נאשמים בעבירות בנייה זוכו בשל מחדל הוועדה המקומית

הוועדה המקומית נתנה אישור אכלוס לבית במושב בית יצחק עם חריגות בנייה משמעותיות - וביהמ"ש זיכה את הנאשמים

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית משפט השלום בנתניה זיכה בתחילת השבוע (א') שני נאשמים מעבירות בנייה בשטח המושב בית יצחק שבמועצה האזורית עמק חפר. הסיבה לזיכוי - מחדלה של הוועדה המקומית שהתעלמה מחריגות הבנייה והנפיקה אישור אכלוס למבנה.

הנאשם, הנדסאי בניין במקצועו, תכנן את בית מגוריו עם בת זוגו בשלהי שנות ה-80 על נחלה בשטח של כ-10 דונם במושב בית יצחק - שער חפר, לאחר שקיבל מהוועדה המקומית היתר בנייה.

הנאשם הקים את ביתו בחריגות בנייה משמעותיות בהיקף של כ-85 מ"ר, אולם בשנת 1991 הוועדה המקומית נתנה לו אישור אכלוס (טופס 4). לאחר מכן בנה הנאשם מרפסת לבית בשטח של 14 מ"ר נוספים, שגם היא חרגה מההיתר המקורי. בגין אלה הוגש נגד בני הזוג בשנת 2011 כתב אישום, שייחס להם עבירות על חוק התכנון והבנייה.

בית המשפט זיכה את הנאשמים ופסק כי חלוף השנים הארוכות מאז ניתן היתר הבנייה, ושבהן לא נקטה הוועדה המקומית כל פעולה לאכיפתו - די בו כדי לזכות את הנאשמים מהעבירות שיוחסו להם בכתב האישום.

"במקרים בהם בוחרת המאשימה להגיש כתב אישום למעלה מ-20 שנים לאחר ביצוע הבנייה, ההשלכות הראייתיות של חלוף הזמן אינן יכולות ליפול על כתפי הנאשמים לבדם", נכתב בהכרעת הדין.

עוד ציין בית המשפט כי בטרם חתם מהנדס הוועדה המקומית על אישור לאכלס את המבנה, ביקר בנכס מפקח בנייה מטעם הוועדה ואישר אותו.

באשר למרפסת שהוספה לבית המגורים, ונבנתה כאמור לאחר קבלת טופס 4, זיכה בית המשפט את הנאשמים בטענה של "הגנה מן הצדק". נקבע כי גם כאן התרשלה הוועדה המקומית כאשר לא כללה את השטח הבלתי חוקי בתכנית להריסת מבנים בנחלה שהוציאה בשנת 2009.

עו"ד שלומי סהר ממשרד גרשטיין-סהר, שייצג את הנאשמים בתיק, אמר כי "הכרעת הדין מצביעה באופן ברור על תוצאות מחדליהן של הוועדות המקומיות בבואן ליישם את ההוראות אשר קבע המחוקק, כאשר חריגה מהן יכול שתגיע לזיכוי בהליך פלילי, כפי שהכריע בית המשפט במקרה הזה".