מהלך מדבק: גם עובדי KPMG סומך-חייקין מנסים להתאגד

לאחר ש"גלובס" חשף כי עובדי פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג, פועלים להקמת ועד עובדים - נפתח מהלך דומה בפירמת KPMG סומך-חייקין, גם היא מ-5 משרדי רואי החשבון הגדולים בארץ

גד סומך / צלם: רוני שיצר
גד סומך / צלם: רוני שיצר

רוח ההתאגדות מדבקת: לאחר שנחשף ב"גלובס" בסוף השבוע כי עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג ישראל (EY ישראל), פתחו בצעדים להקמת ועד עובדים, תוך העלאת טענות חמורות נגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה המחפירים - הבוקר (ב') נפתח מהלך דומה גם בקרב עובדי פירמת רואי החשבון KPMG סומך-חייקין, אף היא מהפירמות המובילות בישראל.

באפריל 2012 חשף "גלובס" את הבעיה של הצפת מקצוע ראיית החשבון, המביאה לכך שמדי שנה מאות מתמחים אינם מוצאים מקום התמחות ראוי או עובדים בתנאי שכר גרועים. הנושא הגיע אף לכנסת לדיון על מצב המקצוע, והועלו רעיונות שונים לפתרון מצוקת ההתמחות, אך טרם יושמו פתרונות אופרטיביים.

במייל שנשלח הבוקר לכל עובדי KPMG, במטרה להניע את תהליך הקמת הוועד, כותבים יוזמי המהלך: "בהמשך למהלך שמובילים חברנו למקצוע מ-EY ישראל, אנו מבקשים מכם להצטרף אלינו ולהתאגד למען תנאי עבודה טובים יותר לכולנו. כבר שנים שאנו שומעים דורות של עובדים ב-KPMG ישראל מלינים על התגמול, על תנאי ההעסקה ועל אורחות החיים בפירמה. דורות של עובדים אשר סובלים ומפחדים להתלונן, פן יאבדו את מקום עבודתם או יתנכלו להם ברמה האישית והמקצועית, לאחר שיסומנו כעושי צרות. חברים, תפסיקו לפחד, החוק לצידנו".

בהנהלות של פירמות רואי החשבון נמנעים עד כה מלהגיב לרצון עובדיהם להתאגד, ולא נרשמו ניסיונות לסיכול המהלך. לפי ההלכה הפסוקה, להנהלות החברות שעובדיהן מנסים להתאגד אסור להתערב בניסיונות ההתאגדות, להשפיע על התהליך, לא כל שכן - לעשות פעולות לסיכול המהלך. זאת, בהתאם לפסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה מינואר 2013, בערעור שהגישה ההסתדרות נגד הנהלת חברת פלאפון, שניסתה לדכא בכוח התארגנות ראשונית של עובדי החברה. בהמשך אישר גם בג"ץ את ההחלטה.

"להפסיק לפחד"

טענותיהם של עובדי KPMG דומות לטענות שמעלים חבריהם למקצוע מארנסט אנד יאנג, ונוגעות לשעות העבודה הארוכות, תנאי עבודה לא נוחים וכן לשכר הבסיס הנמוך.

יוזמי הקמת הוועדים בשתי הפירמות מספקים הצצה חטופה לעולמם של המתמחים ורואי החשבון בפירמות הביג-4 המבוקשות, והתמונה המצטיירת עגומה. מלבד טענות על שכר בסיס נמוך, שמקשה על "סגירת החודש", מדברים העובדים על תנאי עבודה לא נוחים בעליל, אספקת מחשבים ניידים בלבד לעובדים, תוך ציפייה כי יעבדו מול מסכיהם במשך 12 שעות ויותר, וכן אי-ודאות לגבי מקום הישיבה הפיזי במשרד מדי יום.

במייל שנשלח על-די נציגי KPMG לעובדים מפורטות הטענות שלוקטו מחלק מעובדי הפירמה, וביניהן טענות על אי-שמירת הפירמה על חוקי עבודה ומנוחה ("לא עוד ימים של 14 או 17 שעות", "לא עוד הסטת שעות נוספות בין חודשים"); בקשות להעלאת שכר הבסיס של העובדים והגדלת כמות ימי החופשה ("איך אפשר להסתדר עם 10 ימי חופשה בשנה, כאשר נכפה עלינו לנצל בין 7-8 בשנה לפי שיקול הפירמה"); בקשה להכנסת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים לחוזה העבודה ולהענקת קרן השתלמות לעובדים מיום העבודה הראשון; בקשה לעמדת עבודה אישית לכל עובד; בקשה למסך מחשב אישי לכל עובד; וכן בקשה לקבלת תגמול על "לידים" של לקוחות ותגמול בעת סגירת התקשרות מול הלקוח.

על רקע החששות שהביעו עובדים שונים מפעולות "תגמול" מצד הפירמה כלפי עובדים שירצו להתאגד, כותבים יוזמי המהלך לעובדים: "אנו מבקשים מכם להפסיק לפחד, על-מנת שתתנו לנו את הכוח להשמיע את קולכם ולפתוח ערוץ הידברות מול הנהלת הפירמה, כדי לקדם נושאים שחשובים לכולנו".

