סקר: רוב העובדים השכירים מפחדים לבקש העלאה בשכר

55% מהמשתתפים במחקר בארה"ב לא ניהלו מו"מ על שכרם בשנה שקדמה למועד המחקר ■ 67% מתחרטים על שאינם מנהלים מו"מ על תנאי שכרם, ו-44% כלל לא יודעים היכן למצוא מידע על טווח השכר הרלוונטי לתפקידם

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

זה לא קל וזה לא הכי נוח. זה לעתים מדיר שינה מעינינו ומאלץ אותנו לעשות הרבה חושבים, ולא, אנחנו לא מתכוונים לרכישת דירה או לעיכול הממשלה שזה עתה קמה. הכוונה היא לניהול מו"מ על השכר שלנו, לרגע שבו אנחנו כשכירים מחליטים שמגיעה לנו העלאת שכר ועלינו להתיישב מול הבוס שלנו ולהסביר לו למה מגיע לנו יותר.

מחקר שנעשה באחרונה על-ידי האתר www.salary.com בקרב אוכלוסיית השכירים בארה"ב מגלה שלא רק לכם לא קל: רוב האמריקאים לא ממש ממהרים לנהל משא-ומתן על תנאי השכר שלהם, אפילו לא בתדירות מקובלת של פעם בשנה.

המחקר, שכלל 731 נשאלים, גילה שנכון לשנת 2014, 55% מהמשתתפים במחקר לא ניהלו משא-ומתן על שכרם במהלך השנה שקדמה למועד המחקר. זאת לעומת 41% בשנת 2013, כלומר עלייה חדה המעידה עד כמה השכיר הממוצע חושש לבקש העלאה (ותכף נסביר למה).

עוד עולה מהמחקר ש-67% מהנשאלים מתחרטים על שאינם מנהלים מו"מ על תנאי שכרם, וכי 44% (כמעט חצי) כלל לא יודעים היכן למצוא מידע על טווח השכר הרלוונטי לתפקידם. במילים אחרות, השכיר האמריקאי הממוצע (שכנראה די משקף את העובד השכיר בכל מדינה אחרת) די אובד עצות בבואו לדאוג לפרנסתו.

לא פעם אנחנו מנהלים מו"מ על שכרנו לאחר שקיבלנו הצעת עבודה ממקום אחר. לפי המחקר, זה לא ממש שכיח. אשתקד, רק 30% מהנשאלים אמרו שהם תמיד מנהלים מו"מ על שכרם לאחר שקיבלו הצעה אחרת, נתון דומה לזה של שנת 2013 - 31%.

נתון מטריד עוד יותר הוא אחוז השכירים שכלל לא מנהלים מו"מ לאחר שקיבל הצעה ממקום אחר - 23% אשתקד לעומת 20% בשנת 2013.

והנה עוד נתון לא ממש מעודד (לשכיר, לא למעסיק): רק 15% מהנשאלים השיבו שבעת שיחות משוב על ביצועיהם הם מבקשים העלאת שכר, לעומת 17% בשנת 2013.

ממה נובע החשש לבקש העלאת שכר? ובכן, לפי המחקר, אשתקד 13% מהנשאלים טענו שהם חוששים לאבד את מקום עבודתם, וזאת לעומת 21% בשנת 2013. הרוב - 61% - פשוט חושש לשמוע את המילה "לא", וליתר יש ביטחון עצמי נמוך וכישורי מו"מ לוקים בחסר.

וכן, כפי שתיארנו בפסקת הפתיחה שלנו, ניהול מו"מ על שכרנו גורם לנו להיכנס ללחץ ואפילו מעורר חרדות. לפי המחקר, 68% מהנשאלים סבלו מחרדות בהקשר זה, לעומת 59% בשנת 2013.

לא קל, כבר אמרנו, אבל זה לא אומר שלא צריך לנסות.

השכירים לא ממהרים
 השכירים לא ממהרים