המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה היום (ה') אחר-הצהריים לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד עו"ד רונאל פישר, רב-פקד בדימוס ערן מלכה, עו"ד רות דוד-בלום, יאיר ביטון, שי ברס, יוסף נחמיאס ואביב נחמיאס.

לנאשמים מיוחסות עבירות של לקיחת ומתן שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועוד - כל אחד לפי חלקו.

עו"ד רות דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע. האישום בעניינה אושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אשר עוקב מקרוב אחר הטיפול בפרשה ובספיחיה.

במקביל מבקשת מח"ש לעצור את הנאשמים מלכה ופישר עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. כתב האישום הוגש לאחר שאושר על-ידי פרקליט המדינה. ההחלטה בעניין הארכת המעצר עד תום ההליכים תתקבל בשבוע הבא.

התיק מנוהל בידי עורכות הדין קרן אלטמן וליאורה נהון מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה.

בתוך כך, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, התקיימה היום ישיבה בלשכת פרקליט המדינה עם ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה ועם הנהלת מח"ש, בה נידונה השאלה אם יש מקום לפתיחת בדיקה פלילית לגבי טענות הנוגעות להתנהגות פסולה של עו"ד רות דוד-בלום בעת כהונתה כפרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), בין השנים 2010-2002.

ישיבה זו התקיימה בעקבות פניות שהתקבלו אצל גורמים שונים בנושא זה. בתום הישיבה הוחלט כי המשטרה תקיים בדיקה ראשונית של הפניות, כדי שניתן יהיה לגבש החלטה באשר להמשך הטיפול בנושא.

רשת שסחרה בחקירות

מכתבי האישום שהוגשו בפרשה עולה תמונה לפיה בשנים האחרונות פעלה בישראל, לכאורה, רשת עבריינית-שלטונית שסחרה במוצרים מסוג "חקירות פליליות".

בסדרת המוצרים הזו ניתן למצוא את המוצרים: "סגירת חקירה" וגם רב-המכר "מידע מחקירה", אותם ניתן לקנות, מסתבר, בכסף טוב. בקרוב צפויה להתפרסם תת-פרשייה, בה הוזמנה לכאורה גם פתיחתה של חקירה.

משווק עיקרי של אותם שירותים משטרתיים, לפי החשד, הוא עו"ד רונאל פישר, בעל משרד עורכי דין מוכר וכוכב טלוויזיה עם קשרים ענפים במשטרה, במשרד המשפטים וגם בעיתונות.

היצרן של אותם מוצרים הוא, על-פי האישום, רב-פקד בדימוס ערן מלכה, קצין בכיר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (להב 433) במשטרת ישראל, שביכולתו לייצר חקירה יש מאין, למסור מידע מתוך חקירה וגם למסמס חקירה.

עוד עולה מכתב האישום כי לאחר שמעלליהם החלו להיחשף, ונפתחה נגדם חקירת מח"ש, פעלו פישר ומלכה באופן נמרץ כדי לשבש גם את חקירתם שלהם במח"ש, ואף הצליחו בשלב המוקדם של החקירה באופן חלקי - אך אפקטיבי - לעשות כן, עד כדי כך שלאורך מספר חודשים נקלעה החקירה למבוי סתום, שנפרץ בסופו של דבר עם הצלחת גורמי החקירה לבצע חדירה למכשירים הניידים של מלכה ושל עדת המדינה.

כתבי האישום שהוגשו היום כוללים את המעורבים הבאים: פישר; מלכה; פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד-בלום; מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, שי ברס; הקבלן יאיר ביטון; והקבלנים האחים אביב ויוסף נחמיאס.

כתב האישום מכיל 10 תת-פרשיות, שעיקרן שוחד בתמורה למוצרי "חקירה פלילית", וחלקן נוגעות לשיבוש הליכים.

פרשת פישר

עוד קצינים מעורבים?

נגד איש העסקים עופר נמרודי, איש העסקים אילון מכלוף והרופא יורם ברק, טרם הוחלט אם יוגש כתב אישום.

מדובר ב-10 פרשיות שהן רק קצה קצהו של הקרחון. פישר ומלכה עצמם אולי ב"שפיץ" של הפירמידה, אך אין ספק שהם הם לא פעלו לבד. לא ברור האם כתב האישום מסמן את תחילת סופה של חקירת הפרשה.

