גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונש קל לשמעון גפסו: 6 חודשי עבודות שירות, בלי קלון

ראש עיריית נצרת עילית המושעה הורשע לפני כחודשיים בלקיחת שוחד ■ המחוזי דחה את בקשת הפרקליטות לשלוח אותו למאסר בפועל ולהטיל קלון בגין מעשיו ■ גפסו: "אין לי ספק שתוך זמן קצר אשוב לבניין העירייה"

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, עודד גרשון, דחה היום (א') את בקשת הפרקליטות לשלוח למאסר בפועל את שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית המושעה שהורשע בשוחד, והטיל על גפסו עונש קל של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 20 אלף שקל. בנוסף, השופט דחה את בקשת הפרקליטות להטיל על גפסו קלון בגין מעשיו.

על סגנו של גפסו לשעבר, עדי ברקו, שהורשע אף הוא בשוחד, הטיל היום השופט עונש של 5 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 10 אלף שקל.

גפסו הורשע לפי כחודשיים על-ידי השופט גרשון בלקיחת שוחד, בכך שלאחר הבחירות לראשות העיר ב-2008 הוא התנה את המשך העסקתה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר, סמיון ברון, בעבודה בעירייה, בהתפטרותו של ברון מהמועצה. גם ברקו הורשע בשוחד בגין מעורבותו במעשים.

לאור העובדה שלא הוטל עליו קלון, בכוונתו של גפסו לחזור לראשות העיר. עם זאת, ספק אם הדבר יתאפשר לו, הואיל ובימים אלה מתנהל משפט נוסף נגדו, שבו הוא מואשם בלקיחת שוחד והפרת אמונים. במשפט הנוסף מואשם גפסו כי במהלך ההתמודדות על ראשות העיר הבטיח לארגן משרות בעירייה לפעילים, בתמורה לתמיכתם בו.

את החלטתו שלא למצות את הדין עם הנאשמים גפסו וברקו נימק השופט גרשון, בין היתר, בכך שמדובר במקרה הראשון שבו הורשע אדם בלקיחת שוחד בגין התניית שוחד, בהתבסס על המלים "המתנה שוחד" שבסעיף 294(א) לחוק העונשין.

גרשון ציין אמנם כי העובדה שהמחוקק ראה לנכון לכלול במסגרת המקרים שבהם ייחשב אדם כלוקח שוחד גם מקרה של התניית שוחד, מלמדת כי התניית שוחד מצויה באותה דרגת חומרה כמו קבלת שוחד הבאה לידי ביטוי בקבלת כסף או טובת הנאה אחרת.

עם זאת, כתב גרשון, "הואיל ועד למקרה הנוכחי לא ראתה המאשימה לנכון להגיש כתבי אישום בגין 'התניית שוחד', נראה לי כי נכון יהיה שלא למצות את הדין עם הנאשמים".

השופט הביע תקווה כי "תיק זה בבחינת תזכורת והתראה בפני עובדי ציבור, על כך שהתניית שוחד הינה עבירה שהעונש בצדה הוא עונש חמור".

בנוסף, השופט לקח בחשבון לזכותם של גפסו וברקו את העובדה שהחקירה בעניינם נמשכה משך שנים, ועונשם נגזר רק היום, כ-6 שנים לאחר ביצוע העבירה. לדבריו, השיהוי המדובר "גרם לנאשמים ולמשפחותיהם נזק כבד בשל עצם החקירה וההליך המשפטי. שני הנאשמים הבטיחו כי למדו את הלקח וכי לא ישובו לבצע עבירות".

באשר לגפסו, השופט הוסיף וכתב כי "ברור שהשעייתו מתפקידו כראש עיר מזה למעלה משנה, כשלעצמה, מהווה מבחינתו עונש כבד. זאת, הן בשל אובדן הפרנסה שהייתה כרוכה בכך, והן בשל הרחקתו מכוחו וסמכותו ומן היכולת לפעול ולעשות למען העיר ותושביה".

עוד ציין השופט לטובתם של שני הנאשמים כי הם נעדרים עבר פלילי, וכי הם תרמו לחברה בישראל, איש איש בתחום עשייתו. "מדובר באנשים חיוביים ביותר, בעלי כישורים רבים. העדים שהעידו לטובתם במסגרת הראיות לעונש הרעיפו עליהם מחמאות רבות. שני הנאשמים הביעו צער וחרטה", נכתב בגזר הדין.

באת-כוחו של גפסו, עו"ד פנינת ינאי, מסרה בתגובה: "בית המשפט הנכבד קובע כי מערכת הנסיבות בתיק זה, אשר למעשה אינן מצביעות על שוחד במובנו המקובל, גם ממה שמקובל היה עד כה בפסיקה, באשר אין המדובר לא בנטילת כסף או שווה כסף, כי אם טעות בשיקול-דעת של פוליטיקאים מתחילים, אינה יכולה להקים קלון כדרישת התביעה, והוא דוחה בקשתה זו בשתי ידיים".

