עזה תחילה: דגש חדש במדיניות אובמה בסכסוך עם הפלסטינים

בראיון לערוץ הטלוויזיה הסעודי אל ערביה אמר נשיא ארה"ב: "הפוליטיקה של הפחד חזקה יותר מהפוליטיקה של התקווה ■ "הסכם כולל בין ישראל לפלסטינים בשנה הבאה בלתי אפשרי בגלל הרכב הממשלה החדשה בישראל"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, משנה את כיוונה של המדיניות האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני: במקום לדחוף להסכם כוללני ומקיף, שישים קץ בבת אחת לסכסוך ההיסטורי בין שני העמים, ינסה ממשלו לבנות אמון בין שני הצדדים בצעדים קטנים בשטח, בתקווה שהם יכשירו את הקרקע להסכם מקיף בעתיד.

בראיון לרשת הטלוויזיה הסעודית אל ערביה, ששודר אמש (ו'), אמר אובמה, כי קרוב לוודאי שלא יהיה אפשר להשיג "עסקה שאפתנית גדולה" בשנה הבאה "בהתחשב בהרכבה של ממשלת נתניהו ובהתחשב באתגרים שנצבים לפני נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס".

"אך אם נוכל לבנות אמון מסוים בשטח, למשל, לפוגג את הסבל ההומניטרי בעזה ולעזור לאזרחים מן השורה שם לשקם את ההרס שהומט עליהם בשנה שעברה; אם נוכל לעשות יותר כדי ליצור הזדמנויות עסקיות ומקומות עבודה חדשים בתוך השטחים; אם נוכל לבנות, לאט לאט, אמון כזה, אני מאמין שההיגיון בפתרון של שתי מדינות יכה שורש", אמר אובמה.

בתשובה על שאלה מדוע גם הוא, כנשיאים שקדמו לו, לא הצליח להגשים את חזון המדינה הפלסטינית, השיב אובמה: "זה אתגר קשה מאוד. מצד אחד, אני תומך חזק במדינת ישראל, והקשר בין ישראל לארה"ב הוא רב-עוצמה. ולאחר הכול, לישראל יש חששות לגיטימיים לביטחונה. אין שום ספק בכך. אך בה בעת, נכון גם לומר שיש לי מחויבות עמוקה למדינה פלסטינית".

"בביקוריי במקומות כמו רמאללה, בשיחות עם סטודנטים פלסטיניים.... או כאשר אני שומע את הסיפורים קורעי הלב מהרצועה, אני מגיע למסקנה שהפתרון היחיד לבעיה בטווח הארוך הוא פתרון של שתי מדינות", הוא הוסיף.

"אנשים בעלי רצון טוב בקרב הישראלים והפלסטינים מבינים כיצד ניתן להגיע לשלום בין שני העמים", אמר נשיא ארה"ב. "עבדנו קשה מאוד, אך, לרוע המזל, הפוליטיקה של פחד נעשתה חזקה יותר מהפוליטיקה של תקווה בשנים שחלפו, אולי בגלל המצב הכאוטי באזור. יעבור זמן עד שיהיה אפשר לשקם את המצב הזה".

הוא הדגיש, כי במגעיו עם ישראל הוא אמר, שהמדינה לא תוכל להיות דמוקרטית ויהודית בעת ובעונה אחת אם היא תוסיף למשול בעם אחר. לעומת זאת, הוא הבהיר לפלסטינים שהם חייבים להכיר בישראל מפני שישראל אינה הולכת לשום מקום. בלעדי הכרה כזו, אינכם יכולים לצפות שתקום מדינה פלסטינית.

"כפי שאמרתי בקמפ דייוויד (בוועידה עם בכירי מדינות המפרץ), איש לא היה יכול לדמיין שהשלום בין ישראל למצרים יחזיק מעמד במשך עשרות שנים...", אמר אובמה. "איננו יכולים לעשות זאת במקומם של הישראלים והפלסטינים. אך אנו יכולים לדחוף לכיוון מה שאנו מאמינים כאמיתי ונכון".

ומה לגבי פגישה עם נתניהו ועבאס? - נשאל אובמה. "לעולם אל תאמר 'לעולם לא", הוא השיב. "נראה מה יקרה. אך ארה"ב עודה מחויבת לביטחונה של ישראל ולהקמת מדינה פלסטינית ריבונית. זו המדיניות שלנו".