יריב לוין: "אנחנו בנקודה מאוד נמוכה בענף התיירות"

ועדת הכלכלה דנה במצב ענף התיירות ובמחירים הגבוהים בבתי-המלון בארץ ■ שר התיירות: "יש לנו מוצר תיירותי מהטובים בעולם, אבל אנחנו בית יפה בשכונה לא הכי טובה"

יריב לוין / צלם: איל יצהר
יריב לוין / צלם: איל יצהר

"לענף התיירות יש פוטנציאל, אבל אנחנו בנקודה מאוד נמוכה" - כך אמר היום (ד') שר התיירות הנכנס, יריב לוין (הליכוד), בוועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בקידום התיירות לישראל ובעידוד תיירות הפנים.

לדבריו, "יש לנו את אחד המוצרים התיירותיים הטובים בעולם, אך מצד שני אנחנו בית יפה בשכונה לא הכי טובה עם בעיות תדמיתיות ביטחוניות".

עוד ציין לוין כי מספר כניסות התיירים הוא נמוך מאוד, וב-2014 הוא עמד על 3.25 מיליון מבקרים, "לרבות מבקרי יום שלא לנו בארץ. ואם ננקה גם את אנשי העסקים ואת מי שמגיע לביקור קרובים - נגיע למספרים נמוכים יותר באופן דרמטי", אמר.

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), יו"ר ועדת הכלכלה, אמר כי מנקודת המבט של הצרכן, הדברים המטרידים הם מחירי הנופש הגבוהים בארץ: "המחירים בישראל לא גורמים לאזרחים להסתער על בתי-המלון, ויש פער ענק בין מה שקורה בתיירות לבין הפוטנציאל"; הפער בין ההצגה של המלונות באינטרנט לבין המצב בשטח ונושא הצימרים, "שם אתה אמור להגיע לטירה - ומוצא את עצמך בחור של עכבר, והגיע הזמן לטפל בזה"; ודירוג בתי-המלון.

כבל הבהיר כי הוועדה תפעל בשיתוף-פעולה עם השר לוין ותעניק לו רוח גבית בטיפול וקידום ענף התיירות בישראל.

לוין אמר כי גם לדעתו אחת הבעיות בתיירות הפנים והחוץ היא מחירים הגבוהים. הוא הוסיף כי צריך לפשט את הליכי הקמת בתי-המלון בישראל, ואמר כי הנחה להכין תוכניות והצעת חוק בנושא.

באשר לסוגיית דירוג המלונות, אותו אישרה הוועדה בתקנות עוד באוגוסט 2012, אמר כי אם מאז הצטרפו רק 25 מלונות לדירוג באופן וולנטרי, אז אין שום הצדקה לקיום הפרויקט בדרך הזו. הוא הבהיר כי בכוונתו לבחון את האפשרויות או להפסיק את הדירוג או לקבוע אותו כחובה.

לדבריו, "בהחלט יכול להיות שהדירוג יתרום להורדת מחירים, משום שהוא יציג את המלונות כפי שהם".

השר לוין התייחס בדבריו גם לעניין השיווק של ישראל בחו"ל ואמר כי "הקמפיינים לא מועילים, והראיה היא התוצאות. אם רוצים לייצר מיתוג של המדינה, צריך לשנות גישה ולהשקיע את הכסף הדרוש".

"סגירת שדה דב - החלטה מטורפת"

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, אמר כי הוועדה צריכה לקחת בחשבון לא רק את המחירים, אלא גם את היכולת לעשות עסקים בארץ. לטענתו, הדירוג היא תוספת רגולציה שתעלה כסף.

עוד אמר גונן כי שכר המינימום במדינות השכנות נמוך משמעותית מבישראל, ולכן נקודת הפתיחה של המלונאים בישראל שונה. לדבריו, "אין שום סקר שמראה שיש בעיה של מחיר שבגללו התיירים לא באים".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) הגיבה ואמרה כי צריך לקחת זאת בחשבון, שכן "שכר המינימום בישראל לא ירד". גונן ציין כי "מצב התיירות בשפל חסר תקדים, ומבצע 'צוק איתן' עדיין משפיע".

מנכ"ל לשכת סוכני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, הוסיף כי "דקה לפני 'צוק איתן' היינו בשנת שיא - ודקה אחרי בשנת שפל. אנחנו המדינה היחידה בעולם שהשיא והשפל היו באותה שנה".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, התייחס לסגירת שדה דב וכינה את ההחלטה כ"מטורפת בכל קנה-מידה, שתכניס 60 אלף תושבים להסגר ותיתן מכה קטלנית לתיירות הפנים לאילת". הוא קרא ליו"ר כבל להחזיר לפעילות את ועדת המשנה של ועדת הכלכלה שעסקה בנושא בכנסת הקודמת, בראשה עמד ח"כ יצחק וקנין.

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי שיעור ניצול תקציב משרד התיירות ב-2014 עמד רק על 60%, והוסיף כי צריך לראות איך מגדילים זאת. הוא הוסיף כי ב-2013 רק רבע מכניסות התיירים היו של יהודים, ואמר כי צריך לחשוב על קמפיינים יותר ממוקדים בקהילות יהודיות בעולם. לדבריו, גם הסרת חסמים בתחום האשרות (ויזות) ובדיקות הביטחון זה דבר קריטי, וגם תחזוקת בתי-המלון והצימרים שהגיעה למצב נורא.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר כי המצב הביטחוני מבריח תיירים, וציין את ההכרזה אתמול על שטח צבאי סגור בגולן, שבוטלה לאחר שעתיים בלחץ בשל שיא עונת התיירות.

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה כי יש ביורוקרטיה המקשה על בניית צימרים חדשים, וציינה כי התדמית של עובדים בבתי-מלון גרועה ביותר. היא אף ציינה כי לאחר שנסגר מפעל מגבות ערד, ובתי-המלון הציעו עבודה למפוטרים, אף אחד לא הלך לעבוד בבית-מלון - בין היתר בגלל אותה תדמית.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר כי שוק התיירות משתנה, ואי-אפשר להתעלם מלינות Airbnb. עוד אמר הלוי כי הניצול התקציבי של המשרד הוא כמעט מקסימלי, וכי המשרד שומר את התחמושת לתקופה שהאירופאים ואמריקאים יוצאים לחופשת הקיץ.

הוא הוסיף כי במלונאות צריך אופטימיות: "הדיבורים על קריסה לא עושים טוב לתיירות, וזה גם לא נכון, כי עוד חודש המצב יתהפך. כל הדיבורים על בעיות ביטחון גורמים לחוסר ביטחון. בינתיים הרשתות מרוויחות, והמלונאים מרוויחים".