זו תוכנית הממשלה לטיהור הקרקעות המזוהמות בישראל

חברה ממשלתית תהיה אחראית על ניהול הטיהור של קרקעות מזוהמות ■ המתחמים הראשונים המיועדים לפרויקט טיהור הקרקעות המזוהמות: מתחם תעש השרון ומתחם אפולוניה בהרצליה

אבי גבאי / צלם: איל יצהר
אבי גבאי / צלם: איל יצהר

בצד שורה ארוכה של נושאים שאליהם מתייחסת תוכניתו של שר האוצר הטרי משה כחלון בכל הנוגע לפתרון משבר הדיור, ל"גלובס" נודע כי השר החל לעסוק גם בכל הקשור לסוגיית הקרקעות המזוהמות. השר להגנת הסביבה אבי גבאי מקדם בימים אלה יחד עם שר האוצר תוכנית למינוי גורם ממשלתי לטיפול בנושא הקרקעות המזוהמות וטיהור הקרקע במתחמים המיועדים לבנייה.

על פי התוכנית, בכוונת גבאי להשתמש בפלטפורמה קיימת במשרד להגנת הסביבה, חברה ממשלתית הנמצאת באחריותו, כדי להפוך אותה לגורם המנהל ומוציא לפועל של מכרזים בתחום טיהור הקרקע. מדובר בחברה לשירותי איכות סביבה, חברה ממשלתית שהוקמה ב-1990 ומקום מושבה הוא ברמת חובב בנגב. לאחרונה היא סיימה פרויקט טיהור קרקע מזוהמת ברמת חובב בהיקף של כ-200 מיליון שקל. המהלך המתוכנן יבטל את הצורך בהקמת חברה ממשלתית חדשה.

במקביל נודע ל"גלובס" כי המתחמים הראשונים שעומדים על הפרק לטיפול בנושא זה הם מתחם תעש השרון ומתחם אפולוניה בעיר הרצליה.

תחום זיהום הקרקע הוא אחד הנעלמים הגדולים בשלל תוכניות בנייה שעתידות להיות מעתודות הקרקע הגדולות ביותר להגדלת היצע הדירות בשנים הקרובות. בין היתר מדובר על תוכניות כמו תעש השרון, תוכנית המתייחסת למתחם ענק בן 7,430 דונם במרכז הארץ, בין הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון. תוכנית זו עשויה לאפשר בעתיד בניית עשרות אלפי דירות חדשות אך נושא זיהום הקרקע במקום כמו גם השאלה המהותית כיצד תטוהר הקרקע ומי יישא בעלויות לא נפתרה גם היום.

מתחם בולט נוסף שבו סוגיית הקרקע המזוהמת מהווה חסם משמעותי היא תוכנית אפולוניה בהרצליה, תוכנית המתייחסת לשטח בן 974 דונם שעליו מוצע לבנות כ-3,700 יחידות דיור ו-600 חדרי מלון.

בשבוע שעבר ערך השר להגנת הסביבה סיור בדרום הארץ שבו בחן גם את פעילותה של החברה הממשלתית שפועלת תחת משרדו. על פי גורמים שנכחו בסיור קיבל השר סקירה על הטכנולוגיות לטיהור קרקעות של החברה, מה שחידד את ההבנה כי מדובר בחברה שהתמודדה עם הנושא בעבר.

שתי התוכניות האמורות, תע"ש השרון ואפולוניה, אינן התוכניות היחידות שבהן עלתה בעבר השאלה לגבי סוגיית הקרקע המזוהמת, וברחבי הארץ יש עוד מתחמים החשודים בזיהום. אחת הסוגיות המרכזיות שעד היום לא ניתנה לגביהם תשובה חד משמעית מצד המדינה היא מי אחראי לזיהום הקרקע, מי יממן את עלות הטיהור וגם על מי תטיל המדינה את התפקיד. חוק טיהור קרקעות מזוהמות שנועד לטפל בנושא זה נמצא על שולחן משרדי הממשלה השונים כבר שנים ארוכות ולא מצליח להתקדם.

בינתיים, תוכניות כמו תע"ש השרון מתקדמות במוסדות התכנון אך לא מקבלות מענה ברור מצד הממשלה לגבי סוגיית טיהור הקרקע, ולכן ברור שגם היום שבו יוכלו לצאת אל הפועל עוד רחוק. הפעלת חברה ממשלתית ייעודית בנושא זה כפי שמציע כעת גבאי עשויה לקדם את הטיפול בנושא.