מגה עדיין בסכנת קריסה

אם מגה תקרוס, גם מיליוני הצרכנים ישלמו את המחיר

מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף
מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסכם שאליו הגיעו הנהלת קבוצת אלון ועובדי מגה, לא ניתן לברך על המוגמר, ומעל רשת מגה מרחפת עדיין סכנת קריסה.

מגה עושה היום את הצעד הראשון בדרך להבראה, כשהמשוכות העומדות בפניה בהמשך גדולות לא פחות.

ברבעון האחרון של 2014 הפסידה מגה 54 מיליון שקל, ואילו ברבעון הראשון של 2015 היא הפסידה 31 מיליון שקל נוספים - הפסדים של 85 מיליון שקל בחצי שנה. לפי הערכות, גם הרבעון השני של 2015, שטרם הסתיים, לא הביא בשורה למגה, שממשיכה לדשדש.

אחת הבעיות המרכזיות של מגה היא שורת המכירות שהולכת ומידרדרת. בשנים האחרונות איבדה הרשת מכירות של 1.4 מיליארד שקל, והמגמה הזאת עדיין לא נעצרה.

אם הנהלת מגה החדשה לא תצליח לגייס אליה את הצרכנים, המצב שבו הרשת מחזיקה בסניפים הפסדיים יימשך, כי במקום הסניפים ההפסדיים הנוכחיים, יעברו סניפים רווחיים נוספים להפסד. בשוק שבו הצריכה בהאטה והתחרות מתגברת, התרחיש הזה - למרבה הצער - יותר מריאלי.

ברור שהעובדים היוו מכשול במכירת מגה, שהרי אף קונה לא רוצה לקנות רשת מדשדשת מבלי יכולת לחתוך בבשר החי ולייעל אותה. בהיבט הזה העובדים, למרבה הצער, הם גיבנת.

ההסכם עם העובדים הוא צעד מבורך, כיוון שבלעדיו מגה לא יכולה לצאת לשום תוכנית הבראה, ועל הפרק, כדאי שכולנו נזכור, עומדת שאלת פרנסתם של אלפי עובדים בישראל.

ועד עובדי מגה, כך נראה, השכיל להבין שעדיף שהספינה תמשיך להפליג עם משא קל יותר - לאחר שמאות רבות של עובדים יירדו מהסיפון - מאשר שהיא תשקע ותטבע עם העובדים כולם.

יציאתה של מגה לתוכנית הבראה היא גם בשורה עבור הצרכן. אם מגה תגיע לקריסה, ברור לחלוטין שאת המחיר ישלמו לא רק אלפי עובדי הרשת, אלא גם מיליוני הצרכנים במדינת ישראל. במקרה כזה סניפים של מגה אמנם יעברו לרשתות אחרות, אבל ברור שהתחרות בשוק תקטן, ובשוק הישראלי סוד גלוי הוא שהתחרות היא הגורם המרכזי שמרסן את עליית המחירים לצרכן.