גורו השקעות: "קיימת בועת טכנולוגיה עצומה בשווקים"

רוג'ר מקנאמי, מייסד חברת ההשקעות Elevation Partners ומומחה בתחום הטכנולוגיה, טוען בראיון ל-CNBC כי בניגוד לעבר, הפעם הבועה מגובה בפעילות ריאלית מבוססת ■ להערכתו השווקים יחוו תיקון בקרוב

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

כ-15 שנה לאחר שבועת הדוט.קום התפוצצה , מדד הנאסד"ק העפיל בשבוע החולף לשיא תוך יומי חדש ונגע לראשונה ברמות שהיו בתקופת בועת הטכנולוגיה בשנת 2000. אולם, עם השיאים החדשים מגיעים גם חששות חדשים לגבי התפתחות בועת טכנולוגיה חדשה.

גורו ההשקעות בתחום הטכנולוגיה רוג'ר מקנאמי (McNamee) טוען כי אכן התפתחה בועת מניות ענקית בסקטור הטכנולוגיה אך זה לא בהכרח סימן מנבא רעות עבור הכלכלה האמריקאית.

בראיון ל-CNBC, מקנאמי, מייסד חברת ההשקעות Elevation Partners, טוען כי השווקים "מטפסים על קיר של חששות" והם צפויים לחוות תיקון בקרוב. "עברו 7 שנים מאז התיקון האחרון. הוא יגיע ככל הנראה כתוצאה מגורם מסוים שאנו לא חושבים עליו כעת", לדבריו.

למרות החרדה שלו לגבי תיקון מתקרב, הוא מציין באותה נשימה כי בועת מניות הטכנולוגיה היא למעשה חיובית עבור הכלכלה. הוא מסביר כי בניגוד לבועת הדוט.קום, הפעם הזינוק במניות חברות הטכנולוגיה המוצלחות מגובה בפעילות ריאלית ולא ריקה מתוכן. כלומר, חברות הטכנולוגיה החדשניות כיום אינן מבוססות על פעילות "מזויפת" וללא פוטנציאל לרווחים עתידיים, אלא הן תוצאה של שינוי הדפוסים שנגרמו בעיקר הודות לתעשיית הסמארטפונים המתפתחת.

מקנאמי נותן כדוגמא לאותן חברות חדשניות את Uber ואת ליפט בתחום התחבורה וכן את Airbnb ו-Fitbit. "כולן מגלמות פוטנציאל עסקי אמיתי", הוא מציין. "בנינו כמעט כל תעשייה מוצלחת באמריקה על בסיס של בועה פיננסית. האנשים היחידים שנפגעו מכך הם הספקולנטים", הוא מוסיף.