גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שווים ושווים יותר

אפליית הזוגות הצעירים בשוק הדיור חייבת להיפסק

שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר
שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר

הררי מילים נשפכו על ההסכמים הקואליציוניים המוגזמים, הכיבודים, חצאי התיקים, הלשכות והעלויות של הקמת ממשלת בנימין נתניהו הרביעית. אבל סעיף מהותי אחד כמעט חמק מתחת לרדאר הציבורי למרות חשיבותו הרבה למרבית הישראלים: שינוי קריטריון הזכאות לסיוע ממשלתי לרכישת דירה בפרויקטים של "מחיר למשתכן" - ממיצוי כושר השתכרות לוותק בשנות נישואין.

כך, בצורה יבשה ולקונית, אי שם בשלהי ההסכמים הקואליציוניים של נתניהו עם הסיעות החרדיות, מוחבא (שוב) קריטריון מפלה, שקובע כי בעיני "הממשלה הלאומית", הצעירים שעובדים ומשרתים בצה"ל אולי שווים, אבל יש כאלה ששווים הרבה יותר. אם הממשלה החדשה הייתה זקוקה לתזכורת מעוררת, הרי שהשבוע פורסמו נתוני השמאי הממשלתי, המצביעים על עליית מחירים נוספת של 4% רק ברבעון האחרון, והבהירו לה ולנו מהי המשימה הדחופה ביותר שנמצאת על הפרק: עצירת ההשתוללות בתחום הדיור.

עם עלייה מצטברת של כמעט 90% בשש השנים האחרונות, נאלצים הזוגות הצעירים בישראל, ודווקא אלה שעשו את "המסלול הנכון" (מהצבא ועד לשוק העבודה), לוותר מתוך אילוצים כלכליים על שני חלומות בסיסיים: לקנות בית ולגדל משפחה. עד שיוזמות הממשלה יחוללו מפנה בשוק (לצד הרחבת ההיצע, נדרשים צעדים אגרסיביים גם לצינון הביקוש מצד משקיעים), נאחזים הצעירים בציפורניים בכל הטבת מימון של קבוצת רכישה, או הטבה במחיר הקרקע, או בהיטל הפיתוח מטעם המדינה.

ודווקא על רקע אוזלת-היד שהפגינה הממשלה עד כה, בולטת תוכנית "מחיר למשתכן", שהייתה אולי הסובסידיה הממשלתית הגדולה והחשובה ביותר בתחום. וגם כאשר יושמה במשורה (כמה אלפי יחידות-דיור בשנה) לא ניתן היה להתעלם מגודל ההטבה שהיא מגלמת. על הנייר זה נשמע מצוין. בפועל, נקבע מנגנון הזכאות בזמנו בהתאם ללחץ הסקטוריאלי על ראש-הממשלה. כדי לכסות על האמת המבישה, נקבעו קריטריונים "אובייקטיביים" מופרכים, דוגמת ותק בשנות נישואין, אשר הפלו בצורה בוטה את הצעירים העובדים והמשרתים. כך, צקצקה הממשלה בלשונה על חשיבות הוקרת המשרתים את המדינה, ובאותה הנשימה מכרה אותנו בגלל אינטרסים פוליטיים צרים.

נכון, עם כמה מאות ואלפי יחידות-דיור בשנה פרויקט "מחיר למשתכן" לבדו לא יפתור את משבר הדיור. אבל המאבק הזה מקפל בתוכו שאלות יסוד עקרוניות של שוויון וצדק בין ממשלה לאזרחיה. השאלה המרכזית שניצבת בפני הממשלה אינה דווקא במישור המעשי של קביעת הקריטריונים, כי אם במישור הסמלי והעקרוני. כיצד תוכל להסתכל בעיני הצעירים שעובדים ומשרתים ולומר להם: "בזמן שסיכנתם את חייכם בצבא או השקעתם בלימודים, הספיקו אחרים להתחתן, ואתם איבדתם את זכאותכם? בטקסים תמשיכו להיות שווים יותר. במציאות הרבה פחות".

נאמר ביושר שמצוקת הדיור אינה פוסחת על המגזר החרדי. לא אחת מדווחת התקשורת על דירות צפופות, מקלטים ומחסנים בחניות, שמספקים קורת-גג לא ראויה למשפחות שלמות. לכן כל פתרון ממשלתי צריך להתייחס גם למאפיינים הייחודיים של המגזר הזה (אולי בשיטה של הקצאת מכסות). אבל פתרון ממלכתי מחויב להיות צודק, ומבוסס מבחן הכנסה ומיצוי כושר השתכרות.

לפני כשנתיים הוביל שר האוצר הקודם יאיר לפיד מאבק בכיוון הזה, אך מיד לאחר שהצליח וקטף את פירות הפרסום והתהילה, הפרויקט פשוט הוקפא באופן ציני, וההישג המרשים הפך לבדיחה לא מצחיקה. יש לקוות ששר האוצר הנוכחי משה כחלון יפעל אחרת, וברגע האמת יידע, כפי שעשה בעבר, להיאבק עבור הציבור ששלח אותו.

אם אכן כך יהיה, אנחנו נהיה שם כדי לסייע לו. אחרת, הוא ימצא מולו אופוזיציה נחושה. וגרוע מכך, הוא יעמיד במצב מביך את שר השיכון מטעמו, יואב גלנט, שייאלץ לעמוד ולהכשיר במו ידיו בכנסת הפליה בוטה נגד חייליו ששירתו תחתיו ולצדו.

הכותב הוא ח"כ, סיעת "המחנה הציוני"

עוד כתבות

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?