דיויד גילה: "חברות הגז מאיימות על משרדי הממשלה"

(עדכון) - דיון מיוחד בוועדת הכספים על הגז הטבעי ■ גפני: "מחירי הגז בישראל מאוד גבוהים, אפילו כפולים מהנהוג בעולם; זה חלק מרכזי ביוקר המחיה" ■ ח"כ יחימוביץ': "אנחנו במלחמה מול 'הכסף הגדול'"

סוגיית מונופול הגז הטבעי עלתה היום (ד') לדיון בוועדת הכספים - והממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר, פרופ' דיויד גילה, הטיל פצצה כשאמר: "חברות הגז מאיימות מעמדת כוח חוזק על משרדי הממשלה".

גילה, שניהל מקרוב את המו"מ עם חברות הגז במשך שנים, הוסיף כי "קיים חשש מאיומי החברות. לחברות יש כוח עצום מול הממשלה, כי היד שלהן על השיבר".

בהמשך אמר גילה כי "יש חששות חוץ-תחרותיים, שיקולים הנובעים מהימנעות אפשרית של החברות מפיתוח מאגרי הגז, וכולם רוצים את טובת המשק והציבור, אך אני ונציגי הממשלה הגענו למסקנות אחרות. המתווה שהושג היה רחוק מלהיות אידיאלי בעניין תחרות, אך גם בו היה סיכוי של ממש לתחרות, היו חמישה שחקנים, תמר היתה נקייה מבעלות צולבת. גם בשוק עם מעט שחקנים יש סיכוי לתחרות".

יו"ר הוועדה החדש-ישן, ח"כ משה גפני, ציין בפתיחת דבריו כי "שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר לי, כי בניגוד לתקופת ועדת ששינסקי, עתה לא מופעלים איומים מצד חברות הגז. עדיין לא גובשה עמדה מדויקת בעניין. זה נושא שנוגע לליבת המשק הישראלי, מדובר בהרבה מאוד כסף.

"מחירי הגז בישראל מאוד גבוהים, אפילו כפולים מהנהוג בעולם, וזה חלק מרכזי מהורדת יוקר המחיה. הממשלה עדיין לא קיבלה החלטה. השר שטייניץ אמר שהוא שר חדש שלומד את העניין, אמר שאינו מפחד והוכיח זאת בששינסקי כשהיו עליו איומים רבים".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בדיון: "אנחנו תחת מתקפת הון-שלטון, מלחמה מול 'הכסף הגדול'. נקנים בזה אחר זה מי שיכולים להשפיע על התודעה, כדי להיטיב עם חברות הגז. מצער ששר האוצר מנוע מלעסוק בכך ושהנרטיב של חברות הגז זהה לנרטיב של הממשלה, שאסור לפקח על המחירים".

יחימוביץ' מתחה ביקורת על ההתנכלות לממונה על ההגבלים העסקיים: "אחרי שדיוויד גילה הגיע להסדר פשרני מאיימים שיפוטר או שייעקרו את החלטותיו ומייצרים מתווה התרפסות מוחלטת לחברות, ללא הגנה על האינטרס הציבורי. אבל, אפילו לכך החברות מתנגדות, בעוד את האזרח הרגיל לא שואלים אם מתאימים לו הסדרים כלכליים. ברור שהן לא מסכימות, אך מי שואל אותן?!"

ח"כ דב חנין דרש להטיל מיד פיקוח על מחירי הגז. "אם הסחטנים לא רוצים לפתח את מאגר 'לווייתן', שתחזיר המדינה את המאגר לידיה. זו אחת מתגליות הגז הגדולות בעולם ויש מספיק גורמים בעולם שיישמחו לפתחו. מונופול ענק שיש לו משמעויות כלכליות-חברתיות מרחיקות לכת וגם על הדמוקרטיה. זה שלטון ההון. מחיר הגז בישראל גבוה יותר מפי שניים ממדינות מייצרות גז אחרות. מתקבלות החלטות מרחיקות לכת, הממונה על ההגבלים מתפטר, שר האוצר מעביר סמכויותיו לרה"מ, שכבר אמר שיעביר לחברות את כל מה שירצו פלוס, ש'חס וחלילה לא יעזבו אותנו'".

ח"כ תמר זנדברג: "ללחץ של חברות האנרגיה אין גבול. מתווה ששינסקי היה הצלחה מסוימת וגם הלחץ הציבורי בנושא דוח צמח והייצוא בעקבות הלחץ הציבורי בלבד ועכשיו ההחלטה הדרמטית בנושא מונופול הגז כשהכנסת והממשלה לא עומדות באתגר הזה. הבעיה ששומרי הסף מוכפפים".

ח"כ מיקי רוזנטל: "מייצרים במו ידינו מונופול חדש והרסני שאזרחי ישראל ישלמו עליו הרבה מאוד כסף. הכל נעשה במחשכים בחדרי חדרים, מבלי שאנחנו יודעים את מי קנו את מי מכרו ולמה, מי חבר במועדון ההון כזה או אחר. או תחרות או פיקוח על מחירים. למה המדינה נמנעת מלספר לנו על כל התהליך? חברות הגז איימו, כדרכם של מונופוליסטים, שיעזבו את שולחן הדיונים אבל עד היום זה לא קרה, כך שאין מה לחשוש".