בתי המשפט החלו ליישם את ההלכה של גרוניס בעניין ייצוגיות

לפני פרישתו קבע גרוניס כי נתבע בייצוגית יכול לשלוח הודעת צד ג' באישור ביהמ"ש, בתנאי שהבקשה תוגש בהזדמנות הראשונה בהליך ■ המחוזי קבע כי סונול לא עמדה בתנאים, ולכן הודעות צד ג' ששלחה יימחקו

השופט אשר גרוניס / צילום: שלומי יוסף
השופט אשר גרוניס / צילום: שלומי יוסף

הודעות צד ג' ששלחה חברת סונול לתחנות דלק אחרות, במסגרת הליך של תובענה ייצוגית שמנהלת מולה חברת ניצנים עיצוב גנים בע"מ - יימחקו, וסונול תאלץ לשאת בהוצאות כוללות של 240 אלף שקל - כך קבע בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי מרכז לוד.

בכך יושמה לראשונה החלטתו התקדימית של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, שניתנה בתחילת החודש, באשר לאפשרות שליחת הודעה צד ג' במסגרת הליך תובענה ייצוגית.

"הודעת צד ג'" היא הודעה ששולח נתבע לצד שלישי, במסגרת הליך התביעה שהוגשה נגדו, שבה הוא מודיע לצד השלישי על התביעה, וטוען כי אם יפסיד, הוא יהיה זכאי לשיפוי מהצד השלישי. במקרה כזה, אותו צד שלישי נדרש להצטרף להליך התביעה ולטעון בו טענות שונות, כדי להתגונן מפני תוצאות ההליך מבחינתו.

השאלה האם וכיצד ניתן להגיש הודעת צד ג' בהליך של תביעה ייצוגית - נדונה בעבר בבית משפט העליון, ונותרה בגדר "צריך עיון". בפסק הדין שניתן בתחילת החודש על-ידי הנשיא היוצא גרוניס נקבע כי הדבר ניתן, בכפוף לאישור בית המשפט, ובתנאי שהבקשה מוגשת בהזדמנות הראשונה בהליך.

בדצמבר 2013 אישר השופט עופר גרוסקופף מהמחוזי בלוד לנהל תובענה ייצוגית נגד חברת הדלק סונול, בעילה של הטעיית צרכנים בנוגע לאופן תמחור הסולר ללקוחות עסקיים. התביעה הוגשה בפברואר 2011 על-ידי חברת "ניצנים עיצוב גנים" והוערכה בסכום של כ-899 מיליון שקל.

תביעות דומות הוגשו באותה תקופה נגד פז, דלק ודור-אלון, שהתייחסו כולן לאופן התמחור של סולר ללקוחות עסקיים, שהשתמשו ב"דלקן סונול" של סונול, "פזומט" של פז, "דלקן דלק" של דלק ו"ספידומט" של דור-אלון.

התובעים הייצוגים טענו כי חברות הדלק מטעות באופן בלתי סביר לקוחות עסקיים שהשתמשו בדלקנים, כשגבו מהם מחיר לליטר סולר הגבוה לעתים בעשרות אחוזים מהמחיר אותו נדרש לשלם צרכן מזדמן שתדלק באחת התחנות.

בתי המשפט אישרו לנהל את חלק מהתביעות בהליך של תובענה ייצוגית, והן ממשיכות להתברר בבית המשפט. במקרה שבית המשפט יקבל את טענות התובעים הייצוגים, חברות הדלק עלולות להיות מחויבות בפיצוי מצטבר בסכום-עתק של יותר ממיליארד שקל ללקוחותיהן.

שליחה מוקדמת באישור בית המשפט

לאחר שחברת סונול נתבעה, היא שלחה הודעות צד ג' ל-24 תחנות דלק פרטיות, הפועלות תחת סימניה המסחריים ומנהליה. בהתאם להסכמים בין סונול לתחנות פרטיות, האחרונות רוכשות דלקים מסונול באופן בלעדי ומוכרות דלקים אלה לציבור הרחב בתחנות. בשל כך, סונול טענה כי התחנות הפרטיות - ולא היא - הן שמקבלות את התמורה שמשלמים הלקוחות.

במאי 2014, כ-3 שנים לאחר הגשת התביעה הייצוגית נגדה, שלחה סונול הודעות צד ג' לתחנות הפרטיות הקשורות עמה בהסכמים, במסגרתן הודיעה להן כי במקרה שהיא תיאלץ להשיב כספים ללקוחות - אזי התחנות הפרטיות ייאלצו לשפות אותה באותו הסכום.

משניתנה החלטתו של גרוניס בתחילת החודש, הגיש אחד מבעלי התחנות הפרטיות, באמצעות עו"ד ארנון גרפי, בקשה למחוק את הודעות צד ג' ששלחה סונול. זאת, בטענה כי חברת הדלק לא עמדה בתנאים שקבע נשיא העליון היוצא, באופן שמאפשר לשלוח הודעת צד ג' במסגרת הליך של תובענה ייצוגית.

השופט גרוסקופף קיבל את טענת הבעלים של תחנת הדלק וקבע כי יימחקו הודעות צד ג' ששלחה סונול לתחנות הדלק הפרטיות הקשורות עמה בהסכמים.

בנוסף, המחוזי השית על סונול הוצאות בסך 10 אלף שקל עבור כל אחת מהתחנות הפרטיות שקיבלה הודעת צד ג'. עם זאת, השופט גרוסקופף ציין כי לסונול עומדת הזכות לפעול בהליך משפטי נפרד נגד החלטתו.

השופט ציין כי הדרך בה פעלה סונול חורגת מהקביעות המחייבות שקבע בית המשפט העליון כדי להתיר שליחת הודעת צד ג' במסגרת הליך של תובענה ייצוגית: "ראשית, נושא הודעת צד ג' לא הועלה כלל בשלב הדיון בבקשה לאישור התובענה כייצוגית, אלא רק לאחר שניתן אישור לניהול התובענה כייצוגית; שנית, סונול כלל לא ביקשה מבית המשפט להגיש הודעת צד ג', אלא הגישה את ההודעות כאילו עומדת לה זכות לעשות כן. כל אחת מהחריגות הללו מצדיקה את מחיקת הודעת צד ג'", קבע המחוזי.

יצוין כי למרות שאת ההודעות לצד ג' שלחה סונול לפני כשנה, דהיינו עוד בטרם שניתנה החלטתו של גרוניס - החליט השופט גרוסקופף למחוק את ההודעות.

בא-כוחה של סונול, עו"ד רן שפרינצק ממשרד ארדינסט-בן-נתן ושות', מסר בתגובה: "מדובר סך-הכול בהחלטה פרוצדורלית. לסונול יש אפשרות להגיש תביעה נפרדת נגד צדדי ג' בהמשך, וכך היא תעשה ככל שהתביעה הייצוגית תתקבל".