"דרום אפריקה 2010? הצבעה 'מכורה', מרוקו הייתה צריכה לזכות"

"הסאנדיי טיימס" מפרסם ממצאי חקירה שערך לפני חמש שנים, בה טוען אחד מחברי הוועד הפועל של פיפ"א כי מרוקו קיבלה יותר קולות בהצבעה על אירוח המונדיאל - אך ייתכן כי ההכרעה 'סודרה' מאחורי הקלעים לטובת דרום אפריקה

משרדי פיפ"א / צלם: רויטרס
משרדי פיפ"א / צלם: רויטרס

הבלאגן בפיפ"א, שהוביל בין היתר לפתיחת חקירה מסועפת וחוצת יבשות סביב פעילות ארגון הכדורגל העולמי והתפטרותו של הנשיא ב-17 השנים האחרונות, ספ בלאטר - ממשיך להתפשט, כאשר ממצאי שחיתות חדשים ממשיכים להתגלות כמעט בכל יום.

הבוקר (א') פרסם השבועון האנגלי "סאנדיי טיימס" הקלטה של שיחה מצולמת שנערכה לפני מספר שנים בין כתביו לבין איסמעיל באמג'י מהמדינה האפריקאית בוטסואנה, אדם אשר שימש כחבר הוועד הפועל של ארגון הכדורגל העולמי במהלך הבחירות לאירוח מונדיאל 2010. לטענתו, הוא שוחח עם חבריו לוועד הפועל לאחר ההצבעה - והבין מהם כי מרוקו היא זאת שקיבלה את מירב הקולות בהצבעה החשאית שנערכה. כזכור, דווקא דרום אפריקה היא זאת שזכתה בסופו של דבר באירוח גביע העולם באותה שנה - כאשר על-פי הנתונים הרשמיים זכתה ל-14 קולות, לעומת 10 בלבד של מרוקו.

"דיברנו, והבנו שבעצם מרוקו ניצחה בהפרש של שני קולות", אמר באמג'י. "יכול להיות שהאנשים שידברתי איתם מהוועד הפועל שיקרו ולא הצביעו למי שהם באמת אמרו, אבל יכול להיות שספירת הקולות מאחורי הקלעים שובשה בכוונה". באמג'י הוסיף בתחנונים, "בבקשה אל תחשפו את זה, זה ממש סודי".

ב"סאנדיי טיימס" טוענים כי העבירו את הקלטת המדוברת לפיפ"א כבר ב-2010, בנוסף לממצאי חקירה נוספים שהצליחו להשיג, הקשורים לתשלומי שוחד שהעבירו לכאורה נציגי מרוקו ודרום אפריקה לחברי הוועד הפועל המדוברים. בשתי המדינות הכחישו את ההאשמות. פיפ"א, מצידה, ש"ישבה" על הראיות שהגישו לה מ"הטיימס", הגיבה הבוקר רשמית: "אפילו מנציגי ה'סאנדיי טיימס' לא יכולה להיעלם העובדה שהדברים הללו נחקרים על-ידי הרשויות המתאימות, כלומר ממשלות וסוכנויות, ולא על-ידי עיתונים. פיפ"א משתפת פעולה עם החקירות המדוברות באופן מלא".