"מידע מחקירה", המוצר שפישר שיווק ללקוחותיו לכאורה, הוא רב-מכר של ממש - זו התמונה העולה מכתבי האישום. פישר מכר לכאורה מידע מתוך חקירות מתנהלות, שמקורו במלכה, לשורה ארוכה של לקוחות, לרבות (לכאורה) לאיש העסקים ומו"ל עיתון "מעריב" לשעבר, עופר נמרודי; למנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ) לשעבר, שי ברס; לקבלן יאיר ביטון, בעל השליטה בחברת ב.יאיר; לאיש העסקים אילון מכלוף, בעל מטמנת אשפה באשקלון; ולאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלי חברת בנייה.

שמם של כל הלקוחות הללו נכלל בחקירה אחרת כלשהי, כולם שילמו לכאורה כדי לקבל מידע מאותן חקירות. המידע בכל המקרים הגיע לכאורה ממלכה.

גורמים המכירים את פרטי הפרשה העריכו בימים האחרונים כי ברשת לכאורה של פישר היו מעורבים קצינים נוספים ביחידת החקירות של המשטרה, ששמם טרם פורסם, לרבות בכירים ביותר בה. לא ברור אם בכוונת רשויות האכיפה להעמיק את החקירה כדי להגיע לאותם בכירים.

מידע מחקירה מתנהלת

כתב האישום נגד פישר צפוי להכיל את עניינו של נמרודי, שמכיר את פישר היטב עוד מתקופתם המשותפת ב"מעריב". נמרודי חשוד שקיבל לכאורה מידע מחקירת המשטרה בפרשה שכונתה "אדון האשליות", באמצעות פישר.

מדובר בפרשה שעסקה בחשד שכספי הימורים לא חוקיים הולבנו, בין היתר, באמצעות רכישת ניירות ערך של חברת הכשרה אנרגיה מקבוצת הכשרת היישוב שבשליטת נמרודי. זאת, בין היתר על-ידי רועי חיון, איש עסקים מגבעתיים הפעיל בתחום הפורקס. חיון נודע בשוק ההון בעקבות פרסומים שלפיהם הרוויח 5 מיליון דולר על השקעה של עשרות אלפי דולרים בלבד בהנפקת הכשרה אנרגיה בנובמבר 2010.

נמרודי מסר עדות בפרשת "אדון האשליות" ולא נחשב לחשוד בה. כאמור, כתב אישום נגד נמרודי לא צפוי להיות מוגש היום, אך ייתכן כי יוגש בעתיד. במקרה זה פישר ומלכה מואשמים בשיבוש הליכים, הוצאת מסמך ממשמורת וקבלת נכסים שהושגו בפשע.

כך מתוארת המסכת העובדתית בכתב האישום: "בשלהי שנת 2013, הועברה הפרשה לטיפולו של מלכה, במסגרת תפקידו. במהלך חודש דצמבר 2013 נפגשו מלכה ופישר במשרדו של פישר. מלכה שאל את פישר אם יש לו קשר לנמרודי. בתגובה השיב פישר כי יש לו היכרות מוקדמת עם נמרודי, וכי ביכולתו 'להרים לו טלפון'. בסמוך ליום 17.12.13, במועד שאיננו ידוע במדויק, פנה פישר למלכה ואמר לו כי נמרודי לחוץ מהחקירה הצפויה לו. מלכה הבהיר לפישר כי אין לנמרודי סיבה להיות בלחץ, לאור העובדה כי הוא צפוי להחקר בעדות פתוחה, ולא תחת אזהרה".

עוד נכתב באישום כי "ביום 22.12.13, נוכח בקשתו של פישר, העביר מלכה לעדת המדינה בפרשה חומר הקשור לחקירתו של נמרודי, על מנת שפישר יוכל להציג החומר בפני נמרודי ולהדריכו לקראת חקירת משטרה עתידית. בתאריך הנ"ל בשעה 9:24 עדכן מלכה את עדת המדינה באמצעות הודעת וואטסאפ כי הוא העביר לה את החומר בעניינו של נמרודי. מלכה וידא כי זו קיבלה את החומר, ולאחר מכן ביקש לדעת: 'נתת לו?', כשהוא מתכוון בדבריו לפישר".

בדומה, פישר ומלכה מואשמים בכך שפישר העביר לקבלן, יאיר ביטון, מידע מתוך חקירה בפרשת הלבנת ההון בה נחשד ביטון. גם כאן מקור המידע במלכה, לכאורה.

