מושב רם און מוכר 65% מפולירם לקרן פימי ב-347 מ' ש'

פולירם , העוסקת בפיתוח ייצור ושיווק חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-630 מיליון שקל

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

קרן הפרייבט אקוויטי פימי של ישי דוידי ממשיכה להרחיב את הפורטפוליו שלה, כשהפעם היא מצרפת אליו את חברת פולירם, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק. פולירם ופימי הגיעו להסכם במסגרתו תמכור פולירם לקרן 65% מפעילותה, למעט נכסי הנדל"ן, בתמורה ל-347 מיליון שקל. העסקה בנויה כך שתוקם חברה חדשה ("NewCo") שאליה תועבר פעילותה התעשייתית של פולירם, ופימי תרכוש 65% ממנה.

ה-35% הנותרים בחברה החדשה יישארו בידי פולירם, שבשליטת 105 חברי המושב השיתופי רם און שבחבל תענך, המחזיקים כיום במעל 70% ממניות החברה. בנוסף לפעילות פולירם, תקלוט NewCo גם חוב בסך כ-70 מיליון שקל שנמצא כיום בידי פולירם.

בידי פולירם עצמה יישארו, בנוסף למניות המיעוט בחברה החדשה, גם נכסי הנדל"ן שברשותה כיום, המוערכים בכ-30 מיליון שקל, וכמובן כספי תמורת המכירה. אם וככל שתושלם העסקה, צפויה פולירם לרשום רווח הון (לפני מס) שלא יפחת מכ-220 מיליון שקל.

על פי הערכות, רוב כספי תמורת העסקה יחולקו כדיבידנד לבעלי המניות בפולירם. בסוף דצמבר הייתה בידי החברה יתרת רווח הניתנת לחלוקה של כ-80 מיליון שקל. כאמור, רובם המכריע של בעלי המניות בחברה בם חברי מושב רם און, ואלה אישרו את המכירה פה אחד באסיפה שקיימו בנושא. בנוסף להם מחזיקים במניות פולירם גם הגופים המוסדיים ילין לפידות ומגדל.

בתנאי העסקה נקבע גם מנגנון שלפיו 17% מתוך ה-35% במניות החברה החדשה שתחזיק פולירם יוחזקו בנאמנות. במקרה של מכירת החברה החדשה, אם סך כל התקבולים של פימי (מימושים, דיבידנדים וכדומה) לא יעלה על 429 מיליון שקל, יועבר לה גם מלוא סכום המימוש בגין ה-17% הללו.

עלייה של 50% בשנה האחרונה

פולירם, כחברה תעשייתית צומחת, היא חברה קלאסית עבור פימי. החברה, הנסחרת בשווי של 610 מיליון שקל לאחר עלייה של 50% בשנה האחרונה, פעילה בשלושה תחומים: התחום המסורתי ממנו צמחה הוא פיתוח וייצור של מוצרים תרמופלסטיים הנדסיים, שקובעים למעשה את תכונות המוצר הפלסטי הסופי; תחום נוסף הוא פוליטרון - ייצור סיבים ארוכים שמשולבים בפלסטיק ומייצרים תכונות חוזק ויציבות למוצר; התחום השלישי הוא בונדירם - ייצור תוסף המשמש כמעין דבק שמחבר בין החומרים השונים בתערובת. שני התחומים האחרונים מהווים מנועי צמיחה משמעותיים לחברה, בעיקר תחום הבונדירם.

יחד עם פימי, שמאמינה בפוטנציאל הצמיחה של החברה, תפעל פולירם ככל הנראה להרחיב את פעילותה הגלובלית: כיום כ-36% ממכירותיה של פולירם הן בישראל, כ-32% באירופה, כ-19% בארה"ב והיתר במזרח הרחוק ובמקומות אחרים, כשהכוונה היא להעמיק את הפעילות בארה"ב ובמזרח. ב-2014 הסתכמו הכנסות פולירם ב-416 מיליון שקל, צמיחה של 9.7% בהשוואה ל-2013. הרווח הנקי שלה צמח ב-60% לכ-40 מיליון שקל.

לפימי תהיה זכות למנות 5 מ-7 חברי הדירקטוריון בחברה החדשה, וההערכה היא שגם ישי דוידי יהיה אחד מהם. לפי תנאי ההסכם, פימי גם תהיה זכאית לתשלום שנתי בסך 500 אלף שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו לה בארבעה תשלומים שנתיים, בגין שירותי יו"ר הדירקטוריון שתספק לחברה.

הליך המכירה החל לפני שנתיים

לפני כשלושה שבועות דיווחה פולירם שקיבלה הצעות לרכישת חלק מהותי מפעילותה. ההצעות הגיעו ממשקיעים אסטרטגיים ופיננסיים, כולל משתי קרנות הון פרטי להשקעות (פרייבט אקוויטי) מהמובילות בישראל: פימי בניהולו של ישי דוידי, וטנא בניהולו של אריאל הלפרין.

למעשה, תהליך המכירה החל כבר לפני כשנתיים, כשהחברה שכרה את שירותיהם של בנקאי ההשקעות רמי מנדולה וד"ר חנן בן עוז, ואיתם ליווה את החברה גם צוות רו"ח מ-EY בראשות חן שיין.

בתחילת התהליך התעניינו ברכישת החברה למעלה מ-30 גורמים שונים, כולל חברות גדולות ובהן A. Schulman שנסחרת בשווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד דולר, ו-DSM ההולנדית שנסחרת בשווי כ-9.4 מיליארד אירו. גם קרנות פרייבט אקוויטי הביעו עניין, וביניהן, חוץ מפימי, גם טנא, פורטיסימו ואייפקס.

בשלב מסוים הוחלט להתמקד בקרנות הפרייבט אקוויטי במטרה להוביל להשבחת החברה ומכירתה בעתיד בשווי גבוה יותר. שני מודלים עמדו לנגד עיני פולירם ויועציה: ישקר - שבה החלק השני (20%) נמכר לפי שווי כפול מהחלק הראשון; ובתעשייה בה פועלת פולירם, חברת סיטדל, שנמכרה ממש לאחרונה תמורת מאות מיליוני דולרים.

לשלב האחרון הגיעו כאמור הקרנות פימי וטנא. דירקטוריון החברה (בתמיכה חד משמעית של אנשי המושב) בחר בפימי, על בסיס הערכתו שהיא תוכל להביא להשבחה טובה יותר. "פימי עוקבת אחרי פולירם מאז שהפכה לבורסאית והיא מאמינה בחברה", מספר בן עוז.