בדומה לחבריהם בארנסט אנד יאנג, גם יוזמי המהלך ב-KPMG מבהירים כי למרות שלפי חוק ההסכמים קיבוציים הקמת ועד עובדים דורשת הסכמה של לפחות 33.3% מעובדי המשרד - הם מנסים לגייס 50% על-מנת להקים את הוועד בפירמה, ואם לא יושג רוב זה, הם מבטיחים כי כל פרטי המצטרפים יישארו חסויים.

"תנאי עובד קבלן"

בינתיים, בארנסט אנד יאנג מהלך ההתאגדות צובר תאוצה, ועד כה נענו לפניית יוזמי הקמת הוועד מעל ל-550 עובדים, שמהווים מעל 30% מעובדי החברה. ואולם, יוזמי המהלך הבהירו כי הם מבקשים להגיע לרישום של יותר מ-50% מעובדי המשרד כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו הוא עריכת בחירות דמוקרטיות כדי לבחור את נציגיו.

כפי שדווח ב"גלובס", בסוף השבוע (ד'), בשעות הצהריים, שוגר מייל אנונימי למרבית עובדי ארנסט אנד יאנג, ובו נקראו העובדים להביע תמיכה בהקמת ועד עובדים, על-ידי שיגור מייל לתיבה ייעודית.

"עובדי EY היקרים", נכתב במייל, "אתם עובדים בפירמה בינלאומית (מעל 150 מדינות), עם מחזור מכירות שנתי 27 מיליארד דולר, שמופיעה באופן קבוע ברשימות המעסיקים הטובים בעולם. אבל... אתם מרגישים שכל זה רלוונטי עבורנו, עובדי הסניף הישראלי של EY? התנאים שלנו דומים לתנאים שעובדים מקבלים בחברות המובילות בעולם? או אפילו בחברות המובילות בישראל? כנראה שלא, אפילו רחוק מזה".

במייל מפורטות הטענות הקשות שלוקטו מהעובדים בתקופה האחרונה, שיוצרות אצלם תחושת תסכול וניצול. "האם בחברות המובילות בעולם קורים הדברים הבאים?", נכתב במייל. "עובדים מביאים מביתם ציוד משרדי כגון מסכי מחשב ומחשבונים פיננסיים; לעובדים עם ותק של מעל שנתיים אין מקום ישיבה; שכר הבסיס (עליו מחושבות השעות הנוספות והתשלומים הסוציאליים) של מתמחה מתחיל הוא 4,700 שקל (25.13 שקל לשעה), כאשר השכר הכולל הוא 5,300 שקל, חלק ניכר מהעלאת השכר הולך לנסיעות, עליהן לא מחשבים שעות נוספות ותשלומים סוציאליים; עובדי המשרד אינם זכאים לקרן השתלמות... ועוד".

בשיחה עם "גלובס" אמרו יוזמי המהלך כי "עיקר הכעס והתסכול אצל העובדים נובע מזה שמצד אחד EY הוא המשרד הכי גדול, הכי מצליח, הכי משגשג בארץ ובעולם, בפער גדול מהאחרים - ומצד שני התנאים של העובדים בארץ הם תנאים של עובדי קבלן במקרה הטוב. הם מגייסים את האנשים המבריקים ביותר בתחום הזה ולא מעניקים להם את המינימום הנדרש".

פירמת רואי החשבון EY ישראל - קוסט-פורר-גבאי-את-קסירר היא הפירמה הגדולה והמובילה בישראל בפרמטרים של איכות ומספר החברות שהיא מבקרת (על-פי דירוג גלובס DUN'S 100). הפירמה מעסיקה מעל 1,600 עובדים מקצועיים ואקדמאים. אחריה מככבת בדירוגים KPMG סומך-חייקין, וזו מעסיקה כ-1,000 עובדים.

לצד פירמות אלה, בקרב 5 הפירמות המובילות מדורגות פירמת Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר, PwC Israel (קסלמן וקסלמן); ופירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט.

5 הפירמות הגדולות מעסיקות יחד כ-2,200 רואי חשבון ועוד כ-900-1,600 עובדים מקצועיים (אקדמאים) נוספים, בהם יועצי מס, כלכלנים, עורכי דין, מתמחים ועוד.

בטוקבקים מהימים האחרונים בנוגע לידיעות על ניסיונות ההתאגדות בארנסט אנד יאנג וסומך-חייקין, כבר החלו להישמע קריאות שונות לפתוח במהלכים דומים של התאגדות גם במשרד BDO זיו-האפט ובמשרד דלויט.

המהלכים שהחלו בשתי הפירמות הגדולות מהווים מעין טקסט-קייס עבור שאר הפירמות. אם יצליחו עובדי הפירמות הללו להתאגד, העניין יעניק רוח גבית גם לעובדי שאר המשרדים, וניתן להניח כי ב-5 הפירמות הגדולות יוקמו ועדי עובדים.

מנגד, למהלכים הללו עלולה להיות גם השפעה הפוכה: אם ייכשלו - הדבר ירפה את ידיהם של העובדים בפירמות האחרות.