קרנות הסל זכו בקרב, האם הן ינצחו גם במלחמה?

עכשיו זה רשמי: ETFs הן מכשיר ההשקעה הפופולרי ביותר בקרב יועצי ההשקעות בארה"ב, אך אלה האחרונים אומרים בבירור שבתיקי ההשקעות יש מקום גם לקרנות הנאמנות המסורתיות ■ הנה הסיבות לכך

עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
עליבאבא וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

אקדח מסמרים הוא כלי שימושי, כל עוד אתם לא יורים בו לעצמכם ברגל. אפשר לומר אותו דבר על קרנות סל (ETFs).

עכשיו זה רשמי: קרנות הסל, שהן קרנות נאמנות שבנויות למסחר כמו מניות, הן מכשיר ההשקעה הפופולרי ביותר בקרב יועצי ההשקעות; אבל יכול להיות שכמה משקיעים, שעובדים עם אנשי מקצוע, לא יודעים שהן מכוונות ליבלות שלהם.

המגזין לתכנון פיננסי (The Journal of Financial Planning) ואיגוד המחקר ומנהלי המסחר FPA פרסמו את "סקר מגמות ההשקעה 2015" בשבוע שעבר. הסקר הראה, שקרנות הסל הן כעת "כלי ההשקעות המועדף" בקרב היועצים - 81% מהם משתמשים בקרנות או ממליצים עליהן ללקוחותיהם.

זו הפעם הראשונה בתולדות הסקר הזה, שקרנות הסל הן מכשיר ההשקעות הגדול ביותר. כשהוא התחיל לפני עשר שנים, התוצאות של 2005 הראו, שרק 46% מהיועצים אז המליצו או קנו קרנות סל עבור לקוחותיהם.

בנוסף, יותר ממחצית מהיועצים שנסקרו מתכננים להגדיל את המלצתם על קרנות סל ב-12 החודשים הקרובים - הרבה יותר בהשוואה לכל כלי השקעות אחר.

למעשה, היה ברור כבר שנים, שקרנות הסל מנצחות במלחמה עם הקרנות המסורתיות זה שנים. אני הכרזתי על ניצחונן כבר ב-2011, אבל הצעתי למשקיעים להתמקד בעיקר בבחירת השקעות טובות, במקום לבחור את סוג הקרן שבה משקיעים.

בבסיסן, קרנות הסל והקרנות המסורתיות הן אותו הדבר - שיטה למשקיעים לאגד את כספיהם, כדי לקבל פיזור סיכונים וניהול ואסטרטגיה מקצועיים במחיר סביר. שתיהן הן רכבי הסעה המונית לכסף שלכם. אתם מחליטים אם הדרך הטובה ביותר לנסוע היא ברכבת, מטוס או מכונית, והתשובה הנכונה תלויה בדרך-כלל בנסיבות האישיות.

ההבדל הגדול ביותר הוא שקרן סל נסחרת כמו מניה, דקה אחרי דקה, ויכולה לאמץ אסטרטגיות השקעה מורכבות (כמו שימוש במינוף), שמתקשות למצוא מקום בפורמט המסורתי של הקרנות. הקרן המסורתית נסחרת פעם ביום. קרנות סל מתבססות מסורתית על מדדים - אם כי זה משתנה עם התפתחות אופציות פעילות יותר - ואילו קרנות מסורתיות מציעות את אותן אסטרטגיות של הצמדה פסיבית למדדים, אבל בנוסף הן מציעות מגוון לא מוגבל של השקעות בניהול פעיל.

לקרנות סל יש גם כמה יתרונות מס ועלות, והבעלים שלהן יכולים לראות בדיוק מה הן מחזיקות בזמן אמת, בניגוד לפרסום המעוכב של הרכב ההחזקות בקרנות הרגילות.