בפרשה - שתמורת מידע ממנה שילם ביטון שוחד לכאורה - החליטה הפרקליטות להעמיד לדין את ביטון, את ראש ארגון הפשיעה יצחק אברג'יל ואת הקבלנים שמעון בלולו וניסים פינס, בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד. הארבעה מואשמים שעמדו מאחורי עסקה פיקטיבית לשכירת חברה בבעלותו הרשמית של בלולו (ולטענת הפרקליטות - בשליטתו הממשית של אברג'יל), כקבלנית משנה של חברת ב.יאיר הציבורית, בפרויקט באילת, בתמורה לכ-50 מיליון.

זאת, למרות שבפועל לא ניתנה תמורה כלשהי בעד אותם כספים ששולמו בעסקה. כל המהלך נועד, לפי החשד, כדי לכסות חוב אחר שהיה כביכול ליאיר ביטון כלפי אברג'יל.

כך מתוארת מסירת המידע בכתב האישום: "מלכה נעתר לבקשתו של פישר, ובמועד שאינו ידוע במדויק, בשלהי שנת 2013 וכן בתחילת שנת 2014, הגיע מלכה למשרד ומסר לפישר ולעדת המדינה חומרים מתוך החקירה הסמויה בעניינו של ביטון. במסגרת זו לקח מלכה דפים המכילים, בין היתר, שאלות המתוכננות להרכיב את חקירתו העתידית של ביטון, אשר היו אמורות להיות מוטחות בפניו של ביטון בשלב החקירה הגלויה, לאחר שהחקירה סמויה תהפוך לגלויה ולאחר מעצרו העתידי".

בהמשך מתאר האישום כיצד רות דוד-בלום השתתפה יחד עם פישר בהכנתו של ביטון לעדות, על בסיס המידע המודלף. "בתאריך 27.3.14 טסו פישר ודוד-בלום לבודפשט, שם שהה ביטון אותה עת... במהלך שהותם בבודפשט פעלו השניים להכנת ביטון לקראת חקירתו הצפויה, ובמסגרת זו אף נחשף בפניו מידע מסווג הנוגע לעניינו. עוד במהלך שהות זו התקשר פישר למלכה, באמצעות אפליקציית 'ווייבר' (אשר השניים בחרו מאחר שסברו כי היא אינה ניתנת לניטור ולהאזנה), וביקש ממנו הבהרות בנוגע לחומרים האמורים, ומלכה מסר לו הבהרות שכאלה". בהמשך ניתן לביטון מידע מוקדם על מעצרו.

ביטון מואשם גם במקרה אחר בו ניסה למכור מידע לאחר. אישום זה נוגע למקרה בו הציע ביטון לכאורה לקובי כחלון, אחיו של שר האוצר המיועד וסגן ראש העיר ירושלים, את שירותי הרשת של פישר. זאת, כדי לקבל מידע מחקירה אחרת שהתנהלה נגד כחלון.

"ביטון ציין בפני כחלון כי בתמורה יהא על כחלון לשלם סכום של עשרות אלפי דולרים. כחלון סירב להצעה והיה מופתע מכך שדבר חקירתו הודלף", נכתב בכתב האישום.

החקירה הדמיונית של ברס, וזו האמיתית

בעניינו של שי ברס, פישר ומלכה מואשמים בניסיון לסחוט כסף בקשר למידע מחקירה בעניינו של ברס, אף שבאותה העת החקירה טרם התנהלה.

לפי כתב האישום, "בפגישה שנערכה בין פישר וברס במשרד, סיפר פישר לברס כי תלויה ועומדת נגדו חקירה במשטרה, וכי יש עליו האזנות סתר, למרות שמלכה סיפר לו כי באותה העת לא הייתה עדיין חקירה, וממילא לא היו האזנות סתר. עוד הוסיף פישר כי יש לו קשרים רבים במשטרה, וכי ביכולתו לסייע לו".

בהמשך, מתואר באישום, זימן פישר את ברס למשרדו להציג בפניו מסמך שמקורו היה לדבריו של פישר ביחידת להב, ובו 15 נושאי חקירה בעניינו של ברס.

כדי לבסס את חשדו של ברס, סיפרו פישר ומלכה לכאורה לברס כי שני רכבי מאזדה עוקבים אחריו והציעו לו לשים לב לכך. בהמשך, נכתב, "שכר פישר רכב מסוג מאזדה והורה לעדת המדינה לנהוג בו, כאשר בד-בבד התקשר פישר לברס והפנה את תשומת-לבו לרכב מאזדה המצוי בסביבתו".

בדרך זו "חלבו" פישר ומלכה סכום של יותר מ-70 אלף דולר לכאורה מברס.

