דוחות כאל ולאומי קארד: ההכנסות צמחו, הרווחים ירדו

ההסכם בלאומי קארד צפוי להגדיל את הוצאות השכר ב-110 מיליון שקל ב-3 שנים ■ הפעילות עם אל על הגדילה את נתח השוק של כאל, אך ניפחה את ההוצאות

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וכאל פרסמו היום את תוצאותיהן לרבעון הראשון. מהתוצאות עולה כי החברות אמנם נהנו בשורת ההכנסות מהמשך הצמיחה בענף כרטיסי האשראי, אך רשמו ירידה ברווח - כל חברה וסיבותיה.

לאומי קארד, בניהולו של חגי הלר, רשמה ירידה של 13.5% ברווח לעומת הרבעון המקביל, כשהרווח הסתכם ב-45 מיליון שקל. הירידה נרשמה על אף שהכנסות החברה צמחו ב-2.4% ל-252 מיליון שקל. רווחי החברה ירדו בשל גידול של כ-14 מיליון שקל (שהם 8%) בהוצאות החברה. הגידול בהוצאות נגרם בעיקר בשל הסכם השכר הקיבוצי הראשון בחברה, שנחתם בחודש שעבר. ההסכם כולל בין היתר העלאת שכר מינימום ל-6,000 שקל ותוספות שכר.

ההסכם הקיבוצי נחתם ל-3 שנים, ובלאומי קארד מעריכים כי הוא יביא לגידול של 110 מיליון שקל בהוצאות השכר, קרי עלייה של כ-37 מיליון שקל בשנה. כן נציין כי היקף השימוש בכרטיסי לאומי קארד עלה ב-4.4%, נמוך יותר מהקצב בשנים קודמות - 6%-8%. התמתנות הצמיחה נובעת מההאטה בצריכה.

בחקירת המשטרה: כאל "אופטימית"

השקת כרטיס האשראי המשותף עם אל על נותנת את אותותיהן בדוחות כאל. חברת כרטיסי האשראי, בניהולו של דורון ספיר, שמה את כל כובד משקלה כדי לזכות במכרז להפעלת כרטיס המועדון עם חברת התעופה, והשקיעה בו לא מעט משאבים.

ניתן לראות את פירות המהלך, כאשר היקף השימוש בכרטיסי האשראי בחברה רשם גידול חריג של מעל 9% ל-15.9 מיליארד שקל, צמיחה כפולה מזו של לאומי קארד. העלייה בפעילות בולטת במיוחד בדיינרס, שבשליטת כאל, ושדרכה מונפקים הכרטיסים. בדיינרס נרשם זינוק בהיקף השימוש של מעל 50% לעומת הרבעון המקביל ל-1.82 מיליארד שקל.

העלייה בנתח השוק של כאל, מביאה לכך שהיא נושפת בעורפה של לאומי קארד על תואר החברה השנייה בגודלה בענף. אם הפער בנתח השוק עמד על יותר מ-5% ברבעון המקביל, כעת הוא הצטמצם לפחות מ-1%.

אלא שהעלייה בהיקף הפעילות עדיין לא מיתרגמת לשורה התחתונה. כאל ביצעה לא מעט השקעה בכרטיס של אל על ובשיווקו. התוצאה היא שהוצאות השיווק של החברה טיפסו ברבעון האחרון ב-44% ל-62 מיליון שקל.

בנוסף, רשמה כאל גם הוצאה חשבונאית של 4 מיליון שקל, שנבעה מהשינוי בהסכם השליטה עם קבוצת אלון בדיינרס, שהתבצע אשתקד. התוצאה היא שרווחי כאל ירדו בכ-7% מהרבעון המקביל ל-31 מיליון שקל.

כאל מתייחסת בדוחותיה גם להמלצת המשטרה להעמיד את החברה לדין בפרשת סליקת הפורנו וההימורים, בגין חשד לקבלת דבר במרמה והלבנת הון. ההעמדה לדין עדיין כפופה לשימוע של הפרקליטות. בכאל מציינים כי העונש על עבירות אלו עשוי לעמוד על קנס וחילוט נכסים. יחד עם זאת, בחברה אופטימיים ומציינים: "להערכת יועציה המשפטיים, לכאל טענות טובות כנגד העמדתה לדין אותם תשמיע בשימוע".

תחום האשראי החוץ בנקאי ממשיך להוות מנוע צמיחה חשוב בלאומי קארד וכאל, אם כי קצב הגידול מתון יותר לעומת שנת 2014, אז גדל התיק של חברות כרטיסי האשראי בקרוב ל-30%. בלאומי קארד, שהיא בעלת התיק הגדול ביותר, נרשמה צמיחה של 4% ברבעון הראשון, כשהיקף ההלוואות שהיא מעניקה ללקוחות הפרטיים מגיע ל-3.28 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת בהלוואות עומדת על 6.3%.

כאל רשמה צמיחה צנועה יותר בתיק - של 2.6% ל-2.37 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת שכאל גובה ממשיכה להיות דו-ספרתית, ברמה של 10.8%. ההבדל בריביות בין שתי החברות נובע מכך שחלק גדול מהתיק של לאומי קארד הוא בהלוואות למימון רכב, שם הרכב משמש כבטוחה, ולכן הריבית נמוכה יחסית.

תוצאות לאומי קארד וכאל
 תוצאות לאומי קארד וכאל