במחאה על נהלי הבגרויות החדשים: הורים משביתים את הלימודים

בתי הספר העל-יסודיים בנתניה, אשקלון, המועצה האזורית שער הנגב, קריית אונו ונצרת עילית יושבתו היום, עקב היערכות משרד החינוך לטיפול בריבוי הדלפות בחינות הבגרות ■ יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר: "להקפיא את התוכנית - ולחשוב על חלופות"

תלמידים / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

ועד ההורים העירוני בנתניה הודיע אתמול (שבת) כי ישבית היום למשך 24 שעות את הפעילות בכל בתי הספר העל-יסודיים בעיר, וזאת בעקבות המדיניות החדשה של משרד החינוך באשר להיערכות לבחינות הבגרות. "אנו מתנגדים להחלטותיה הבלתי הגיוניות והשלופות מן המותן של מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן", נכתב בהודעה.

גם ועדי ההורים במועצה האזורית שער הנגב, באשקלון, בקריית אונו ונצרת עילית קוראים להורים לא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר העל-יסודיים היום.

ועד ההורים הארצי הוסיף כי יפעל מהיום בערוץ המשפטי בנושא וידרוש את התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. בעקבות ריבוי המקרים של הדלפת שאלוני בחינות בגרות לאחרונה, הודיע משרד החינוך על הנחיות חדשות, שנקבעו באופן זמני במטרה לפתור את התופעה הפסולה. בין היתר, בתי הספר יורידו את טופס הבחינה המקוון באמצעות סיסמה מאובטחת, ובבתי הספר ידפיסו את הטפסים בתוך 45 דקות. בזמן זה, קובעים הנהלים, התלמידים ימתינו בכיתות, תחת השגחה.

"אנו דוחים את ההיערכות החדשה של משרד החינוך בנושא בחינות הבגרות", אמר יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, מנשה לוי. לדבריו, "התוכנית אינה ישימה ופוגעת בתלמידים. הצענו חלופות שנדחו, ולכן התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מודיעה שהיום ב-12:00 יתקיימו כנסי מחאה והסברה בבתי הספר שיכללו תלמידים, הורים מורים ומנהלים.אנו קוראים להנהלת משרד החינוך להקפיא את התוכנית החדשה ולחשוב יחד עם כל הגורמים על חלופות מעשיות יותר".

מבדיקה שערכו גורמים מקצועיים ברשויות המקומיות לגבי עלויות השינויים המסתמנים, עולה כי הדבר יסתכם בלא מעט כסף. תיכון ממוצע ייאלץ להדפיס 400 חוברות מבחנים כשכל חוברת מורכבת מעשרה דפים, ולשכור כוח אדם שישדך את הדפים זה לזה.

על-פי חישוב שערך אגף החינוך בעיריית רמת-גן בתיכון "בליך" בעיר, שבו ייגשו לבגרות במתמטיקה כ-500 תלמידים, הסתכמו התוספות ב-32 אלף שקל. מכונת שכפול חדשה תעלה 15 אלף שקל, מכונת הדפסה בצבע עבור בגרויות שבהן יש מפות תעלה 4,000 שקל. דיו יעלה 1,000 שקל, ונייר יעלה 10,000 שקל. עבור משכפלים, שככל הנראה יהיה אבות בית, התמחור יהיה 1,000 שקל לשעה, ובעוד הם משכפלים יש לשלם למשגיחים בעת שהתלמידים בכיתות - 24 שקל לכל משגיח בכיתה. עלות שכרם של מזכירות ושרתים שיצטרכו להישאר יותר שעות בבית הספר בשל הדיחוי תעמוד על 1,000 שקל. בתיכונים קטנים, שבהם ניגשים 200-350 תלמידים לבגרות, העלויות צפויות לעמוד על 25 אלף שקל.

יו"ר וועדת החינוך במרכז השלטון המקומי וראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, אמר לוואלה!NEWS כי הכספים הללו צפויים לרדת מתקציב הרשויות המקומיות ולא מתקציב משרד החינוך. "עלויות של ההדפסה והדפים הן מתקציב החינוך של הרשויות המקומיות ולא משרד החינוך. אם בבית ספר חסרה מכונת שכפול, אנחנו צריכים לקנות לו", אמר. "ונניח שנוכל לאפשר זאת תקציבית. האם כל הרשויות יספיקו לקנות הכל עד יום שני? גם אם הכול יעבוד כמו שצריך, ואין בעיית דיו או הפסקת חשמל, זה ייקח שעתיים לפחות להדפיס את זה. ומה על התלמידים? איך ישמרו על ריכוז בשעתיים של דחייה? זה הזוי ברמות שלא יתוארו".

זינגר המשיך והביע את זעמו על ההחלטה של המשרד. "הייתי מנהל בית ספר 16 שנה ומדובר בהחלטה הזויה ומטומטמת ביותר עם נזקים בלתי הפיכים", אמר. "תלמידים ישבו 45 דקות בכיתות ויש בהם לקויי למידה. איך זה משפיע מבחינת ריכוז? ומה ההיגיון בזה שההפצה אמורה להיות באינטרנט - כדי למנוע הדלפות? שולחים את זה במייל, ויש חשיפה גדולה וקלה יותר לפצח את הרשת. אני מציע למשרד החינוך שיעשו בדיקות מוקפדות יותר בתחנות החלוקה של הבחינות".