זה המגזר שהרוויח הכי הרבה מהנפילות באג"ח הממשלתיות

מגזר הפיננסים הוא המגייס הגדול ביותר בתעשיית קרנות הסל בחודש האחרון ■ מהם הגורמים לביצועים הטובים של מניות הבנקים באחרונה, והאם השנה הן יסגרו סוף-סוף פערים מול מגזרים אחרים

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

חודש יוני טומן בחובו פוטנציאל נפיץ לא קטן. ההיסטוריה של העשור האחרון מלמדת, כי יוני נחשב לחודש הגרוע ביותר בשנה בשוקי המניות, ואם לשפוט לפי הביצועים של עשרת הימים שחלפו מאז הוא החל - ייתכן, כי 2015 לא תהיה שונה.

בעשור האחרון ירד מדד S&P 500 ב-1.32% בממוצע בחודש יוני, והמגזר עם הביצועים הגרועים ביותר היה הפיננסים, שירד ביותר מ-3% בממוצע בחודש זה. השנה, בשבוע הראשון של יוני הספיק מדד המניות האמריקאי הרחב כבר לרדת ב-0.7%, אך הפיננסים היה דווקא המגזר החזק ביותר בו, עם תשואה חיובית של כמעט 0.8%. האם השנה יפתיע מגזר הפיננסים את הסטטיסטיקאים? כמו שהדברים נראים כעת, לא כדאי למהר לפסול את התרחיש הזה.

הביצועים של מגזר הבנקים בלטו לרעה במשך רוב התקופה, שחלפה מאז המשבר הפיננסי של 2008-2009. מגזר הפיננסים הוא אחד היחידים שעדיין לא חזר לרמתו מתחילת 2008, רגע לפני שהחל המשבר הפיננסי הגדול.

חלק מביצועי החסר נובע מהפרשות הענק שנדרשו הבנקים לבצע מדי רבעון מאז, חלק אחר מירידת רמות המינוף בשוק כולו, מביקוש חלש לאשראי על רקע חולשה בצריכה הפרטית ומצמיחה נמוכה מאוד בכלכלה כולה. זה כבר שבע שנים שההכנסה נטו מריבית (NII) של הבנקים הגדולים בארה"ב הולכת ויורדת - ב-2014 היא ירדה ב-0.9%, אחרי ירידה של 1.8% ב-2013 וירידה של 0.6% ב-2012.

בעקבות המשבר גם הוחמרה הרגולציה על הבנקים - צעד שפגע ברווחיות ובפוטנציאל הצמיחה של מוסדות פיננסים רבים. בנוסף לכל אלה נפגעו הבנקים מהריבית האפסית, שפגעה באופן משמעותי במרווח הפיננסי שלהם (הפער בין הריבית שמשלמים ללקוחות לזו שהם גובים על הלוואות).

במובן זה, עליית התשואות הממשלתיות והעלייה בתלילות עקום התשואות, אשר להן אנו עדים בתקופה האחרונה, משפרות את מצבם של הבנקים, שכן הן מגדילות מחדש את המרווח הפיננסי. הצפי הוא שב-2015 ההכנסות נטו מריבית של הבנקים (NII) תרד בשיעור מזערי, אך ב-2016 היא תזנק ביותר מ-6%, בעיקר בעקבות הצפי לעליית ריבית הפד. כרגע נגזרת מהשוק ציפייה להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב בספטמבר הקרוב ולשלוש העלאות בסך הכול ב-12 החודשים הקרובים.

תפקוד טוב בעליית תשואות

אין פלא, אם כך, כי במהלך עליית תשואות האג"ח הדרמטית, שהחלה בשבוע האחרון של מאי ונמשכה בשבוע הראשון של יוני, אחד המגזרים שרשמו את הביצועים הטובים ביותר הוא הפיננסים. אגב, צריך להביא בחשבון שאמנם הבנקים מתפקדים טוב ממגזרים אחרים בתקופה של עליית תשואות כזו, אך היתרון הזה אינו אינסופי, מאחר שאם עליית התשואות תהיה חדה מדי, היא עלולה לפגוע בביקוש לאשראי ובצמיחה.

מגזר הפיננסים החל לבלוט כבר במהלך עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון, שבה הם הפתיעו לטובה (במיוחד אם משווים לתחזיות המקוריות, ולא לתחזיות המעודכנות שפורסמו בשבועות שלפני פרסום הדוחות עצמם).

בממוצע, הכנסות המגזר גדלו בכ-2% בעוד הרווחים צמחו ביותר מ-7%, לפי נתונים של בלומברג. עיקר ההתאוששות הורגשה בפעילות המסחר בניירות ערך ובמיזוגים ורכישות - שתי פעילויות, שהניבו עמלות גדולות ברבעון הראשון של 2015. הצמיחה הזו מסבירה גידול של כמעט 15% ברווחי חברות השירותים הפיננסיים, אשר צמחו יותר מהבנקים, שהושפעו מהמשך הירידה במרווח הפיננסי, וכן מחברות הביטוח.

המרווחים, הדוחות והעובדה שמגזר הפיננסים היה חלש במשך כל כך הרבה זמן, הם רק חלק מהגורמים לכך שכמעט כל האנליסטים ממליצים כיום על מגזר הפיננסים "תשואת יתר" - כולל מחלקות המחקר בג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי, סיטי, אופנהיימר, ברקליס ודויטשה בנק.

בין היתר, הם מפנים אצבע לעובדה שבסביבת מכפילי הרווח הגבוהים כמעט בכל המדדים כיום, מגזר הפיננסים בולט במכפיל נמוך יחסית. הוא נסחר לפי מכפיל נוכחי של 15 ומכפיל עתידי של 13.9 ל-12 החודשים הקרובים. המכפיל ההיסטורי של הבנקים ב-20 השנים האחרונות היה בממוצע 15.9. לשם השוואה, המכפיל של S&P 500 כיום הוא 18.5 והמכפיל העתידי 16.7. המכפיל העתידי של מגזר הטכנולוגיה הוא 16.1, של הבריאות 17.4, הצריכה המחזורית 22. אפילו המכפיל העתידי של מגזר האנרגיה גבוה מזה של הפיננסים (16.5).

מגייסים במיליארדים

במבט קדימה, אם מחברים את כל הגורמים האלה, התוצאה עשויה להיות תשואת יתר למגזר הפיננסים בהשוואה למגזרים אחרים. על רקע זה, אפשר להבין מדוע מגזר הפיננסים הוא המגייס הגדול ביותר מבין המגזרים השונים בתעשיית קרנות הסל (ETFs) בחודש האחרון. מתחילת אפריל גייסו 10 קרנות הסל הגדולות ביותר במגזר 2.3 מיליארד דולר. שני שלישים מהסכום הזה גויסו מאז תחילת השבוע האחרון של מאי.

אגב, מי שיעקוב אחר הביצועים של מגזר הפיננסים בכל העולם, יגלה, כי המגמות דומות. כך, אם הביצועים של המגזר חזקים במקום אחד (ארה"ב), הם עשויים להפגין עוצמה גם בשווקים אחרים כמו אירופה או אף ישראל. המגמות של השבועיים האחרונים מלמדות, שגם בשווקים האלה הביצועים של מניות הבנקים היו מהחזקים בשוק.

■ הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב.

הפיננסים רק מתחילים לצמצם פערים מול מגזרים אחרים
 הפיננסים רק מתחילים לצמצם פערים מול מגזרים אחרים