המשקיעים באותה הנפקה עם הידרדרותה של אי.די.בי.

דנקנר: "הכוונה היא לעיסוקים שלי, יכולתי להפסיק לעסוק בזה. כמובן שהייתה לי הכרת-תודה גדולה למשתתפים וחוסר נעימות כלפי אנשים שהפסידו, אבל התקדמתי הלאה".

"אבי פישר לא ידע?"

בתחילת הדיון נשאל דנקנר על-ידי עו"ד איריס ניב-סבאג, המייצגת את איתי שטרום, על הרכב המשקיעים בהנפקת אי.די.בי מפברואר 2012. "למרות הפרסומים בעיתונות שהתייחסו לאמירה שלי (בעדות הראשית ביום ראשון) על כך שגברת כהן מחדרה לא השתתפה בהנפקה, בדקתי שוב את הנתונים. 85% מהמשתתפים בהנפקה היו מה שמכנים 'חברים' וגופים מוסדיים, ולא כפי שפורסם".

"אני רוצה לומר לגבי האמונה שלי בחברה", אמר בהמשך, "אני באופן אישי השקעתי כסף פרטי רב שלי באי.די.בי ואז לקחתי אשראי מבנק זר. כ-9 חודשים, עד נובמבר, האמנתי בחברה, עד כדי כך שרכשתי מניות אי.די.בי בסכומי-עתק, לפחות ב-56 מיליון שקל".

"הפניתי אנשים לשטרום מסיבות שונות", העיד דנקנר בהמשך, "זה מתחיל מפנייתו של איתי שמנהל עסקים בשביל עצמו. הפניתי אליו חלק מהאנשים ועזרתי לו במתן הלוואה כי נעניתי לפנייתו באופן חברי. כמובן שזה עלה גם עם האינטרסים שלי, כלומר של החברה. ואגב, גם אם לא תאהבו את זה, כשאני אומר 'אני' - אני מדבר על החברה".

בהמשך נחקר דנקנר על-ידי עו"ד משה ישראל, המייצג את החברה, ונשאל על מודעותם של מנהלי אי.די.בי לגבי פעילותו של דנקנר יחד עם שטרום לקידום ההנפקה. "אייל סולגניק, המשנה למנכ"ל שהיה אחראי על רגולציה, ובכירים אחרים בחברה לא ידעו על הפעילות שלך עם שטרום?", שאל עו"ד ישראל.

"חלק ידעו. לדוגמה, אבי פישר", השיב דנקנר. "אני בכלל לא ידעתי אז שמזכירתו של אבי פישר העבירה את מספר הטלפון של איתי שטרום לשמעון וינטרוב (אחד המשתתפים בהנפקה). אז אבי פישר לא ידע? פתאום יש קשר שאני לא יודע איך נוצר בין וינטרוב לשטרום".

"האם אייל סולגניק ידע על הרכישות מחוץ לבורסה?", שאל עו"ד ישראל. "זה נכון, מה שאמר סולגניק בעדותו שהיה מרוחק, 'במעגל השני'", הודה דנקנר באי-ידיעתו של המשנה למנכ"ל. "הוא גם בנה סביב זה תיאוריות, למה זה טוב", שחרר מעט קיטור.

מעורב עד לרמת שמות המותגים

בתחילת חקירתו הנגדית על-ידי התובעת עו"ד חנה קורין, נשאל דנקנר על מידת מעורבותו בנעשה בקבוצת אי.די.בי, ומסר תשובות מבלבלות. מחד יצר רושם של בעל שליטה "משחרר" שנותן אמון במנהלים בחברותיו - ומאידך העיד על רמת מעורבות גבוהה ביותר, עד לרמת צבעי המותגים ברשת שופרסל בחלקים מאותה התקופה.

"בתחילת הדרך אני ביקשתי שכל אחד לפי כישוריו יירתם ויכנס לכלל תעשיות - צביקה לבנת ואבי פישר, שנכנסו יחד לתפקיד מנכ"לים משותפים. אני לא רוצה להגיד שהם עשו בחברות מה שהם רוצים. אבל נתתי להם יד ניהולית חופשית, כך שבכפוף לפיקוח הדירקטוריון הם מתנהלים בעצמם. כמחצית ממה שקרה בקבוצת אי.די.בי, אני קראתי בעיתון. רמת המעורבות שלי הייתה נמוכה מאוד מאוד".

