איתי שטרום בכה בביהמ"ש: "עדי שלג שיקר. הוא גנב כסף"

(עדכון) - איתי שטרום מעיד לראשונה בפרשת הרצת מניות אי.די.בי ■ "עדי עזב חברה אחרת וסיפר שארקדי גאידמק קנה אותה. התאהבתי בעדי. בחור חתיך, מרשים, בא מניו-יורק, עשה עליי רושם מדהים. טעיתי"

איתי שטרום / צילום: רוני שיצר
איתי שטרום / צילום: רוני שיצר

"עד המדינה עדי שלג שיקר בבית המשפט, שיקר לפרקליטות, שיקר לי, ושיקר לשוק. בניגוד למה ששלג אומר ולמה שנטען נגדי, לא הייתה שום הנחיה שלי לעדי להרים את השער וגם לא הייתה בינינו פגישת הנחיה במשרדי, כי אני לא הייתי במשרד במהלך כל הזמן הזה. לא ברור לי למה זה לא נבדק. עדי שלג רצה להציל את עורו ואת עור אשתו וילדיו, ולכן משקר. תמוה בעיניי שהמערכת עדיין עומדת מאחוריו".

כך העיד היום (ג') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב איתי שטרום, נאשם מספר 2 במשפט הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות, שבו עומד לדין גם נוחי דנקנר, יו"ר הקונצרן לשעבר. שלג, עד המדינה, הוא שותפו לשעבר של שטרום בחברת ISP טריידינג והאיש שביצע את המסחר במניה לצורך הרצתה לכאורה. זאת, לטענת הפרקליטות, תוך קבלת הוראות משטרום, שמצדו קיבל הוראות מדנקנר ואף מומן על-ידו.

לאחר שבתחילת השבוע סיים דנקנר להעיד, עלה הבוקר שטרום לראשונה לדוכן העדים באולמו של השופט חאלד כבוב. עדותו של איש הצבא לשעבר, החסון והקירח הייתה נרגשת. הוא הכחיש בתוקף את הנטען נגדו ומדי פעם התייפח והזיל דמעות כשדיבר על כך. שטרום הדגיש בעדותו הראשית בפני באת-כוחו, עו"ד איריס ניב-סבאג, את חשיבות חוות הדעת שהגישה ההגנה לבית המשפט, שממנה עולה כי איכונים שנערכו לטלפון של שטרום מוכיחים כי בעת "פגישת ההנחיה" הנטענת במשרדו בינו לבין שטרום, הוא כלל היה בביתו, ולפיכך גרסתו, לפיה כלל לא נערכה "פגישת הנחיה" היא הנכונה, בעוד שגרסתו של עד המדינה היא שקרית. "כל מה ששלג העיד (לגבי "פגישת ההנחיה" - ח'מ') לא יכול היה להיות כי לא הייתי במשרד ולא הייתה הנחיה", אמר שטרום.

יתרה מכך, בדיון היום חשף שטרום, כי לפני שעלה להעיד הבוקר הוא ביצע, בסיוע סנגוריו ורעייתו, חמוטל, שחזור מצולם, כדי לבדוק הזמן שלקח לו להגיע למשרד ולחזור לביתו. זאת, כדי להוכיח שב"חורי הזמן" בין שיחה לשיחה שניהל שטרום בטלפון, שנמשכים כ-10 דקות בכל פעם, הוא לא יכול היה לנסוע למשרד ולחזור לביתו (שניהם בהרצליה), פשוט כי לא היה לו די זמן לכך. דיסק עם השחזור הוגש על-ידי ההגנה לביהמ"ש. "בשחזור עולה כי זה לוקח מעל 24 דקות לנסוע מהמשרד לבית, כך שגם אם יטען שהיה פה חלון זמן שהאיכונים לא עלו עליהם, זה לא יכול להיות", טען שטרום.

"הייתי בהלם"

שטרום שלל גם את קיומו של "נאום הציונות" של שלג, שטען כי שטרום אמר לו שרכישת מניות אי.די.בי אחזקות הייתה "אקט ציוני". "לא היה ולא ניברא. זה עוד שקר. לא הייתה הנחיה, לא היו פגישות, לא היה סיגר ולא היה נאום ציונות כי לא הייתי שם וזה לא יכול היה לקרות. זו האמת". בשלב זה התחיל שטרום הנרגש להתייפח מעל דוכן העדים ופנה לפרקליטות: "איך אפשר לעשות הסכם עד מדינה בלי לבדוק כלום? איך?". שטרום סיפר כי הוא הלך לטיפול פסיכולוגי כדי להבין את מה שקרה לו וכיצד הוא לקח "טיפוס רמאי, שקרן ונוכל" כשותף וכיצד ייתן מעתה אמון באנשים.

במהלך הימים הרלוונטיים לאישום, סחר שלג ללא ידיעתו של שטרום עבור החברה הפרטית "סיטי ברוקר" שבבעלות רעייתו מאיה. שטרום תיאר היום בעדותו את תחושותיו כשגילה ששלג פעל ללא ידיעתו. "הייתי בהלם. בשנייה הראשונה חשבתי שעובדים עליי, שעדי לא יכול לעשות דבר כזה".

