דירוג "גלובס": קופות גמל וקרנות השתלמות הטובות בישראל

מגזין moneytime: אלטשולר שחם הוא המנצח הגדולשל דירוגי תשואות הגמל וההשתלמות - רושם בשני האפיקים את התוצאות הטובות ביותר בכל אחד מחתכי הזמן • לדירוג קרנות השתלמות

דני ירדני / צילום: איל יצהר
דני ירדני / צילום: איל יצהר

אלטשולר שחם. זהו המנצח הגדול של דירוג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות של "גלובס", בכל אחת מתקופות הזמן שבחנו. החל מהרבעון הראשון ב-2015, עבור ב-12 החודשים האחרונים ועד לטווחים הארוכים יותר של 3 ו-5 שנים.

למעשה, בית ההשקעות שיושב ברמת החיל בת"א - ולא במתחמים הפיננסיים של לב הסיטי בת"א, הבורסה ברמת גן, או אפילו קריית אריה בפתח תקווה - שומר על המעמד בו הוא כבר מחזיק מזה זמן, כגוף המוביל בשני שוקי החיסכון התחרותיים של הגמל וההשתלמות. שני שווקים שנהנים מהגאות ומספקים תשואות חיוביות נאות לעמיתים.

כמובן שלא כל התשואות חיוביות באותה מידה, ובצד המוצלח פחות מבחינת התשואה לעמיתים נמצאים הפעם שלושה גופים: בית ההשקעות אנליסט וקבוצות הביטוח מגדל ואיילון, שניצבים בתחתית הדירוגים בקופות הגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות.

אבל באופן כללי גם בתום הרבעון הראשון של 2015 יכולים עמיתי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לסמן לעצמם "וי" על סוגיית התשואות. ברבעון זה נרשמו בשני הענפים תשואות ממוצעות של כ-4.3%, כשב-12 החודשים האחרונים, שהחלו באפריל 2014, כבר מדובר על תשואות ענפיות ממוצעות של כ-7.5%-7.6%.

גם בתקופות של שלוש שנים וחמש שנים, שהסתיימו בתום הרבעון הראשון השנה, מציגי הענף תשואות שנתיות ממוצעות יפות מאוד של 8.9%-9.1% ו-6.6%-6.7%, בהתאמה.

התשואות הללו נמצאות מעל הממוצע הרב שנתי של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. על פי נתוני הגמל נט, בין 1999 לסוף 2014, תקופה של 16 שנים, רשמו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה שנתית ממוצעת של 7.2% ו-7%, בהתאמה. זאת, לעומת תשואה נומינלית ברוטו שנתית ממוצעת של כ-8.2% שהשיגו באותה התקופה הפוליסות המשתתפות ברווחים ("ביטוחי המנהלים"), ותשואה שנתית ממוצעת של כ-7.4% בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות.

אגב, מבחינת העמיתים ניתן להוסיף לכך גם את דמי הניהול שהמשיכו לרדת ב-2014, בוודאי בכל הקשור לסכום שנגזר מהצבירה. וככל שאלה הופכים קטנים כך קטן גם הפער בין התשואות ברוטו (לפני התשלום עבור ניהול החיסכון) לנטו (לאחר גביית התשלום).

ב-2014 עמדו דמי הניהול הממוצעים בקופות הגמל על כ-0.66% מהצבירה לצד דמי ניהול (חדשים יחסית) של 1.19% מהפרמיה השוטפת. זאת, בזמן שהמקסימום המותר לגבייה עומד על 1.05% מהצבירה ו-4% מהפרמיה או ההפקדה השוטפת.

בקרנות ההשתלמות עמדו דמי הניהול הממוצעים בענף כולו על רמה של כ-0.69% מהצבירה, לעומת מקסימום מותר לגבייה של 2% מהצבירה (ללא דמי ניהול מההפקדה השוטפת).

בכל אופן, כפי שציינו בפתיחה, בית ההשקעות אלטשולר שחם בולט מעל לכל היתר בדירוג התשואות. זאת, גם בדירוגי קופות הגמל לתגמולים וגם בדירוגי קרנות ההשתלמות, כשההתמקדות היא במסלול מוביל אחד לכל בית השקעות. אגב, גם בדירוג קרנות הפנסיה המקיפות בולטת לחיוב הקרן הקטנטנה של בית ההשקעות, שהחל לפעול בשנת 1990. מהצד השני אפשר לציין מספר גופים שלצערם בולטים יותר מאחרים בתחתית הדירוגים באפיקי החיסכון השונים: מגדל, איילון, הפניקס ואנליסט.

גם פסגות ואקסלנס בצמרת הגמל

קופת התגמולים "גמל כללי" שבניהול בית ההשקעות סגרה את הרבעון הראשון של 2015 עם תשואה נומינלית ברוטו של 5.7% - הגבוהה מקרב הקופות שבחנו. גם ב-12 החודשים שהסתיימו בתום הרבעון הראשון של 2015 רשמה הקופה את התשואה הגבוהה בענף (בהשוואה לקופה המובילה - המנהלת לפחות חצי מיליארד שקל - של כל אחד מבתי ההשקעות האחרים): 9.3%.

בבדיקת שלוש השנים האחרונות רשמה הקופה המובילה של אלטשולר שחם תשואה שנתית ממוצעת של 10.6% - וגם כאן, כאמור, מדובר בתשואה הטובה בענף.

ומה לגבי תקופה של 5 שנים? אלטשולר שחם גמל כללי הציגה בתקופה זו תשואה שנתית ממוצעת של 9% - הרבה מעל למתחרות.

מלבד אלטשולר שחם גם הקופות הכלליות המרכזיות של בתי ההשקעות פסגות (גדיש כללי) ואקסלנס בלטו לחיוב ב-12 החודשים האחרונים, עם תשואות של 9% ו-8.7%. שתי הקופות הללו בלטו לחיוב גם בדירוג התשואות לתקופה של 3 השנים האחרונות, עם תשואות שנתיות של 9.3% ו-9.4%, בהתאמה - כשהן מחליפות ביניהן את המקומות השני והשלישי.

בדירוג ל-5 השנים האחרונות משתנה תמונת השלישייה המובילה כשקופת הגמל המרכזית של בית ההשקעות ילין לפידות עדיין נהנית מתשואות גבוהות שרשמה לפני מספר שנים, וניצבת במקום השני עם תשואה שנתית ממוצעת של כ-7.6%. במקום השלישי ניצבת קופת גמל כללי של בית ההשקעות מיטב דש, עם תשואה שנתית ממוצעת של כ-7.1%.

ומי התבלט מבין קרנות ההשתלמות?

גם בדירוגי התשואות של שוק קרנות ההשתלמות אלטשולר שחם מוביל בכל חתכי הזמן שנבחנו. קרן ההשתלמות הכללית של אלטשולר שחם רשמה ברבעון הראשון תשואה של 5.6%, הגבוהה בענף. תשואה זו סייעה לה להציג ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון הראשון של אותה שנה, תשואה בשיעור של כ-9.2%, ולהפוך בכך לקרן היחידה שעברה את רף ה-9% בתקופה הזו.

את השלישייה המובילה בדירוג קרנות ההשתלמות משלימות הקרנות של בתי ההשקעות אקסלנס ואי.בי.אי. קרן ההשתלמות הכללית של אקסלנס, שמנהלת כ-5.2 מיליארד שקל, רשמה ב-12 החודשים שקדמו לאפריל 2015 תשואה נאה מאוד של 8.8%. גם קרן ההשתלמות הקטנה של אי.בי.אי - שנכנסה לדירוג רק השנה, לאחר שצמחה אל מעל לרף המינימלי - מצטיינת עם תשואה של 8.8% באותה התקופה.

פרט לשלוש המובילות, שווה להתעכב לרגע גם על קרן "שיא כללי" של בית ההשקעות פסגות שרשמה בתקופה זו תשואה של 8.5%. יתר הקרנות המובילות של כל אחד מהגופים הגדולים, הציגו תשואה של עד 7.7%.

בדירוג התשואות ל-3 השנים האחרונות מובילה הקרן של אלטשולר שחם עם תשואה שנתית ממוצעת של כ-10.4%, כשהקרנות של אי.בי.אי, של אקסלנס ושל פסגות מדורגות אחריה עם תשואות שנתיות ממוצעות של כ-9.5% עד 9.2%.

גם בדירוג של התשואות ב-5 השנים האחרונות מובילה הקרן של אלטשולר שחם בפער ניכר על יתר השוק. כך, ב-60 החודשים שהסתיימו בסוף מארס השנה רשמה הקרן הכללית של אלטשולר שחם תשואה שנתית ממוצעת של כ-8.8%. במקום השני ניצבת הקרן הכללית של בית ההשקעות ילין לפידות, שנמצאת באמצע השוק בדירוגים הקצרים יותר, עם תשואה שנתית ממוצעת לאורך התקופה של כ-7.5%. אחריה מדורגות הקרנות של מיטב דש ושל אקסלנס, עם תשואה שנתית ממוצעת של כ-6.8%.

זה המקום להדגיש כי שוק קופות הגמל לתגמולים, כמו גם שוק קרנות ההשתלמות, כולל שורה ארוכה של קופות וקרנות באותו הבית, כולל קופות מובילות נוספות (שנקראות לעתים כללי ב'). אלה מאופיינות בהיקף נכסים נמוך יותר ומדיניות השקעות אגרסיבית יותר מאשר המסלול הכללי "הרגיל". בשקלול הקופות הללו, שאינן חלק מדירוג "גלובס" הנוכחי, עולה כי ישנן שתי קופות גמל ושתי קרנות השתלמות שנכנסות לצמרת התשואות: "כללי ב'" בגמל ובהשתלמות של ילין לפידות, ו"גולד" של אלטשולר שחם.