"אז אתה אומר שלא היית מעורב במבצעים של שופרסל - זה ברור לי", העירה התובעת. "שלא יהיה לך ברור, כי לפעמים הייתי מעורב", השיב דנקנר. "אין ספק שעסקת גם בפרטים - האם הנהגת, הובלת וניווטת?", שאלה התובעת.

"כשנכנסתי לקבוצה, מצאתי ים גדול של חברות. הגעתי למסקנה שצריך לממש רבות מהן, ויצאתי למסע של מימושים. נכנסתי אישית יותר לקבוצות שדרשו טיפול, לדוגמה שופרסל. לאחר שהבאנו את שופרסל ממצב של הפסדים למצב של רווחיות, הפסקתי להתעניין. אך שם הייתי מאוד מעורב, עד כדי בחירת שמות המותגים והצבעים שלהם. לאחר שהתייצב המצב, הפסקתי להתעניין בשופרסל והפסקתי להיות מעורב בפרטים, עד לרמה שעובדי שופרסל שאלו: 'נוחי, אתה לא אוהב אותנו יותר?'"

"אני חתמתי, אבל עורך הדין ניסח"

דנקנר, כמפקד שלא מהסס לשלוח את חייליו לחזית, לא התבייש היום להפנות אצבע מאשימה כלפי עורכי הדין שייצגו אותו בעבר ואלה שמייצגים אותו בהווה.

"אתה מסתייג מהצהרה שקראתי לך, המתארת את מידת המעורבות שלך בנעשה בקבוצת אי.די.בי - למרות שהעתקתי את הנוסח מדוח הדירקטוריון שהוגש לבורסה, ושאתה חתמת עליו בעבר", שאלה עו"ד קורין בשלב מסוים.

"נכון", ענה דנקנר, "יש הבדל בין פסקה שנוסחה על-ידי עורכי הדין כחלק ממכלול, לבין הקראת הנוסח הזה, כשאנחנו עוסקים באישום פלילי, ואני לא יודע לאן את חותרת".

"אז כשזה נוח לך כדי לקבל גמול כיו"ר דירקטוריון - אתה מסכים לנוסח, וכשזה לא נוח, בבית המשפט - אתה מתנער ממנו. זה מאפיין מאוד את קו ההגנה שלך", הטיחה התובעת.

דנקנר: "את התגובה שלנו לדברים שנכללו בכתב האישום, כתבתנו בכתב ההגנה. עו"ד אדרת, שניסח אותו, נמצא פה. את יכולה לשאול אותו".

קורין: "יש נאשמים שהסבר מסוג של גלגול אחריות לעורך הדין יותר מתקבל על הדעת לגביהם, ויש כאלה שפחות - אתה נמנה עם הקבוצה השנייה".

דנקנר: "אני לא רוצה לענות בשמו של מר אדרת".

"בזמן אמת, לא הסתייגת מהנוסח הזה", התערב השופט כבוב.

"לא. לא ראיתי לנוסח חשיבות גדולה. עכשיו, כשאנחנו בבית המשפט, אני רואה לזה חשיבות יותר קריטית", השיב דנקנר.

סולד מהמילה "טייקון"

בהמשך ניטש ויכוח, שלא ברור מדוע נקלעו אליו דנקנר וקורין, כשקורין שאלה על מידת השפעתו של דנקנר על המשק הישראלי בשיא כוחו. "כונית 'האיש החזק' במשק", אמרה קורין.

"אני לא יודע מה זה אומר 'חזק' - לא יכולתי ללחוץ על כפתור ולגרום להפגנה בנמל אשדוד", השיב דנקנר. "אבל היומן שלך מעיד שהיית חזק - שנפגשת עם האנשים המשפיעים ביותר בבתיהם והם בביתך", לחצה. "היומן אכן מעיד שכך", הודה דנקנר.

"בתקשורת קוראים לך טייקון", המשיכה קורין. "והיום קוראים לי טייקון לשעבר", ענה הטייקון לשעבר.

דנקנר הוסיף: "אני מתייחס למילה הזאת - 'טייקון'. אני סולד מהמילה הזאת, אני חושב שזאת מילה לא נכונה", הוסיף דנקנר. "אושייה?", הציעה קורין. "עמדתי בראש קבוצת חברות גדולה במשק... אם את מתכוונת שהייתי אדם 'נחשב', וכשהייתי מתקשר לאילן בצרי (ראש החטיבה העסקית בבנק הבינלאומי - ג.מ), הוא היה מדבר איתי - זה נכון".

נוחי דנקנר / צילום: חן מענית
 נוחי דנקנר / צילום: חן מענית

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
 נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

נוחי דנקנר
 נוחי דנקנר