גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבעיה במנטורים

לחנוך עובדים זוטרים זו בשורה משמחת. אבל לפעמים זה יכול להיכשל

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

זו בשורה משמחת ומחמיאה לקבל תפקיד של מנטור בארגון - לחנוך עובד זוטר יותר ולתפקד כמורה-דרך בעבודתו, אולם יש כמה טעויות שמנטורים נכשלים בתפקידם בגללן:

1. מתמקדים רק בחיובי

יש מנטורים שמתמקדים רק במשימת התמיכה בנחנך, כלומר, בהיבטים החיוביים בעבודתו, מתוך ניסיון ליצור מערכת יחסים נעימה ונינוחה עמו. הם יודעים שיש סבירות גבוהה שמערכת היחסים הלא שוויונית הזאת נכפתה על הנחנך, ויתכן שגרמה לו לתהות אם ההנהלה מעריכה אותו או רואה בו עובד לא מספיק מקצועי, ולכן זקוק למנטור.

לאור זאת, הם חוששים מפני התנגדויות שעלולות להיווצר בקרב הנחנך, ונמנעים לגמרי מהבעת ביקורת. הם נמצאים שם רק כדי להקשיב, לייעץ וללוות - בלי לשקף בפניו את המציאות, ובלי לנסות לגרום לשינוי בהתנהלות בלתי יעילה שלו.

בלי לספק משוב כן לנחנך שלהם, המנטורים לא מביאים לשיפור המקצועי שלשמו מונו למנטורים, ולא מבצעים את תפקידם כלל.

2. מתמקדים רק בשלילי

לעומת זאת, יש כאלה שבגלל החשש מרגישות מערכת היחסים והאנטגוניזם שהיא עלולה לייצר בקרב הנחנך, מתמקדים רק בהיבטים השליליים. לעתים, כדי להצדיק את מינויים כמנטורים בעיני ההנהלה והנחנך, הם מדגימים ככל יכולתם שיש הרבה מה לשפר בעבודתו.

בדרך זו המנטורים שוב לא משיגים את מבוקשם, משום ששליליות מוגזמת מצדם רק גורמת לנחנך לא לשתף עמם פעולה, והורסת גם את אמונו בהנהלה - במיוחד כשהארגון לא השכיל להסביר לו בשקיפות את פשר הזיווג ולהכינו כראוי:

"כרעם ביום בהיר נודע לי שיאיר יחנוך אותי. 'ממחר אתה עם יאיר'. זה היה סתום לגמרי. לא אמרו למה, מה קרה, מה המטרה. ואז הוא הגיע והתחיל לירות מטח של ביקורת. מיד חשבתי שזה ניסיון מכוער של ההנהלה למצוא סיבות לפטר אותי, או לגרום לי להיכנע ולהתפטר בעצמי".

3. חד-צדדיים

מנטורים רבים תופסים את תפקידם בצורה קרה וחד-צדדית: הם כאן כדי לראות מה מצריך טיפול בהתנהלות הנחנך, ובהתאם לצורך - להדריך, לשפר ולשנות. כמו מראיינים מול מועמדים, שרואים את תפקידם כבעלי שאלות הממתינים לתשובות בראיון, גם הם אינם מבינים שמדובר במערכת יחסים הדדית.

בפועל, כדי לתפקד בהצלחה כמנטורים, עליהם להיות מסוגלים לקבל ביקורת מהעובד, ואף ליזום ולבקשו להביע אותה, כדי לתת לו תחושה שקולו רצוי ונשמע.

בנוסף לכך, מנטורים רבים מתמנים לחניכה בשל כישוריהם המקצועיים יוצאי-הדופן, ולא על רקע יכולות ניהוליות והדרכתיות, כך שיועיל להם להיעזר בעובד ולקבל ממנו משוב ישיר על תפקודם כמנטורים.

המנטור יכול, למשל, להגיד לנחנך לאחר כמה ימים משותפים: "יש לנו אינטרס משותף להצליח ולהשתפר, וחשוב לי שגם אתה תיתן לי משוב על התפקוד שלי כמנטור: איך אתה מרגיש, מה עבד לך עד כה בעבודתנו, מה היית רוצה לשנות, מה נוח לך ומה פחות".

מנטור חד-הבחנה צריך גם לעמוד על נקודות החוזק של הנחנך, וללמוד ממנו למרות היותו זוטר ביחס אליו. הוא יכול גם לשקף זאת לנחנך: "אני מאוד מתרשם משיטת העבודה שלך ב..., וחושב שאתחיל לעשות זאת כך גם בעצמי".

4. שוכחים שהנחנך הוא לא רק נחנך

מנטורים רבים מתמקדים במשימתם כמנטורים, ומגיעים עם מוטיבציה לחולל מהפיכה לטובה. חלקם עושים זאת כי כך הם נהנים מהעשייה שלהם כמנטורים, ואחרים פשוט מנסים להרשים את ההנהלה ולספק הוכחות קונקרטיות לשיפור חד-משמעי. אולם במקביל לכך, הם שוכחים לכבד את עבודתו השוטפת של הנחנך.

פעמים רבות דווקא עובדים בעלי עומס עבודה רב - הם אלה שמצוותים אליהם מנטור, בניסיון לסייע להם בעבודתם על ידי איתור גורמים המעכבים אותם, בעיות, ולפיכך פתרונות ודרכי ייעול.

כשהמנטור עצמו מהווה גורם מעכב לנחנך - הוא חוטא למטרה, ונכשל בתפקידו.

דרך אפשרית לעקוף זאת היא תיאום ציפיות. המנטור, מצדו, צריך לפרוש בפני הנחנך כל מה שעומד על הפרק מבחינת עבודתם המשותפת, ומן הנחנך עליו לבקש לחשוף בפניו את לוח הזמנים שלו, את מידת הלחץ שהוא מצוי בה, את רמת השקט שהוא זקוק לה כדי לבצע משימה זו או אחרת, ואת המועד המתאים מבחינתו לחבור למנטור שלו.

5. נותנים דגים, לא חכות

לבסוף, אחת הבעיות המכשילות מנטורים היא תפקודם המוגזם כנוטלי אחריות ופותרי בעיות. הם רוצים לעזור, ולעתים מתרגשים מתפקיד ההדרכה, ולכן עושים מעבר למצופה מהם.

הם אומרים לנחנך מה לעשות בכל שלב, מספקים פתרונות לבעיות שביכולתו לפתור לבד אם רק ישקפו לו את קיומן, מתכננים בשבילו שיטות עבודה חדשות מבלי לשתפו, ומקלים עליו בכל דרך אפשרית כדי להגיע לתוצאות במהרה.

כך הם ממקדים את הפוקוס בעצמם, גורמים לנחנך תחושה שמבטלים אותו, ולא מאפשרים לו לחוות תהליך של התפכחות, שינוי ולמידה. הנחנך מבין שהוא יכול לסמוך על המנטור שלו, אך כשזה לא יהיה לצדו, הוא יישאר חסר כלים ומסקנות להמשך, יתקשה לבצע משימות קשות, וימשיך להזדקק לעזרה - ולמנטורים נוספים.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; הפגנות משפחות החטופים באיילון

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל