גפני: "אבדוק אם אפשר לאחד 3 רגולטורים לתפקיד אחד"

יו"ר ועדת הכספים נזכר בכהונתו הקודמת: "היה משבר עולמי והכל קרס. שטייניץ רצה קיצוץ דרסטי ואני אמרתי שדווקא יהיה טוב - יש את הקב"ה והוא יעשה לנו טוב. וכך קרה" ■ "מה שעשינו ללפיד עוד יילמד בפקולטות"

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אומר היום (ג') בוועידת שוק ההון של "גלובס" כי "אני נכנס לתפקיד לקראת סוף שנת התקציב. המדינה אמורה להתנהל עד נובמבר ללא תקציב, ויש לכך משמעות קשה. המדינה מתנהלת כרגע למעשה על ידי פקידים. כך לא מתנהלת מדינה".

גפני הוסיף: "אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה מבחינת המשק ואנחנו אמורים עכשיו להיות בכמה חודשים של הכנסת התקציב, ורק בסביבות נובמבר כנראה נאשר תקציב דו-שנתי. אני נגד תקציב דו-שנתי. אני חושב שמדינה לא יכולה להתנהל עם תקציב דו-שנתי - רק בחריין מתנהלת ככה".

גפני אמר שיפעל לשנות את התקציב לתקציב שנתי רגיל וציין כי "אנחנו בפרשת דרכים כלכלית. תמנות המצב לא פשוטה", אך סייג: "יש לנו משק מאוד חזק. המשק יציב, מתנהל היטב ובאחריות".

גפני נזכר בכהונתו הקודמת כיו"ר ועדת הכספים, עת פקד את העולם המשבר הכלכלי הגדול: "במשבר הקודם היינו בטוחים שאנחנו הולכים למשבר גם אצלנו. בארה"ב בנקים קרסו ובאירופה הייתה קריסה כוללת, והיות ואנחנו מדינה מוטת ייצוא תהיה אצלנו קריסה - ובמציאות זה לא קרה. אני זוכר ששטייניץ אמר בוועדת הכספים שחייבים ללכת לקראת קיצוץ דרסטי. אני אמרתי לו שדווקא לא יהיה רע אלא יהיה טוב - יש את הקב"ה והוא יעשה לנו טוב.

"בניגוד לכל התחזיות, אכן קרה ההיפך. הצמיחה עלתה, האבטלה ירדה, התקבלנו כחברים ב-OECD, דירוג האשראי עלה פעם אחר פעם. נוסף לכל - מצאנו גז. כשהייתי באופוזיציה ניהלתי את החוק של רווחי הגז והנפט - 400 מיליארד שקל רווח שיהיה לפרויקטים שונים ב-25 שנים הבאות. כל התחזיות על קריסה קרסו בעצמן ובסוף המדינה יצאה מחוזקת.

"היום אני עם רמת ציפיות לגבי התפקיד שאני מעט חושש ממנה. אני אבל מעט דואג. תמנות המצב לא מדהימה, אבל ניתן להתמודד איתה".

לאחד את 3 הרגולטורים

גפני התייחס לעודף הרגולציה בישראל וטוען שצריך לבדוק אפשרות של איחוד תפקידים: "יש לנו 3 מרכיבים שמפקדים - המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון והממונה על ההגבלים העסקיים שהתפטר עכשיו. החברות צריכות להתמודד עם 3 רגולטורים. אני אומר שזה יהיה בדיון אצלנו. תפקידו של המפקח על הבנקים לא אמור להיות אחראי על כמה עמלות אנחנו אמורים לשלם; מה הבלמים שאמורים להיות על המפקח על הבנקים? לא בטוח שהוא חושב על האזרחים.

"תפקידו של המומנה על ההגבלים הוא לדאוג שלא יהיה מונופול, אבל הוא לא אמור להיות אחראי על הרווחים של החברות. ואגב, זה הכסף הגדול, שלא תהיה אי הבנה - הגז הוא הכסף הגדול. הממונה אחראי שלא יהיה מונופול. אבל אם אין ברירה, האם הוא צריך לפקח על מחיר הגז? האם תפקידו לחשוב גם על הדברים האחרים שאינם מונופול? לא בטוח.

"אותו דבר עם הממונה על שוק ההון - מה תפקידה? אני אפגוש אותה ואדבר איתה על זה. אברר אם לא ניתן לאחד את כל התפקידים הללו לרגולטור אחד. האם אנחנו צריכים כל כך הרבה רגולטורים? כולם סבורים היום שיש עודף רגולציה במדינת ישראל".

"מתבייש במשבר הדיור"

גפני תקף את שר האוצר הקודם יאיר לפיד ואמר: "בקדנציה הקודמת נבלמו מנועי הצמיחה. לדוגמה, בא שר האוצר הקודם והביא את אחת ממורשותיו הכלכלית, מע"מ 0% על הבנייה. זה עוד יילמד בפקולטות למדעי המדינה איך אופוזיציה קטנה לא נותנת בוועדת הכספים להעביא את החוק הזה. כל בוקר הגענו וניהלנו פיליבסטר, וכל פעם הבאנו כלכלן אחר שדיבר נגד החוק הזה. על זה הממשלה נפלה בסוף. ראש הממשלה הבין שלא כל דבר שיאיר לפיד אומר לו הוא חייב לעשות.

"וזה כיבוי מנועי הצמיחה. כולם היו נגד התוכנית של לפיד. זה הפסיק את הבנייה בעצם. הדיונים על מע"מ 0% כיבו את מנועי הצמיחה - כשלא בונים אין מנועים. עכשיו צריך להפעיל בכל הכוח את האפשרות שמדינת ישראל תוציא מגרשים לבנייה במסות כאלה שבסוף זה יוזיל את מחירי הדירות.

"כיו"ר ועדת הכספים, יש דבר אחד שאני מתבייש בו - משבר הדיור. משפחה במדינה איננה יכולה להגיע לדירה משל עצמה, ובזה הממשלות לדורותיהן נכשלו. הסיבה היא כי הפתרון איננה מעכשיו לעכשיו. דיור זה תהליך, שאתה יכול להתחיל אותו, לקדם אותו, אבל הפתרון יהיה בקדנציה אחרת. דיברתי עם כחלון, עם רה"מ, והיום הכוונה היא לפתור את משבר הדיור".