האוצר בודק חריגות שכר בבתי החולים הממשלתיים

דוח ראשון פושר צפוי באיכילוב, בין הממצאים: עיריית ת"א מעניקה לעובדי איכילוב ימי חופשה רבים מהמקובל, ומדינת ישראל היא זו שמשלמת, לצד חריגות שכר של 9 בכירים

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

יחידת האכיפה באגפו של הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי אמסלם, גיבשה לאחרונה תוכנית עבודה לבדיקת חריגות שכר בכלל בתי החולים הממשלתיים. ל"גלובס" נודע כי בית החולים הראשון שכבר נבדק הוא איכילוב בתל-אביב, וטיוטת דוח בעניין כבר נמסרה להנהלת בית החולים, שמצידה החזירה שורה ארוכה של הערות.

במסגרת טיוטת הדוח, נמצאו חריגות שכר לכאורה, הנוגעות לתשעה רופאים בכירים מאוד, בהם מנהלי יחידות, מחלקות ואגפים. על פי הנטען, משכורתם החודשית נופחה לכאורה באמצעות מרכיבי שכר שאינם תואמים את דירוג השכר של הרופאים, כפי שהוא מופיע בהסכמים הקיבוציים.

באיכילוב טענו מנגד כי שכרם של כל התשעה אושר כדין. זאת, גם בנוגע לרופאים המבצעים תפקיד של מנהלי חטיבה או אגף מעבר לתפקידם כמנהלי מחלקות, וגם בנוגע לרופאים שסיימו את עבודתם כמנהלי מחלקות, אך המשיכו לשמש כמנהלי יחידות תוך שמירה על דרגתם הקודמת - כפי שמאפשרות תקנות שירות המדינה במקרה של סיום תפקיד בכפייה או בהסכמה.

בדיקת "גלובס" מעלה, כי הבודקת מטעם הממונה על השכר גילתה במהלך הבדיקה חוסר היכרות עם מערכת הבריאות וההסכמים הקיבוציים בבתי החולים, דבר שהשתקף בעבודת הבדיקה ובטיוטת הדו"ח שמסרה. פערי הידע האלה באו לידי ביטוי בין היתר בשאלה מי זכאי למה שמכונה "כוננויות- על", שהמשמעות בפועל שלהן היא תוספת של אלפי שקלים בחודש בתלוש השכר.

גורמים במערכת הבריאות ביקרו בחריפות את אופן התנהלות הבדיקה, ואת מה שנראה כמו חוסר הכרה של המערכת מצד הבודקים. גורמים באוצר הבהירו מנגד, כי מדובר בבדיקה ראשונית שעדיין לא הסתיימה, וכי הדברים נבדקים בקפידה וללא לחץ זמנים, אך רמזו כי הדו"ח הסופי צפוי להוכיח כי ישנן חריגות שכר באיכילוב.

עירוני-ממשלתי

בדיקת האוצר נגעה גם במבנה הייחודי של בית החולים איכילוב כמי שמוגדר "עירוני- ממשלתי" - מבנה שקיים כמותו רק בבית החולים בני ציון בחיפה. במסגרת המבנה הזה, המעסיקה של עובדי בית החולים היא עיריית תל-אביב, אולם העובדים כפופים לנהלים של משרד הבריאות ולהסכמים הקיבוציים בין המדינה להסתדרות הרפואית.

כך נמצא בבדיקה, בין היתר, כי הרופאים באיכילוב נהנים באופן היסטורי ממספר רב יותר של ימי חופשה ביחס למקובל בבתי חולים אחרים. מחד, עיריית ת"א היא שחתומה על התלוש, אולם מנגד המדינה היא שמממנת את הוצאות השכר ויתר עלויות ההעסקה. במקביל, החלה בדיקה גם בקרב תנאי העסקתם של עובדי המנהל והמשק, כאשר בסקטור הזה הפערים שנובעים מהמבנה העירוני-ממשלתי גדולים יותר.

הממונה על השכר אמסלם, כך נודע, נחוש לעשות סוף לפערים האלה. גורמים באיכילוב טוענים כי ההנהלה לא צפויה להתנגד ליישור קו בעניין, אולם העובדים מצידם צפויים להילחם בכך. גם משפט העבודה בישראל מכיר במושג "נוהג" - תנאים ותשלומים שהפכו קבועים משך השנים, ועל כן פגיעה בהם עשויה להתפרש כהרעת תנאים, כאילו היה מדובר בתנאים שעוגנו בהסכם לכל דבר.

מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "טיוטת הדו"ח שהועברה אל הנהלת המרכז הרפואי מהווה מסמך ראשוני, הכולל ליקויים וטעויות והנהלת המרכז הרפואי הגיבה עליה. אנחנו משוכנעים שבדו"ח הסופי יתוקנו הטענות הללו".