שטרום גם ניסה להסביר מדוע שוחח בטלפון עם עם דנקנר בבוקר ה-21 בפברואר 2012. "באותו בוקר קיבלתי את ההחלטה לקנות מניות ודיברתי עם נוחי, כי אני מבין שאנחנו ימים ספורים לפני הנפקה. חשוב היה לי לשמוע מה נוחי חושב. האם הוא עדיין אופטימי (ביחס למניה - ח'מ'). סיפרתי לו שהחלטתי לקנות, איחלתי לו הצלחה וביררתי איתו לאן הרוח נושבת. כשקיבלתי ממנו את הרוח האופטימית החלטתי ללכת למהלך ועדיין לא ידעתי בכמה".

שטרום ציין כי בתחילה דנקנר אמר לו "עזוב, מה אתה צריך את זה? תתעסק במשפחה שלך ובבת שלך שרק נולדה". לדבריו, "בהסתכלות שלי זה היה 'וואלה, הוא באמת אופטימי'. זה רק חיזק אותי שנוחי יצליח בהנפקה, ושהתפיסה שלי היא נכונה. נוחי הוא גם חבר שלי, אבל באותו זמן גם אחד האנשים החזקים במשק, וחשוב היה לי שידע שאני באופן אישי מאוד מאמין בו. היה לי גם איזה עניין שיידע שבעתיד אני רוצה אולי לעשות עוד דברים".

"עדי פגע באמון שנתתי בו"

באותו הבוקר, לאחר שוחח אם דנקנר, שלח שטרום הודעה לשלג, למרות שרק כשבוע קודם לכן הם החליטו להפריד את השותפות ביניהם בחברת ISP טריידינג. "הי, דבר איתי דחוף", כתב שטרום לשלג. בהמשך הם גם שוחחו בטלפון. שטרום העיד היום כי "הייתי בבגדי בית ולא ידעתי שעדי במשרד. בחקירה ניסו להגיד לי שהחזרתי את עדי (לצורך הרצת המניות לכאורה - ח'מ'). זה נכון שהסכם הפרידה בינינו נחתם ב-14 בפברואר, אבל בתפיסה שלי עדי עדיין היה חלק מהמשפחה ומהעבודה, ומצאתי הזדמנות, בתפיסה שלי, לעשות עסקה שתכסה את ההפסדים שלנו. אמרתי לו שאני מחליט לקנות פוזיציה, 'בוא למשרד, נתחיל לקנות ב-5 מיליון שקל, ואז נדבר'. הרוח של ההנחיה הייתה 'בוא נבנה פוזיציה לפני ההנפקה'. היה ברור לו שצריך לבוא ולהתחיל לעבוד ולאסוף סחורה".

הסנגורית של שטרום שאלה אותו: "אתה מבין שתהיה פה גם השפעה על השער?"; ושטרום השיב: "לא דובר על זה בכלל. לא באנו בשביל שום דבר, חוץ מאשר בשביל לקנות פוזיציה". בהמשך העיד: "הייתי בבית ולא ידעתי כלום (על מעשיו של שלג - ח'מ'). עדי גנב כסף מהחברה שעד לפני יום היה שותף בה, וזה בטח ובטח היה מנוגד מלעשות את מה שביקשתי ממנו. לא ביקשתי שיילך ויקנה לאשתו בחשבון, אלא שיעבוד עבור האינטרסים שלי ושל החברה. לא הנחיתי אותו וכל הדבר הזה הוא גניבה לשמה ופגיעה באמון שנתתי בו".

"פעלתי מהבטן"

עם זאת, שטרום ציין כי למרות ששהה בבית בגלל לידת בתו, הוא היה מעודכן בפעולותיו של שלג, למעט אלו ששלג לא הסתיר ממנו. "לא לגמרי סמכתי על שיקול דעתו של עדי. אהבתי אותו ואת משפחתו, את אשתו וילדיו. אני מצד אחד נותן בו אמון, ומצד שני אני רוצה להיות מעודכן, כי זו הייתה הפעם הראשונה שאני פעיל בהנפקה בישראל".

שטרום העיד כי חלק מהדיווחים שקיבל משלג בנוגע לרכישת המניות, הוא העביר לדנקנר. לדבריו, "כי היה חשוב לי לשמוע מה השוק אומר. היום אני מבין בדיעבד שחלק ממה שעדי אמר לי, היה שקרים שמונעים מאינטרסים שלו להשיג עוד כסף, כדי לגנוב עוד כסף".

לדברי שטרום את ההחלטה לרכוש מניות אי.די.בי אחזקות הוא קיבל בבוקר של ה-21 בפברואר 2012, יום אחרי שאשתו ילדה את בתם השלישית. "פעלתי מהבטן, וזה דבר אופייני לי. לקח לנו דקות לקבל את ההחלטה. חשבתי שהקבוצה (אי.די.בי - ח'מ') היא קבוצה מדהימה ושיש לה בעיה של תזרים, ולכן ההשקעה טובה. חשבתי שנוחי יביא את הספינה לחוף מבטחים, כי נוחי קנה מספיק זמן לכך".

בנקודה זו העיר השופט כאבוב: "יכולת לדעת שהמחיר בהנפקה יהיה יותר נמוך מהמחיר בשוק"; ושטרום השיב: "לא יכולתי להעריך את זה. אבל זה גם לא באמת היה חשוב לי, כי בשלב הציבורי נוחי יכול היה להחליט 'מספיק לי'. יכולתי להעריך שההנפקה תיגמר בהצעת חסר". לדבריו, "בזמן אמיתי הייתי בטוח שההנפקה תהיה מוצלחת ושהנייר יעלה מהר בזמן ההנפקה או אחריה. ב-22 וב-23 לא הייתי שם, וגם עדי אמר לי שהמוסדיים זורקים סחורה, כשאני מאמין שהם יסיימו להתנקות - הנייר יעלה".