בהמשך נפתחה חקירה אמיתית בעניינו של ברס. מלכה ופישר העבירו מידע לברס מתוך החקירה נגדו בתמורה לכספים. אותם כספים התקבלו לכאורה באמצעות "ריטיינר" שסידר ברס לפישר כעורך דין בשירות נתיבי ישראל. בכתב האישום נטען כי פישר קיבל 730 אלף שקל מ"ריטיינר" זה. מדובר בכספי ציבור.

בעניין אילון מכלוף, פישר ומלכה מואשמים בכך שפישר ביקש ממכלוף סכום כסף של אלפי שקלים, בתמורה למסירת מידע על מועד בו תכננה המשטרה לפשוט על ביתו של מכלוף. גם כאן מקור המידע לכאורה במלכה. נגד מכלוף, כאמור, לא צפוי להיות מוגש כתב אישום היום

"השמן בלחץץץץץ"

המוצר "סגירת תיק", כעולה מהאישום נגד פישר, הוא מוצר "פרימיום" אותו הציע פישר לכאורה לשניים: אלון חסן ועו"ד רועי בר. סגירת תיק היא גם מוצר לא זול, שמחירו עשוי להגיע ל-2 מיליון דולר - תלוי בעומק החקירה וכנראה גם בעומק הכיס של הלקוח, לפי מיטב הערכתו של פישר.

חסן, היו"ר המושעה של ועד נמל אשדוד, הוא האיש שפוצץ את הפרשה בעקבות הצעתו של פישר לסגור את התיק נגדו בתמורה לסכום של 150 אלף דולר. חסן, שהקליט את ההצעה באמצעות מצלמה נסתרת, פנה למח"ש שפתחה בחקירה.

מח"ש וחסן תיעדו בווידאו את הסצנה הבלתי נשכחת, בה העביר חסן לפישר מזוודת מזומנים מתחת לשולחן בין הסועדים במסעדה כלשהי. במקרה זה פישר מואשם בניסיון לתיווך שוחד.

בין ההצעה של פישר לבין הפללתו בידי חסן ומח"ש, פישר ומלכה התכתבו ביניהם בוואטסאפ, תוך שלעגו לחסן, והעבירו מידע על חקירתו של חסן, שעושה רושם ששירתה גם את מטרת הסחיטה של פישר לכאורה. "לגבי השמן, עשינו לו שתי חקירות", כתב מלכה לפישר ביוני אשתקד, ופישר ענה: "השמן בלחץץץץץץ". נדמה שאותו "שמן" לימד את השניים לקח.

עו"ד רועי בר שימש כיועץ משפטי חיצוני לעיריית רחובות. בר חשוד בפרשת הקבלנים בראשון-לציון וברחובות, שבה מעורבים גם מנור גינדי ורוני יצחקי. פישר נחשד, אך לפי שעה לא הואשם, בכך שהעביר באמצעות אדם שלישי הצעה לבר לסגור את התיק נגדו בתמורה ל-2 מיליון דולר, כלומר, בניסיון לשוחד.

שיבוש הליכים

חלק נוסף במסכת הנטענת בכתבי האישום עוסק בשיבוש הליכי החקירה הנוכחית ובאירועים שהתרחשו לאחר, ובעקבות חשיפת הפרשה וחקירתה. בחלק זה מואשמת גם עו"ד רות דוד-בלום, שותפתו של פישר למשרד ולשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב.

עו"ד דוד-בלום, לפי החשד, פנתה לאנשים שונים ואף השתתפה בפגישה שבה תוכננו מהלכים לשיבוש החקירה לפני כמה שבועות. פגישה זו התקיימה בעקבות מידע חקירתי שדלף בשגגה - פקס שנשלח בטעות לפישר ובו מידע אודות פיצוח קוד הפתיחה של הטלפון הנייד שלו, שאיפשר את פריצת הדרך בחקירה. באותה פגישה לכאורה הנחתה דוד-בלום את המעורבים כיצד לפעול בחקירה.

"הקו שלך הוא להיכנס לחדר החקירות ולהתמוטט", יעצה לכאורה דוד-בלום לעדת המדינה באותה פגישה. "דוד-בלום תאמה את דרך התנהגותם המתוכננת בחקירה של עדת המדינה, פישר ומלכה. לאחר שמלכה אמר לה כי בחקירה הצפויה בכוונתו לשמור על זכות השתיקה, עדכנה אותו דוד-בלום כי אף פישר מתעתד לנהוג כך. עוד ציינה דוד-בלום באוזני מלכה כי אל לו לדאוג לגבי עדת המדינה שכן היא 'מטפלת בזה', וכי עדת המדינה תהיה 'מוכנה' לחקירה", כך מתוארת הפגישה בכתב האישום.