לדברי עו"ד ינאי, "במקביל, בית המשפט הנכבד בוחר למתוח בשנית ביקורת נוקבת וחריפה על התנהלות הפרקליטות לכל אורכו של התיק, על הגשת כתב אישום המכיל סעיפים שאינם נכונים, כך לשון ההכרעה, ובהמשך היום, על עינוי הדין הבלתי מוצדק שגרמה למר גפסו. מול כל אלה, מודגשת לכל אורך ההכרעה אישיותו החיובית ויוצאת הדופן של גפסו".

עוד מסרה עו"ד ינאי כי בכל מקרה בכוונת גפסו להגיש ערעור על ההרשעה.

ההרשעה: מעורב בהתניה פסולה

ב-19 בפברואר 2015 הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה את שמעון גפסו ואת עדי ברקו בלקיחת שוחד, בכך שהתנו עם חבר מועצת העיר, סמיון ברון, שאם הוא יתפטר מתפקידו, תישאר גרושתו, דורה ברון, בעבודתה בחברה הכלכלית של עיריית נצרת עילית, שאם לא כן - תפוטר.

השופט גרשון דחה את גרסתו של גפסו כי הוא לא היה מעורב בהתניה הפסולה. "הגעתי למסקנה כי איני יכול לסמוך על דברי מר גפסו", כתב. "הונחה בפני מסכת ראייתית נסיבתית המצביעה על כך שגפסו היה מעורב בהתניה הפסולה מתחילתה. הגעתי למסקנה כי ההיגיון והשכל הישר מובילים לתוצאה חד-משמעית, שלפיה גפסו לא רק ידע על ההתניה הקושרת את אי-פיטורי דורה ברן ממקום עבודתה, בכך שהמתלונן יתפטר מחברותו במועצה, והסכים לכך, אלא גם שמר גפסו היה מעורב באופן אישי ביצירת ההתניה האמורה מראשיתה".

השופט ביסס את הכרעתו, בין היתר, על דברי ברקו, שהודה בעדותו בבית המשפט כי הוא אמנם עשה את המעשה של התניית התפטרותו של המתלונן מהמועצה בהשארתה של גרושתו בעבודה. ברקו טען כי הוא כלל לא התכוון לכך שההצעה מצידו ומצד גפסו תבוצע, שכן, לשיטתו, פיטוריה של ברן נעשו משיקולים ענייניים.

השופט לא השתכנע וכתב: "סבורני כי כל הסבריו של מר ברקו כיום לא נועדו אלא לתרץ, בדיעבד, את המעשים שעשה במודעות מוחלטת, כדי להיחלץ מהרשעה פלילית".

על טענות הנאשמים כי הפיטורים של ברן נעשו כדין ומשיקולים ענייניים, כתב השופט כי "אפילו הדברים נכונים - אין בכך כדי לשנות את מסקנתי כהוא זה. העבירה נעברה ברגע שנעשו קישור והתניה בין הצטרפות לקואליציה ו/או התפטרותו של המתלונן מחברותו במועצת העיר, לבין הימנעות מפיטוריה של ברן".

עורכת דינו של גפסו, פנינת ינאי, הקדישה חלק מטענות ההגנה למעורבותו ולחלקו בפרשה של ניצב בדימוס, עו"ד יעקב בורובסקי, שסייע למתלונן לפנות למשטרה. ינאי כינתה את ההתנהלות הזו "'הציד' אחר ראשו של ראש העיר". לטענתה, רק בשל פנייתו של סמיון (ברון) לבורובסקי, ושיחת הטלפון שקיים בורובסקי בעקבותיה עם ראש השלוחה הצפונית של יאח"ה, התגלגל העניין כפי שהתגלגל, והסתיים בהגשת כתב אישום נגד גפסו.

אך השופט פסק נחרצות: "סבורני כי אין שחר לטענותיה של ינאי בהקשר האמור. עו"ד-גברת ינאי טענה כי עניינו של המתלונן זכה לשירות מיוחד ומועדף בשל כך שעו"ד בורובסקי, מי שהיה קצין בדרגת ניצב במשטרת ישראל, הוא שהתקשר ישירות לסנ"צ גולדשטיין וערך קיצור דרך למתלונן... התקשרותו של עו"ד בורובסקי לסנ"צ גולדשטיין, כשלעצמה, לא היה בה כל פסול, והיא בבחינת דרך פעולה מקובלת בקרב עורכי הדין".

רוזנטל: על המדינה לערער

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) מסר בתגובה לגזר דינו של שמעון גפסו: "אי-אפשר למגר את השחיתות השלטונית אם שופטינו לא יראו בעצמם חלק מן המאבק למען טוהר המידות. השופט עצמו קבע כי מדובר ב'עבירה שהיא נגע חמור'. על המדינה לערער על פסק הדין שניתן היום בעניינו של גפסו.

"החלטת בית המשפט אינה 'תמרור אזהרה' כפי שמכנה אותה השופט עודד גרשון אלא עידוד עבריינות ציבורית. נבחר ציבור שהורשע בשוחד חייב להיות מורחק מהחיים הציבוריים. התירוץ המשפטי שמספק היום בית המשפט בא על חשבון הציבור".

לדברי רוזנטל, "השארת פסק הדין על כנו כמוה כמתן גושפנקא לנבחרי ציבור לקבל שוחד. כמו במקרה של אולמרט, ראוי להפוך את פסק הדין. אסור לאפשר לגפסו לחזור ולנהל ענייני ציבור".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת