בנק דיסקונט רוצה למכור נכס בת"א ב-60 מיליון שקל לפחות

לבנק תוכנית ל-5 שנים לצמצום משמעותי של שטחי הנדל"ן, שיביא לחיסכון בהוצאות ולרווחי הון של עשרות מיליוני שקלים

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט מצמצם את שטחי הנדל"ן, כחלק מתוכנית ההתייעלות שלו. הבנק, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, מקדם בימים אלה מימוש משמעותי של נכס שבבעלותו בת"א. הבנק מבקש למכור את הנכס שבפינת הרחובות בן יהודה ומאפו, ודורש תמורתו 60 מיליון שקל לפחות.

שטח הנכס 2,500 מ"ר, וניתן להסב אותו למגורים או לבניית בית מלון. על רקע הקרבה של הנכס לשפת הים מעריכים בבנק שיוכלו לקבל יותר מ-60 מיליון שקל, ובמכרז שפרסמו ציינו זאת כרף מינימלי להגשת הצעות. ניתן להגיש הצעות עד סוף חודש יוני.

בנכס המדובר שכן סניף של הבנק וכן מרכז של הבנק לטיפול בתושבי חוץ. הסניף ממוזג לסניף אחר באזור, ואילו המרכז לתושבי חוץ צפוי להצטמצם ולעבור לרחוב הירקון, לשטח קטן בעשרות אחוזים לעומת השטח הקודם. בסך הכול, בצעד זה צפוי הבנק לחסוך שטח של 2,000 מ"ר, וכן לרשום רווח הון של עשרות מיליוני שקלים.

המכירה של הנכס היא חלק מתוכנית רחבה בבנק לצמצם את שטחי הנדל"ן שלו. מי שאחראית על התחום היא ראש חטיבת משאבי אנוש ונכסים יפית גריאני, ולטיפול בנושא הנדל"ן מונה שגיא אסרף לתפקיד מנהל אגף נכסים של הבנק. מדובר בתוכנית ל-5 שנים, שבה יסגור הבנק חלק מהסניפים שבבעלותו וימכור את הנכסים שבהם פעלו, ויצמצם את השטחים בסניפים הקיימים. כך לדוגמה, בעבר הייתה אסטרטגיה בבנק של הקמת לובי בכניסה לכל סניף, דבר שאמור להיעלם.

החיסכון בשטחי נדל"ן מביא לקיצוץ בעלויות שכירות או לרווחי הון בעת המכירה (חלק גדול מהנכסים רשום בשווי נמוך מאוד בספרי הבנק). חיסכון משמעותי נוסף הוא בתשלומי הארנונה. הארנונה בסניפי בנק נחשבת יקרה מאוד, ועומדת על כ-1,300 שקל למ"ר, פי 8-10 לעומת שטחי מסחר רגילים. לפי הערכות, רווחי ההון ממכירת הנכסים והירידה הצפויה בתשלומי הארנונה יתרמו לרווחי דיסקונט עשרות מיליוני שקלים.

מהדוחות הכספיים של הבנק עולה כי שטחי הנדל"ן שלו קטנו אשתקד ב-6,000 מ"ר בקירוב, וגם התמהיל השתנה - הבנק עובר יותר לשכירת שטחים על חשבון מכירת שטחים שבבעלותו. נכון לפברואר השלים הבנק 12 מיזמים לצמצום הנדל"ן, שיביאו לחיסכון שנתי של 9 מיליון שקל. עד סוף השנה צפויים עוד 20 מיזמים שכאלה.

דיסקונט הוא הבנק הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית. אשר-טופילסקי מובילה בו תהליך התייעלות שכולל קיצוץ של 1,000 משרות, וכן קיצוץ משמעותי בשטחי הנדל"ן ובסניפים של הבנק. דיסקונט אינו היחיד שמצמצם את שטחי הנדל"ן. לבנקים יש החזקות משמעותיות בשטחי נדל"ן, שערכם עלה דרמטית בשנים האחרונות, כך שהם יכולים לקצור עליו רווחים נאים. כך לדוגמה, בנק לאומי מימש אשתקד נכס ביפו שתמורתו קיבל כ-65 מיליון שקל ונכס בכיכר המדינה בת"א שתמורתו קיבל כ-30 מיליון שקל. לפי הערכות, הבנק רשם רווח הון של עשרות מיליוני שקלים ממימושים אלה.