תת-פרשייה נוספת מערבת את הרופא פרופ' יורם ברק, רופא בכיר שהשתתף לכאורה באותה פגישת תדרוך, וגם סיפק, לפי החשד, לרב-פקד מלכה אישור רפואי שאמור היה "להחליק" את פרישתו מהמשטרה. בשלב זה טרם הוחלט אם ברק יועמד לדין.

בימים האחרונים מתרוצצים סיפורים שונים בקשר לתפקודה של עו"ד דוד-בלום בתקופתה כפרקליטת מחוז תל-אביב. הנאום שנשא מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו אמש (ד'), ודבריו לפיהם המשטרה היא שתמשיך לחקור את הפרשה בשלביה הבאים, מעידים אולי על הכוונה להימנע ממצב שמשרד המשפטים (מח"ש) יחקור חשדות הנוגעים למשרד עצמו.

הספקנים יגידו, במידה לא מבוטלת של צדק, שמצב בו משרד המשפטים חוקר את עצמו, גרוע בדיוק באותה מידה כמו המצב בו המשטרה חוקרת את עצמה. מעדויות של מעורבים בפרשה עולה כי ייתכן שבקרוב תעמיק החקירה, וקצינים נוספים, ובכירים במיוחד, ייחקרו כחשודים.

כל זה תלוי, כמובן, במוטיבציה של הרשויות להמשיך ולחקור את הפרשה - מוטיבציה שנראית מוגבלת לאור המהלך של הגשת כתבי האישום הזריזה כבר היום. זאת, כשחלק גדול מהטענות שעלו בקשר לפישר וחבורתו טרם התבררו.

הראיון ב"גלובס" נתן את האות לבליץ החקירתי

פרשת רונאל פישר, ממדיה הגדולים והדמויות המעורבות בה, היכו ועדיין מכים את הציבור בארץ בתדהמה. כתב האישום בפרשה מגלה כיצד השחיתות פשתה לכאורה לא רק בקרב אנשי עסקים ועורכי דין אלא גם במשטרה, והגיעה כנראה אפילו לפרקליטה בכירה לשעבר, עו"ד רות דוד-בלום.

מי שלא הופתע במיוחד מהפרסומים וממדי הפרשה הוא יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד המושעה, אלון חסן, האיש שהביא לחשיפת הפרשה. בראיון שנתן חסן ל"גלובס" בחודש שעבר (ב-20.4.15), הוא הצהיר כי "חשפתי פרשת שחיתות שידברו עליה עוד 200 שנה. פישר הוא רק קצה הקרחון של הפרשה, שהיא פרשת השחיתות הכי גדולה בתולדות המדינה".

חסן טען כי יש כל מיני גורמים שמנסים להשתיק את הסיפור. "אני מרגיש שחשפתי פרשה שידברו עליה עוד 200 שנה, ובמקום שייתנו לי להדליק משואה ביום העצמאות - משתיקים אותה".

נזכיר כי חסן - שהיה לקוחו של עו"ד פישר - חשוד בעצמו בביצוע עבירות שחיתות חמורות בנמל אשדוד. פישר, שייצג את חסן, נעצר לראשונה ביולי אשתקד בחשד לעבירות שוחד ומירמה. החשד הראשון שעלה נגד פישר היה שהוא הציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה.

מעצרו של פישר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, כאילו נלקח מסצנה הוליוודית, פתח את מהדורות החדשות. בהמשך פרסם חסן סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הבטיח כי "אקבור את מי שחפר לי את הקבר".

חסן אמר עוד בראיון ל"גלובס" "אני לא רוצה לשבש חקירה, ולכן אזהר בדבריי, אבל נדמה לי שברור לכל עם ישראל שאם הייתי נענה להצעה של פישר לשלם כסף, החקירה נגדי הייתה נגמרת כמו שהתחילה".

לדבריו אז, "עברה כשנה (מאז שפישר נעצר - ח' מ'), וכלום לא קורה. פישר ממשיך להיות עורך דין, הקצין המעורב (ערן מלכה) פורש בשקט, והמפכ"ל מאשר לו את זה. ישראל בנתה אטום, אבל לפצח את קוד טלפון בן 4 ספרות (הנייד של פישר) הם לא יכולים. אולי הם מפחדים ממידע נוסף על עצמם".

מאז אותו ראיון עם חסן, פיצחה מח"ש את קוד הטלפון של פישר, גייסה עדת מדינה ממשרדו, עצרה חשודים רבים - והיום היא הגישה את כתבי האישום נגדם. חסן עצמו צפוי להיות אחד מעדי המפתח במשפט.