הנפילה של Plus500

חביבת הקהל עלולה להפוך מהר מאוד למוקצית מחמת מיאוס

1. "!I told you so" - זו פחות או יותר התגובה ששמענו החל מאתמול אחה"צ, כשמניית Plus500 החליקה במדרון ואיבדה קצת יותר משליש משוויה, לאחר ששמה נקשר בנושא של "הלבנת הון". כל מי שהתקשה לפרגן לחברה מהרגע שבו הפכה לציבורית, ולמעשה חיכה בפינה לרגע שתיפול, חיכך אתמול את ידיו בהנאה. זה הטבע האנושי, וליתר דיוק - הטבע הישראלי. ועכשיו אפשר קצת להבין אותו. Plus500 הסתבכה - לא ברור עד כמה - אך אין ספק שהחברה הכל כך מצליחה פשוט נקלעה לבעיה קשה. ייתכן שבעוד יממות ספורות יתברר כי ההר יוליד עכבר, אך באותה מידה ייתכן שהוא יהפוך להר געש. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, קשה לקבוע מה יקרה. מה שכן אפשר להגיד בוודאות הוא שהכנסות החברה בחודש הקרוב ייפגעו, וזה אומר פגיעה בשורה התחתונה, שכבר באה לידי ביטוי בקריסת המניה אתמול.

2. וקריסת המניה אתמול אומרת שהחברה החיפאית איבדה, לפחות בטווח הקצר עד הבינוני, את האמון הכמעט מוחלט של שוק ההון הבריטי בה. מי שהייתה מעין Sweetheart, מניה (וחברה) אהובה עד בלי די, עלולה להפוך למוקצית מחמת מיאוס. והזהות הישראלית שלה לא ממש תעזור לה עכשיו. להיפך, היא עשויה להיות בעוכריה. בנייה מחדש של אמון מצד שוק ההון במניה, שכרגע נתפסת כמי שלקוחותיה עברו על חוק כזה או אחר - עשויה לקחת הרבה זמן. יותר מזה, שוק ההון, הבריטי והעולמי כאחד, מתקרב לנקודת הפיתול שלו, דהיינו הנקודה שבה המגמה מתהפכת, ובמקרה הנוכחי - מעליות לירידות. במידה שזה יקרה בטווח הקצר-בינוני, ייתכן שלמניית Plus500 יהיה הרבה יותר קשה להתאושש ולחזור לרמות בהן שהתה רגע לפני היוודע הבעיה אליה נקלעה.

3. לא פחות מהותי מאובדן האמון של שוק ההון בחברה - הוא אובדן האמון של לקוחות החברה בה, במוניטין שלה, במותג, במודל העסקי, ולמעשה בכל מה שהיא מייצגת - לפחות בטווח הקצר עד הבינוני. Plus500, כמו הרבה חברות אינטרנט דוגמתה, משקיעה הרבה מאוד מהונה כדי לשווק את המותג שלה ואת המודל העסקי כהוגנים, ידידותיים למשתמש, חוקיים וכדומה. מעתה והלאה, ולא משנה מה יהיו תוצאות המשבר שהחל אתמול, יהיה לה יותר קשה לעשות זאת. הרי אף אחד לא רוצה לסחור בחברה ששמה נקשר כך או אחרת בחשד להלבנת הון.

המוניטין של Plus500 נפגע, ועל כך אין עוררין. גוגל תזכיר זאת לחברה ולכל לקוח פוטנציאלי ברגע שזה יקליד Plus500 בשורת החיפוש הכי פופולרית ברשת האינטרנט. נכון לרגע זה, מילות החיפוש Plus500 Money Laundering עדיין אינן אחת מברירות המחדל של גוגל. Plus500 צריכה להתפלל שלא יהפכו לכאלו.