"הריביות הנמוכות יישארו איתנו לאורך זמן"

דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות של אלטשולר שחם, נמצא בבית ההשקעות כבר כ-12 שנים, ונחשב לדמות הדומיננטית השנייה בניהול ההשקעות בחברה לצד הבעלים גילעד אלטשולר.

- לאחר העליות הנמשכות בשווקים בשנים האחרונות, ובצל הריביות האפסיות, אתה רואה בועות בשווקים בעולם?

"לא, אין בועות. הכל מתחיל משוק החוב הממשלתי, כאשר העקומים נראים כיום לא בועתיים. כתוצאה ממה שנגזר מזה, אנו לא בבועה גם בנכסים אחרים. יש שוקי מניות יותר או פחות זולים, אך בגדול השווקים לא יקרים ביחס לריביות. אפשר להצדיק את הרווחיות של החברות במחירי המניות הנוכחיים".

- אנו לקראת שינוי כיוון והעלאות ריבית בעולם?

"כרגע התשואות - גם בטווחים הקצרים וגם בטווחים הארוכים - נמוכות בראייה היסטורית, אך אין לשכוח שהריביות הן אפס ואין אינפלציה כיום ובעתיד הצפוי, כשהצמיחה שישנה, היכן שיש צמיחה, מאוד אנמית. לכן נראה לי לא סביר שכרגע מישהו ירוץ ויעלה ריבית בצורה משמעותית. האמריקאים אומרים שיעלו ריבית וכל העולם חושש מזה, אבל, למשל, לאחרונה הורידו ריבית באוסטרליה כשחצי עולם מדבר על פעילות מוניטרית אקטיבית בהיבט של הרחבה. כך שלא נראה שתהיה העלאה ניכרת ומהירה של הריבית, גם האמריקאים לא ירצו לעצור את הצמיחה. לכן אני צופה שהריביות הנמוכות יימשכו לאורך זמן.

"מדוע האמריקאים אומרים שהם רוצים להעלות ריבית? כי האפקט הכי משמעותי שקרה עד כה מהפעילויות המוניטריות הוא התייקרות הנכסים. מי שבעל הנכסים הפך לעשיר יותר בכל העולם, ומי שאין לו נכסים הפך ליותר עני. בגלל זה מדברים שם על העלאת ריבית, כדי להראות שלא לעולם חוסן".

- איפה תמצאו את התשואה העתידית? איך מתנהלים במציאות כזאת?

"בשנה האחרונה הגדלנו את הרכיב המנייתי על חשבון הרכיב האג"חי. אנו חושבים שבמשוואה של סיכון-סיכוי המניות נראות יותר טוב, בהכללה. זו הדרך שלנו להתמודד עם המציאות הקיימת. איפה שאפשר, בשוק הלא סחיר עדיין יש רמת תשואות יחסית גבוהה, בטח ביחס לשוק הסחיר. כמו כן, עדיין יש ערך ויותר סיכוי ביחס לסיכון בהלוואות פרטיות, בקרנות דיסטרס (קרנות המשקיעות בעסקים במצוקה, ר' ש'), נדל"ן מניב - באמצעות מניות או ישירות".

- לאורך השנים התאפיינתם בהוצאה מסיבית של השקעות לחו"ל.

"אנו לא מפחדים מאירופה ומסתכלים עליה לא כמקשה אחת. מחפשים יצואניות שנהנות מהאירו החלש יחסית. גם יש התעוררות מסוימת באירופה. אנו עדיין מאמינים בדאקס הגרמני, בארה"ב, ולאחרונה התחלנו להיכנס למדד ההאנג-סנג בהונג קונג. לתפיסתנו ההאנג-סנג זול בהרבה ביחס לדאקס או ל-s&p, ויש שם בשר".

- מה באמת הניתוח שלכם לגבי מצב השווקים בסין ובהודו?

"הממשלה בסין רוצה לשים את המדינה על המפה כשוק פיננסי מהגדולים ביותר, והם עושים רפורמות. יש שם הרבה חברות והתמחורים שם נראים סבירים. לגבי הודו - אין לנו חשיפה לשוק הזה. דובר שם על רפורמות, אך חובת ההוכחה על ראש הממשלה שם".

- יש איזשהו סוד שהוביל את אלטשולר שחם לרשום תוצאות כל כך טובות בהשקעות בשנים האחרונות?

"אין משהו ספציפי אחד שהוביל אותנו, איזה נכס בסיס שגרם לנו להתלבט בתקופה הזאת. בגדול זו החשיבה התמידית וההסתכלות קדימה".

תשואות קרנות ההשתלמות וקופות הגמל
 תשואות קרנות ההשתלמות וקופות הגמל