חוק המזון: הרשתות יקבלו חודשיים לתיקון הצגת המחירים

ועדת הכלכלה: בתוך חודשיים צריכות רשתות המזון לסיים להתאים את עצמן לדרישות חוק שקיפות המחירים באינטרנט ■ עד עתה הוצגו הנתונים באופן שאינו מאפשר לבצע השוואה

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

בתוך חודשיים צריכות רשתות המזון לסיים להתאים את עצמן לדרישות חוק שקיפות המחירים באינטרנט (חוק המזון) - כך קבע היום (ד') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

במהלך דיון בנושא הבעיות ביישום החוק, נתנה הרשות להגנת הצרכן את הציון הנמוך והלא מחמיא 6 מתוך 10 על האופן שבו הרשתות מיישמות את החוק.

התקנות מחייבות את רשתות המזון לפרסם את כל המחירים של כל המוצרים בכל הסניפים בכל רגע נתון, בתדירות עדכון של כל שעתיים - אלא שהמידע מוגש לצרכן באופן לא נגיש, ללא מנוע חיפוש, ללא יכולת ליצור סל וללא יכולת להשוות מחירים.

במהלך הישיבה - בה נכחו נציגי הרשתות כמו רמי לוי, עורך דין מטעם שופרסל ומטעם חצי חינם, נציגי משרד הכלכלה וארגוני הצרכנים - נראה היה כי נציגי הרשתות באו עמוסי נימוקים, הסברים ואף איומים שמטרתם להשיג הקלות.

כך למשל, רמי לוי אמר כי מעורבות היתר של הרגלטורים היא זו שפוגעת בתחרות ושתביא בסוף לקריסתם של עסקים; והיועצת המשפטית של רשת חצי חינם, עו"ד נופר טל, טענה כי החוק לא יביא להגברת התחרות בשוק המזון אלא לצמצומה: "הרשתות מחויבות להעביר מידע רב מדי, והעברת המחירים יוצרת קרטל בחסות החוק". היא אף הזהירה מהתמוטטות עסקים בשל קנסות כבדים שיוטלו עליהם.

אלא שהיו"ר כבל לא התרגש מהאיומים: "אם הקירות היו יכולים לדבר, הם היו מספרים איך המדינה כבר קרסה 1,000 פעמים - אין כמעט חוק שלא נשמעו לגביו איומים כאלה".

כפי שפורסם ב"גלובס" לא פעם, בניגוד להמלצות המקוריות של המועצה לצרכנות - החוק אינו מחייב את הרשתות להקים מנוע השוואה. זאת, למרות שמדינת ישראל הוכיחה כבר שוב ושוב שהיא מסוגלת לפתח כלים יעילים וידידותיים למשתמש כדי להקל על הצרכנים - למשל במנועי השוואות הביטוח המתפרסמים באתר משרד האוצר.

במקרה של שקיפות המחירים בענף המזון, המדינה החליטה משום מה לסמוך על מפתחי אפליקציות פרטיים שיפתחו מנועי השוואה. עד כה מנועים כאלה לא קיימים, כך שהחוק למעשה אינו שימושי לצרכנים.

לא בטוח שנציגי הרשתות יצאו מהוועדה שבעי-רצון, שכן בסיומה של הישיבה התבטא היו"ר באופן נחרץ, ויש להניח כי כדי לזכות באהדת הציבור, הוא מתכוון לשים דגש מיוחד על נושא התחרות בענף המזון: "לא יכול להיות שתהיה תחרות שאף אחד לא יידע עליה, ולא יכול להיות שיהיו אפליקציות שנצטרך תואר שלישי כדי להשתמש בהן. לא נתפשר על כוונת המחוקק ועל השקיפות, התחרות והנגישות", אמר כבל.

כבל קבע כי בעוד חודשיים בדיוק הוא מצפה שייפתרו כל בעיות ההסתגלות, ומי שלא יעמוד בדרישות עד אז - יטופל בחומרה.