"יש למסות בהתאם כל מי שיש לו דירה נוספת שלא למגורים"

השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי: "הממשלה חייבת להתייחס באופן שונה לכל מי שמחזיק בדירה יחידה למגורים לעומת כל מי שמחזיק ביותר מדירה אחת, ללא קשר לייעוד הדירה הנוספת או השימוש בה"

"צריך לראות בכל מי שיש לו דירה נוספת שאינה למגורים כמשקיע נדל"ן ולמסות אותו בהתאם", כך אמר היום טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים בכנס שעסק בנדל"ן עסקי שערכה חברת מידע כנסים בתיאטרון הבימה בתל אביב.

עוד אמר אלדרוטי כי הממשלה חייבת להתייחס באופן שונה לכל מי שמחזיק בדירה יחידה למגורים לעומת כל מי שמחזיק ביותר מדירה אחת, ללא קשר לייעוד הדירה הנוספת או השימוש בה.

אלדרוטי גם השווה בין תחום המגורים לתחום המשרדים ואמר: "הממשלה מתמקדת במה שדחוף ובוער והיום זה שוק המגורים, וטוב שכך. בשוק הנדל"ן המשרדי לא נגעו ולא פגעו, והוא מתנהל בצורה סבירה בשנים האחרונות, כך שטוב יעשה אם הרגולטור לא יתערב בענף זה".

דובר נוסף בכנס היה מנכ"ל משרד הבינוי עו"ד שלמה בן אליהו שהתייחס לדירות המגורים במרכז הארץ המשמשות למשרדים וקליניקות ואמר שלממשלה תוכנית מוכנה בנושא שעל הממשלה החדשה לאמץ.

"על הממשלה הבאה לטפל בדירות המגורים המשמשות למשרדים וקליניקות בכל אזור המרכז. עבדנו על הצעה שהייתה אמורה לעלות לקבינט הדיור בממשלה הקודמת, ומאז שכללנו אותה. יש במגירה גם מקלות וגם גזרים", לדבריו.

עוד אמר בן אליהו בנושא זה , כי "על פי ההערכות יש באזור המרכז כ-60 אלף דירות כאלו שאינן משמשות למגורים וכ-100 אלף בכל הארץ. במקום לבנות שכונות חדשות שכרוכות בהקמת תשתיות, הקמת מוסדות ציבור, כבישים ומחלפים ניתן לפנות את אותן דירות מהמשרדים ולהחזירן לייעודן המקורי ובכך לסייע בפתרון מצוקת הדיור. מדובר בדירות שרובן במרכז הארץ בערים כמו תל אביב , רמת גן, גבעתיים ועוד".

עוד לדברי בן אליהו, הנושא עלה גם במסגרת ההסכמים הקואליציוניים והגורמים השונים דנים בפתרונות אפשריים למציאות זו: "הפתרונות נחלקים לפתרונות בתחום התכנון והבנייה, המיסוי והרישוי. חלק מהדירות שמשמשות למגורים קיבלו היתר לשימוש חורג מהרשויות. ההיתר ניתן לחמש שנים, לרשויות יש כאן אינטרס הן מקבלות מאותן דירות ארנונה למשרדים שגבוהה מארנונה למגורים וכן הם מקבלים היטלי השבחה. אנחנו נאסור על מתן היתרים חדשים לשימוש חורגים ועל חידוש היתרים קיימים.

"כמו כן, ישנם משרדים של עורכי דין, רואי חשבון , שמאים וכדומה שרשיונם מותלה על פי דין אנחנו מתכוונים לבדוק את המשרדים ואם הם משתמשים שימוש לא חוקי בדירות כמשרדים ניתן להם שנה לעזוב את המשרד, ולא רשיונם ישלל - זוהי סנקציה חריפה מאוד".

נציין כי מדובר בהצעה בלבד שטרם קיבלה אישור ותהיה זקוקה בין היתר להסכמה ואישור של מי שיהיה שר הפנים הבא בממשלה החדשה. עוד נציין כי החלטה דומה הייתה אמורה לעלות לאישור קבינט הדיור לפני כשנה אולם לא עלתה בסופו של דבר בשל ההחלטה על הבחירות מחד והן בשל קושי לקבל את הסכמתו של שר הפנים.