במילים אחרות, קרנות הסל לקרנות הרגילות הן כמו הדיגיטל לאנלוגי, או שידור בצבע לעומת שחור-לבן, או כל אנלוגיה אחרת שאתם מעלים בדעתכם מהעולם הטכנולוגי. אבל זה לא אומר, שהמשקיעים צריכים להיפטר מכל הקרנות הרגילות שלהם. יועצי ההשקעות שנסקרו, אמרו בבירור שבתיקי ההשקעות יש מקום לשני סוגי הקרנות הללו.

כאן נכנס לתמונה הפוטנציאל של פגיעה ברגל שלכם.

חושבים שאתם משקיעים פסיבים?

התפתחות קרנות הסל יצרה הרבה אופציות חדשות - למשל קרנות סמארט-בטא - ועודדה את המשקיעים לאמץ גישה פעילה יותר. קרן הסל נבנתה ככלי מסחר, ולכן הגיוני שהמשקיעים יסחרו בה. קרנות המדד המסורתיות, לשם השוואה, נבנו לקנייה והחזקה. לכן, כאשר יועץ מכניס קרנות סל לתיק של לקוח ומנהל את הכסף שלו, זהו עדיין ניהול פעיל לקרן של השקעות פסיביות.

אם אתם רוצים הוכחות לכך שזה קורה יותר ויותר, הסקר הראה שרוב היועצים (61%) מאמינים שתמהיל של השקעות אקטיביות ופסיביות מספק את הביצוע הכללי הטוב ביותר, אבל הוא גם הראה שקרוב לרבע מאותם היועצים הגדילו את שימושם בקרנות פסיביות ב-12 החודשים האחרונים. זה אומר שניהול ההשקעות הפסיביות הופך להיות פעיל יותר.

אתם יכולים לחשוב שאתם משקיעים פסיביים, מפני שיש לכם השקעות שצמודות למדדים; אבל החשבון שלכם אומר אחרת, אם הוא מצביע על הרבה תנועות.

אם תחברו את העמלות שגובה היועץ לדמי הניהול של קרן הנאמנות, תקבלו את העלות האמיתית שאתם משלמים לאיש המקצוע שמנהל את כספכם. בהחלט יכול להיות שהוא קונה קרנות סל זולות, אבל הוא עדיין מנהל תיק בעלות גבוהה, כך שלא חסכתם כלום על קרנות הסל שעלות ההחזקה שלהן זולה.

אם אתם קונים קרנות סל, כי אתם מתעבים ניהול פעיל, אז קנייה ומכירה שלהן היא בדיוק האסטרטגיה הזו שאתם מתעבים.

"חשוב שהיועצים יבינו היטב את הניואנסים של קרנות הסל שעליהן הם ממליצים, ושהלקוחות יבינו במה הם משקיעים, כמו גם את העלויות ואת הסיכונים הפוטנציאליים", אומרת ואלרי קייל, נשיאת SummitView Financial מאינדיאנפוליס, ומנהלת תחום נהלי המסחר באיגוד FPA.

סקר המגמות של 2015 מראה גם, שהיועצים שוקלים באחרונה מחדש את הקצאת הנכסים במקרים רבים כתוצאה משינויים אפשריים בתקנות המס, אבל גם משיקולי שוק המניות.

המעבר של עסקי התכנון הפיננסי לכאלה שחושבים קודם כל על קרנות סל ורק אחר-כך על קרנות רגילות הוא טוב בסופו של דבר למשקיעים; אבל רק אם הציבור מבין, שהוא מקבל את רוב היתרונות מקרנות סל, כשהוא משתמש בהן בדיוק כמו בקרנות מסורתיות - כהחזקות ליבה שמבטיחות שהתיק יניב תוצאות כמו השוק הכללי.

אם המשקיעים משתמשים בקרנות סל כמכשירי מסחר - אולי בעידוד אותם יועצים שממליצים כעת על קרנות סל - זו רק דרך חדשה להגיע לאותה תוצאה ישנה, שבה התשואה של המשקיע מפגרת אחרי הקרנות שבהן השקיע, אחרי הקרנות הרגילות, אחרי השוק בכללותו, ואולי גם אחרי היעדים והציפיות שהוא קבע לעצמו.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015 צ'אק ג'אפה

תוצאות סקר
 תוצאות סקר