הדולר היציג נחלש בכ-1% - בנק ישראל רכש 50-75 מיליון ד'

הדולר היציג נקבע על 3.894 שקלים ■ האירו נחלש בכ-0.1% ל-4.254 שקלים ■ "הנגידה המפתיעה" קרנית פלוג לא הפתיעה והותירה אתמול את הריבית על 0.1%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

יום אחרי הותרת ריבית בנק ישראל על כנה, השקל מתחזק היום (ג') מול שני המטבעות הזרים המובילים בשוק המט"ח המקומי ובנק ישראל מתערב בשוק באופן זניח. שער הדולר היציג נחלש בכ-1% ונקבע על 3.894 שקלים, בעוד האירו היציג נחלש בכ-0.1% ל-4.254 שקלים.

בנק ישראל רכש היום 50-75 מיליון דולר, לפי הערכות בשוק. גם אתמול אחה"צ התערב בנק ישראל בשוק המט"ח בעקבות ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, החלטה שהובילה לנפילה של 1% בדולר לרמה של כ-3.88 שקלים.

כאמור, בנק ישראל בראשות "הנגידה המפתיעה" קרנית פלוג החליט אתמול להותיר את הריבית הבסיסית במשק לחודש מאי על 0.1%, בחודש השלישי ברציפות, וזאת למרות ההערכות החוזרות של הבנקים הזרים להנהגת ריבית שלילית במשק והתחלת הרחבה כמותית. הבנק חזר ואמר אתמול כי הוא "ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם ובשווקים הפיננסיים, ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית".

מאז החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל ב-23 במארס נחלש הדולר ב-3% מול השקל. כמו כן נרשם ייסוף של 1.7% במונחי שער החליפין האפקטיבי.

היום נודע, כי משרד האוצר הורה למוסדיים להיערך להנהגת ריבית שלילית במשק הישראלי ולספק לו הסבר מפורט על האסטרטגיה שהם ינקטו בהקשר של הפיקדונות והמזומן שהם מחזיקים. זאת, למרות שפלוג לא פועלת לפי תחזיות השוק כבר 3 חודשים ברציפות. הפיקוח על הביטוח דרש מהמוסדיים לדווח על האסטרטגיה שבה ינקטו ביתרות השקל ומט"ח המופקדים בארץ ובעולם במקרה שהריביות בארץ יהפכו לשליליות.

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר, כי "השבירה של הדולר אתמול אל מתחת לרף 3.9 שקלים היא פריצה טכנית משמעותית שעשויה לאותת על תיקון עמוק יותר כלפי מטה. השוק ציפה למצוא בין השורות רמיזה ברורה יותר באשר לכוונת הבנק להוריד את הריבית בפעמים הבאות או לבצע הרחבה כמותית, אך הרטוריקה של הבנק היתה זהה לחודש הקודם, והדבר איכזב את השורטיסטים על השקל".

הם מוסיפים, כי "בנק ישראל מצא את עצמו קורבן לרטוריקה שלו עצמו. לאור האיומים של הבנק בחודשים האחרונים על האפשרות להוציא לפועל צעדים קיצוניים יותר כגון הפחתת ריבית והרחבה כמותית, כעת בשוק לא יסתפקו בפחות מכך כדי להחליש מחדש את השקל. אם תימשך ההאצה הזו כלפי מטה, בנק ישראל יצטרך להתערב במסחר כדי לבלום את הסחף".

ביום רביעי הקרוב תתפרסם החלטת הריבית בארה"ב וגם בה לא צפויות דרמות. לדברי כלכלני FXCM, "אם גם מכיוון הפד נשמע נימה 'יונית' והיסוסים לגבי העלאת ריבית, הדבר רק יאיץ את הירידה של הדולר מול השקל".