רעידת אדמה, מפץ גדול? לא ממש

יובנטוס אולי הפתיעה כשעברה את ריאל מדריד, אבל המקום של קבוצה בסדר הגודל שלה במעמד גמר הצ'מפיונס ליג - טבעי לחלוטין ■ סיכויי הזכייה שלה בתואר, לעומת זאת - כבר קלושים. עניין של כסף

בופון, קייליני, יובנטוס / צלם: רויטרס

לא, זו לא סנסציה, רעידת אדמה, מפץ גדול, או כל תיאור מופרז אחר ששמעתם היום. יובנטוס אמנם לא הייתה פייבוריטית לעבור את ריאל מדריד, אבל מבט קצר על המעפילות לגמר הצ'מפיונס ליג במילניום הנוכחי מראה נציגות יותר מפתיעות מהמועדון העשיר ביותר איטליה. מוולנסיה, דרך לברקוזן, פורטו, מונאקו, ובדרך הייתה שם גם קבוצת סרייה A קטנה יותר מיובה (אינטר), ורק בשנתיים האחרונות השתחלו לשם דורטמונד ואתלטיקו. זה טבעו של מפעל נוקאאוט: בניגוד לליגות, שהן ריצות מרתון שמוכרעות כמעט מראש לטובת הדינוזאוריות - בספרינטים גם חיות קטנות יכולות לנסות להתמודד על ליטרת הבשר.

הדגש הוא על לנסות - כי בסופו של יום הכסף מדבר ואוכל את כולם: ב-15 השנים האחרונות, מלבד פורטו - לא הייתה אף זוכה בצ'מפיונס ליג שלא הייתה חברה במועדון 10 הקבוצות המכניסות באירופה, כפי שהוא מדורג על-ידי פירמת ראיית החשבון דלויט (הבהרה קטנה: בדקנו את הדירוג שלהן עונה אחת לפני שזכו בתואר - כך שלא תמלוגי הזכייה שהתקבלו מאופ"א בשנת הנפת הגביע הם אלו שהביאו את אותן קבוצות לעשירייה הראשונה. כלכלית, הן פשוט כבר היו שם).

יובנטוס, שמגיעה מהמקום ה-10 בטבלת ליגת הכסף של דלויט עם מחזור של 279 מיליון אירו בעונת 2013/14 (לעומת ברצלונה שבמקום הרביעי) - עשויה לפי התזה הזאת להיות מסוגלת להפתיע ב-6 ביוני בברלין. לא בהכרח: הצמרת הגבוהה, מועדוני העילית של העילית - מגדילים את הפערים שלהם מיתר היבשת. אם בעונת 2000/01 עמד פער ההכנסות בין העשירית לרביעית בדירוג דלויט על 51.8 מיליון אירו, כיום, הבדלי המחזור בין בארסה ליובה עומדים על 205.2 מיליון אירו.

למה הכסף כל כך קריטי? הנה דוגמה קטנה: אשתקד שיחק בליברפול כדורגלן שכבש 31 שערים והוסיף עוד 21 בישולים ב-33 הופעות בליגה הטובה והקשה ביותר בעולם. לפנומן, שהוביל את קבוצתו מרחק נגיעה מזכייה באליפות אחרי 24 שנות הפסקה, קראו לואיס סוארז. בקיץ, ברצלונה שלפה את פנקס הצ'קים, כתבה 80 מיליון אירו - והביאה את החלוץ שנחשב בעיני רבים לשחקן השלישי בטיבו בעולם מחוץ לאטמוספירת מסי-רונאלדו. בלעדיו, הידרדרה ליברפול מחוץ לטופ-פור באנגליה; ובזמן שבארסה השתמשה בכסף הגדול שלה כדי לבנות שושלת חדשה בקאמפ נואו - יובנטוס שפכה בקיץ את מיטב כספה הבינוני (פחות מ-20 מיליון אירו) על חלוץ מבטיח בן 21 (מוראטה) ומגן מזדקן בן 33 (אברה).

דבר נוסף ששווה לשים לב אליו: אחרי שעברה את מנצ'סטר סיטי בשמינית הגמר, את פ.ס.ז' ברבע ואת באיירן מינכן בחצי - הגמר מול יובנטוס עוד עשוי להתברר כמשוכה הקלה ביותר של ברצלונה בכל שלבי הנוקאאוט של עונת הצ'מפיונס ליג הזאת.