עשה שלום עלינו

ההופעה של שלום חנוך בפסטיבל ישראל הייתה לא פחות מחד-פעמית

כשאורות הבמה הכחולים מרצדים סביב מיסוך העשן, ושלום חנוך מאמץ את גרונו ושר את "אדם בתוך עצמו", כל שהיה קודם נשכח כלא היה.

והנה תזכורת למה שהיה קודם: בשעות שקדמו למופע הביע חנוך מורת-רוח מכוונתה של שרת התרבות הנכנסת, מירי רגב, לנאום בתחילת ההופעה, ואיים בתגובה נוקבת. אנשיו של חנוך הוסיפו אש למדורה כשבין היתר טענו כי מדובר בהופעה פרטית שאינה מרכיב אינטגרלי בפסטיבל ישראל, ולכן אין צידוק לכך שרגב תנאם בתחילת המופע.

אלא שטענה זו, שאינה מדויקת (הפסטיבל דאג לבמה, לחסות, לפרסום ושיווק המופע ולמכירת הכרטיסים), קרוב לוודאי שהביכה את אנשי הפסטיבל, שלבטח נדהמו לשמוע שמופע הפתיחה הרשמי שלהם מוצג לפתע כמופע רגיל שהפסטיבל תופס עליו טרמפ. בסופו של דבר רגב נאמה, זכתה לבוז ולמחיאות כפיים במקביל, וכשירדה מהבמה, ההופעה החלה.

ואיזו הופעה זו הייתה. הייתה זו הופעה חד-פעמית, ואין זו קלישאה. שירים אפשר לשיר אינספור פעמים, וחנוך שר, ועוד ישיר, את 30 שירי ההופעה אינספור פעמים. אבל המעמד המרגש, מבחינתו של חנוך, של פתיחת פסטיבל ישראל, אחרי 45 שנות קריירה וכשהוא משיק אלבום חדש ("המקרה והטעות", שממנו שר שלושה שירים, ביניהם "אנשים" המעולה), והאורחים שהעלה על הבמה - "אנשים שאני אוהב", כך חנוך.

והאנשים שחנוך אוהב הם גם גדולי הגיטריסטים בישראל: אבי סינגולדה, ברי סחרוף, דני סנדרסון ויהודה פוליקר, שהתענגו על ההזדמנות להפליא בסולו גיטרה, וכמוהם הגיטריסטים הקבועים של חנוך - רוני פיטרסון, והגיטריסט והמפיק יוסי פיין, שהצטרף להרכב לאחרונה - הביאו אותו לסחרור רגשי שעבר באופן ישיר לקהל.

"זה כבוד ועונג בשבילי להופיע עם אליל נעוריי. אהבת נעוריי", אמר סחרוף, שהיה גם הוא נרגש מאוד, לפני שהוא וחנוך הסעירו את הקהל עם ביצוע מחוספס, נוגה, יפהפה ל"ילדים של החיים", ולאחר מכן ביצעו את "ככה וככה" - שיר פופ במעטפת רוקנרול, מהאלבום "בגלגול הזה".

עם דני סנדרסון חנוך שר את "תפסתי ראש על הבר" - ביצוע מלהיב, מבודח, מוצלח מאוד, ולאחר מכן את "שיר דרך". הביצוע של חנוך עם יהודה פוליקר ל"למה לי לקחת ללב" היה טעון עוצמה ומוצלח.

בנקודה מסוימת בהופעה, כמו בהינתן סימן שלא ניתן היה להבחין בו, הקהל נטש את כסאותיו המסומנים והתקדם לעבר קרבת הבמה. מנקודה זו והלאה, חנוך זרח. הוא הפך למשוחרר יותר, נינוח, הרשה לעצמו לחייך, להפגין צמרמורת שאחזה בו פתע. בין להיט אחד למשנהו, הוא מבקש מהקהל להקשיב, יש לו שיר חדש, כמו זמר צעיר שעדיין, למרות כל השיאים, מבקש להוכיח.

שלום חנוך במופע הפותח של פסטיבל ישראל, יום חמישי 28.5, בריכת הסולטן ירושלים.