רגב: אבחן מחדש את התמיכה בפסטיבל הקולנוע בירושלים

(עדכון) - שרת התרבות תבחן מחדש את התמיכה בפסטיבל ירושלים, בעקבות חשיפת "גלובס" כי הפסטיבל עומד להקרין סרט על יגאל עמיר ■ רגב: "אין לסרט כזה מקום בפסטיבל שזוכה למימון ממשלתי"

מירי רגב / צילום: יוסי כהן
מירי רגב / צילום: יוסי כהן

שרת התרבות מירי רגב דיברה היום (ב') אחר-הצהריים מעל במת הכנסת נגד מה שלדבריה הוא "מסע דה-לגיטימציה" שהיא עוברת בימים האחרונים.

בתשובה להצעת אי-אמון של סיעת הרשימה המשותפת, השוותה רגב בין תיאטרון אל-מידאן, שמציג הצגה של רוצח החייל משה תמם ז"ל, לבין פסטיבל הקולנוע בירושלים, אשר כפי שחשף "גלובס" עומד להקרין סרט שעוסק בחייהם של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ורעייתו לריסה.

"האם ייתכן שמדינה תישאר אדישה לכך שתקציבה מממן את פסטיבל ירושלים בו מוצג סרט על רוצח ראש הממשלה, יגאל עמיר?", שאלה רגב. "האם אין זה ראוי שמדינה תגדיר את מה היא רוצה לממן? אני חושבת ברמה האישית כי אין לסרט כזה מקום בפסטיבל שזוכה למימון ממשלתי. מי שחפץ בז'אנר הקולנועי, יאתר את הסרט ויצפה בו".

לדבריה, "מדינה לא חייבת לממן סרט או פסטיבל המאפשר לו אכסנייה נעימה ונוחה ואולי אף מתן לגיטמציה. אני הנחתי את צוות משרדי, בדגש על הצוות המשפטי, לבחון את סוגיית התמיכה בתיאטרון אל-מידאן ובפסטיבל הקולנוע בירושלים".

בנאומה אמרה רגב כי תשקול מחדש את חלוקת המשאבים במשרד התרבות בין המגזרים הנוספים, לטובת קהלים נוספים, והוסיפה כי תתמוך בתיאטרון אל-מינא של נורמן עיסא.

רגב טוענת כי מתנהל "שיח לא תרבותי. שיח של ימין ושמאל, שיח של הם ואנחנו, שיח של מרכז ופריפריה, של ערבים ויהודים, של דתיים וחילונים, של מחרימים ומוחרמים, של אליטיסטים ומנותקים, של מתנשאים ומורמים מהעם, של מותר ואסור, של הכרעת הרוב וקבלת האחר, של משילות. רק לא תרבות. שיח של דעות חשוכות, של 'חושך ביטוי' וסתימת פיות. של שקר ואמת, של אוהבים ושונאים, של קטבים, של דרום וצפון, של מזרח ומערב. שיח של גזענות וסובלנות. רק לא תרבות".

רגב פנתה מעל בימת הכנסת לשחקן עודד קוטלר ואמרה: "זה שיח של כיכרות העיר - שיח של צ'חצ'חים, של אספסוף, מנשקי קמעות ועכשיו גם בהמות. אדון קוטלר, האם 61 חברי הכנסת היושבים כאן הם בהמות גסות או דקות בעינייך? האם עשרות האמנים שמחאו כף לך ולעולם הדימויים שלך סבורים, כמוך, כי מיליון איש הם לא יותר מאשר אוכלי עשב וקש? האם מדובר באותו 'קומץ' שעמד בכיכר רבין ומחא כפיים לגרבוז - או שמא זה אותו 'הקומץ' ששמע את דודו טופז מכנה אותנו, אתכם, 'צחצחים'? על מי בדיוק מדובר, ובשם מי אתה מדבר? והאם השיח הזה הוא תרבות בעיניך?".

רגב חזרה ואמרה כי היא "שרת התרבות והספורט של מדינת ישראל, של כולם, גם של אלה שלא בחרו בי. אני אהיה שרה של כולם".

לדבריה, "אני חווה בשבוע האחרון מסע של ניסיון לדה-לגיטימציה מ'קומץ' אנשי רוח ואמנים שלא מוכנים לקבל את אמירתי הברורה. לא אתמוך במוסדות תרבות ששותפים לחרם מבית ועושים דה-לגיטימציה למדינת ישראל. ועל מה קמה כל המהומה? שבהחלטה הראשונה שלי כשרת התרבות הוספתי ולא גרעתי. ביקשתי לבחון בחיוב את תקצובו של תיאטרון אל-מינא של נורמן עיסא. על מה עוד קמה המהומה? על כך שממשלת ישראל, ואני כנציגתה, סברנו כי ממשלה שפויה אינה מבקשת לאבד עצמה לדעת?".

לדבריה, "מי שרוצה להוציא דיבתה של הארץ - יעשה זאת לבד. לא נחסום את זה, אך לא נממן זאת... אל לנו לשפוך את התינוק עם המים. אל לנו להדיר קהלים רבים ולכנותם מנשקי מזוזות, צ'חצחים ובהמות - ולקרוא לזה תרבות ישראלית. זאת לא תרבות ישראלית, על כך אין לנו מה להיות גאים. אנחנו אוהבים את התרבות הישראלית, את אנשי הרוח והספר, השירה, המחול והמוזיקה".