דיון סוער בביהמ"ש: האם פייסבוק תפרסם פרטי התקשרות?

השופט החליט להותיר את צו המניעה הזמני האוסר על עו"ד גיא אופיר לפרסם את פרטיה האישיים של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני ■ ההחלטה הסופית תינתן בעוד מספר ימים

האם הרשת החברתית פייסבוק תיאלץ בקרוב לפרסם פרטי התקשרות לפניות בנושא הורדת תכנים פוגעניים מהאתר? נושא זה ככל הנראה יעלה לדיון בקרוב במשרדי החברה.

בתקופה שבה הרשת החברתית הפכה להיות חלק מחיינו, ואף עשויה לגרום לאובדן חיי אדם, כמו במקרה של התאבדותו של אריאל רוניס בחודש שעבר, עולה הצורך ביצירת דרכי קשר דחוף ומיידי עם הרשתות החברתיות, במטרה להוריד תכנים מאיימים ומטרידים מהרשת.

עו"ד גיא אופיר החליט לפתוח במלחמה כזו נגד פייסבוק. יריית הפתיחה נורתה בחודש שעבר, כאשר הגיע אופיר באופן פיזי למשרדי פייסבוק ישראל הממוקמים ברוטשילד בתל-אביב, מלווה בצוות תקשורתי, במטרה למחות על כך שלא ניתן לאתר את פרטי יצירת הקשר של פייסבוק העולמית או ישראל.

אופיר איים שיפרסם את פרטיה של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, זאת כדרך אמצעי "יצירת קשר" עם פייסבוק.

לאחר האיום מיהרה סופר-תאני והגישה מספר ימים לאחר מכן תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתה ביקשה צו מניעה קבוע האוסר על עו"ד אופיר לפרסם לציבור כל פרט אישי הקשור אליה, כפי שפורסם ב"גלובס".

היום (ב') התקיים הדיון בנושא באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהושע גייפמן. בסיום הדיון החליט השופט כי יש להותיר את צו המניעה הזמני שנתן במעמד צו אחד, לפיו כרגע אין לפרסם את פרטיה האישיים של סופר-תאני, ואת ההחלטה הסופית בנושא ייתן בעוד מספר ימים.

ההחלטה בדיון שנערך היום בנושא הסתיימה בקול ענות חלושה, אך הדיון היה רווי בצעקות, התפרצויות ועקיצות הדדיות מצד הצדדים.

עו"ד אופיר, שייצג את עצמו, הסביר על המקרה האישי שחווה ושבעקבותיו נתקל בהיעדר מענה מטעם פייסבוק. "בעבר ראיתי שמישהו יצר פרופיל מתחזה בפייסבוק עם שמי, ושהוא התכתב בצ'אטים עם קטינות. השיחות היו בעלות אופי מיני. כשניסיתי להסיר את העמוד, לא היה לי למי לפנות".

לדבריו, "פייסבוק לא מציינת פרטי התקשרות שאדם יוכל לפנות אליהם בעת אירועים כאלה, שבמקרים מסוימים עשויים לגרום גם לאובדן חיי אדם. אין שום כתובת, מספר, מייל, אפילו לא תא דואר כדי לשלוח כתבי בית דין".

בחקירתה על תצהירה טענה סופר-תאני כי התפקיד של משרדי פייסבוק בישראל הוא לטפל בקהילה העסקית בארץ, דהיינו שתפקידה בישראל הוא עסקי, ולא מוטלת על פייסבוק ישראל אחריות מעבר לכך, כמו על אכיפת מדיניות הפרטיות של משתמשיה.

"אנחנו עובדים מול סטארפ-אפים, קרנות הון סיכון, זו הסמכות של פייסבוק הישראלי. ניהול הרשת נעשה על-ידי פלטפורמת הפייסבוק הבינלאומית. אני לא אחראית על כלי הריפורט (רובריקה בפייסבוק המוצגת ככלי לדיווח מיידי לפייסבוק, ס'כ'). מי שמקבל את הדיווחים במקרים של איומים הם צוות שלם שעושה זאת לאורך כל היממה. זה לא אוטומטי ובאחריות החברה הגלובלית".

אופיר הטיח בה: "אם אני רוצה נגיד להמציא לפייסבוק ישראל כתב תביעה, למי אני פונה? האם אני חייב להגיע למשרדים שלכם בתל-אביב? ולפייסבוק העולמית? הרי אני לא יכול להמציא כתב תביעה אליהם, כי אז הם יגידו שלא ניתן לנהל את התביעה הזו בישראל?".

סופר-תאני לא נותרה חייבת והשיבה: "אם תרצה להגיע למשרד שלנו ללא צוות צילום ובלי קרקס תקשורתי, או לשלוח אלינו מכתבים - אין לנו בעיה לקבל. כל עוד אתה לא תטריד עובדים בכניסה של הבניין".

עוד היא הוסיפה כי "לרצות לפרסם את הכתובת שלי, כשאני אם לילדים, להפוך את הבית שלי לתלונות כלפי פייסבוק, כשמלכתחילה מה הציפייה - שהמשפחה שלי תיתן לאנשים שירות לקוחות? מה שאתה רוצה לעשות זה להפוך את פרטיי לנחלת הכלל, לפרסם אותם בתקשורת כדי שיפגעו לי בפרטיות".

עו"ד אופיר השיב כי סופר-תאני מפרסמת בעצמה את פרטיה ואת פרטי ילדיה בפייסבוק ובראיונות שנתנה בעבר לכלי תקשורת.

בשלב זה, התערב בא-כוחה של סופר-תאני, עו"ד יעקב שרביט ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות', וטען כי עו"ד אופיר משתמש במילים מכובסות לכך שיטרידו אותה.

אופיר ענה: "חס וחלילה, זוהי לא קריאה לאלימות. מי שרוצה להגיב באלימות, זו לא בעיה. אם את אומרת שפייסבוק ישראל היא לא הכתובת, אז מה תפקידה? מה אני אמור להגיד ללקוחותיי, שפרצו להם לפרופיל, ושמאיימים עליהם, שמישהו מעלה תמונות על תכנים פרובוקטיביים - מה אני אמור להגיד לאנשים כאלה כדי לבצע הסרה ולקרוא לעזרה?".

לאחר שסופר-תאני טענה בתוקף כי אין זה תפקידה של פייסבוק ישראל, טען עו"ד שרביט כי אופיר הסתיר מבית המשפט את העובדה שהוא הגיש לאחרונה תביעה בשמם של אבי לן ועדי בנטוב, מייסדי העמוד "סטטוסים מצייצים" (שהוסר מפייסבוק לפני מספר חודשים בעקבות חשיפת "גלובס" על פרסום סטטוסים בתשלום), ושהוא מנסה לפתור זאת באמצעות הדיון שנערך היום.

בשלב זה עו"ד אופיר התפרץ וטען: "את מציגה את עצמך בתקשורת כנציגת פייסבוק העולמית. את מדברת בשם רבים. במקרה של 'סטטוסים מצייצים' אמרת 'אנחנו סגרנו את העמוד'. אדם לא יכול כשנוח לו לשייך את עצמו לפייסבוק העולמית, וכשלא נוח אז להתנער ממנה. פייסבוק ישראל מוחזקת על-ידי החברה של דוג' החזקות בע"מ, חברה ריקה, שהכתובת שלה היא במשרדיה של הרצוג, פוקס, נאמן, שמעליה יש את פייסבוק העולמית".

שרביט השיב: "שחברי יוריד את הטון. אפשר לחסוך את הדרמה הזו, הכול נמצא בתצהירים". ומיד שאל: "אתה תמיד ממציא כתבי תביעה עם צוות צילום? כי גם את התביעה של 'סטטוסים מצייצים' הגשת קודם לתקשורת ולא אלינו".

עו"ד אופיר המשיך ואמר: "לא תמיד. כשאני ממציא לחברה כמו שלכם, כשיש חברה שאין איך להמציא לה, וכשמציעים 'לקנות' אותי ולהציע לי כסף כדי לחדול מהתביעה - אז כן, אני נאלץ להגיע עם צוות צילום".

עו"ד שרביט שאל את אופיר בחקירה הנגדית מה בדיוק הוא מנסה להשיג בפרסום פרטיה של סופר-תאני, כיצד זה יסייע ליצירת דרכי קשר עם פייסבוק ישראל, וכן באילו אמצעים הוא נקט כדי לאתר את מספר הטלפון שלה, כפי שאופיר "התהדר בכך באתר האינטרנט שלו".

"זה פשוט מאוד, כדי שיהיה תקדים גוגל", הסביר עו"ד אופיר. "מה שקרה זה שהם היו מאוד קשוחים ביצירת הקשר איתם. אבל זה השתנה. הם כן התחילו להחזיר תשובות. לגבי פייסבוק ישראל, כיום לא ניתן להמציא להם.

"גם אם מצליחים להתפלק לתוך המשרדים בתל-אביב - אז כפי שנאמר לי, אין במעליות אפילו לחצנים של מספרי הקומות, אלא ניתן להיכנס לשם אך ורק באמצעות כרטיס חכם או משהו כזה. אז זה לא בדיוק נכון שסופר-תאני אמרה ש'מי שרוצה יכול להגיע' למשרדים בתל-אביב כדי להתלונן בפניהם או להגיש להם כתבי תביעה".

עו"ד אופיר ציין כי השיג את פרטיה של סופר-תאני בשתי דרכים: "דיברתי עם הלקוח שלי, לן. הפעלתי גם חוקר פרטי, כדי לקבל את הפרטים שלה, וגם של מנכ"ל גוגל, מאיר ברנד. חלק מהפרטים נוגעים גם לבני משפחתה. סברתי כי אין מקום לפרסם את הפרטים של מנכ"ל גוגל ישראל, כי הם השתפרו, אבל פייסבוק ישראל לא עשו כלום בנושא, לכן מצאתי לנכון לבקש לפרסם את פרטיה".

לאחר שהשופט ניסה להרגיע את שני הצדדים, הוא קבע כאמור כי צו המניעה הזמני יישאר בתוקף עד למתן החלטתו בעוד מספר ימים.

עמותת "הכפתור האדום", הנאבקת באלימות ברשת, מסרה: "עמותת 'הכפתור האדום', מובילת המאבק בבריונות ברשת, מסירה בכל יום עשרות תכנים פוגעניים בעבודה משותפת וחסרת תקדים עם פייסבוק העולמית האמונה על הנושא, וזאת הודות לאלפי משתמשים שהצטרפו למאבק באלימות ברשת ומדווחים מדי יום למערכת 'הכפתור האדום'".