התנועה לשחרור הבלט: רשמים מהמופע של "בלט נס ציונה"

מופע ההשקה של "בלט נס ציונה" מחפש מודל חדש למחול קלאסי עכשווי

מחול קלאסי ברוח חדשה, למוזיקה עכשווית של יהודה פוליקר, זוהי דרכו של הכוריאוגרף אלי לזר לאותת על הכיוון שהוא מייעד ללהקה החדשה "בלט נס ציונה". לזר מחפש מודל חדש שיפיח חיים ועניין של הקהל במחול קלאסי. משימה לא קלה בזירה הרוויה במחול עכשווי. מופע ההשקה של הלהקה, "חופש", נראה כמו ניסיון להציג את הלהקה לציבור, יותר מאשר כהצהרת מחול משמעותית. את חובת ההוכחה יפרעו בתחילת העונה הסדירה של מופעי ספטמבר.

בערב הבכורה, במוצ"ש האחרון, היה אולם היכל התרבות בנס ציונה גדוש בשוחרי מחול בוגרים וצעירים, תלמידי מחול מבתי הספר הרבים הפועלים בעיר, לצד הוריהם ובעיקר מוריהם, שהיו נרגשים מהמעמד. ראש העיר יוסי שבו העיד על עצמו שהתרגש עד דמעות, למרות שזו באופן ברור אינה הזירה המוכרת לו. מסתבר שהעיר נס ציונה היא מעצמת לימוד מחול - כ-2,000 תלמידים ובוגרים, מצהירה הרשות המקומית. למול החינוך למחול בעיר עלה הצורך והרצון להקים גם להקה מקצועית ייצוגית - יוזמה יוצאת דופן ומבורכת של העירייה ומנהלי מרכז התרבות העירוני.

10 רקדנים נבחרו לסגל הלהקה - כולם בעלי רקע של לימודי מחול וריקוד מקצועי בלהקות בארץ ובחו"ל.

לזר עצמו, שחי זה 3 עשורים בארצות-הברית, הגיע לביקור בהזמנת ראש העיר בחודש ספטמבר שעבר, ולאחר מסע שכנוע קצר החליט להיענות לאתגר. במהלך הקריירה שלו ייצג את ישראל כרקדן ראשי בתחרות בינלאומית למחול ב-1986 במיסיסיפי, ולאחריה נשאר בניו-יורק ורקד בלהקת ה"גרדן סטייט" וב"ניו-ג'רסי בלט". בשנות ה-2000 יסד וניהל את להקתJoffrey Ensemble Dancer , להקתו העצמאית לזר בלט NYC, וב-2011 הוזמן לנהל אמנותית את להקת הבלט של מונטגומרי, בירת אלבמה והקים את מגמת המחול לתואר ראשון באוניברסיטת טרוי באלבמה.

היצירה "חופש", לדבריו, הינה מסע התפתחות, מעגל החיים, התפכחות וקבלה עצמית.

ערב הבכורה היה תצוגה של בלט ניאו-קלאסי ברמה טובה, הפונה לקהל רחב, אפילו עממי, בעיקר בזכות המוזיקה הפופולרית של פוליקר, שנבחרה לעבודה. היו במופע מספר רגעים של מחול מצוין, בעיקר בדואטים ובשלישיות, אך חולשתו ניכרה בחלקים הקבוצתיים מרובי הרקדנים - שם חסרו תואם ודיוק שהכרחיים למבנה הקלאסי. גם הקשר בין חלקי המחול לא נתפר עד תומו, והם נראו לעתים כקטעים נפרדים לחלוטין, שבהם כל רקדן מתייצב בנקודת הפתיחה שלו, ללא קשר לאירועי הבמה לפני ואחרי.

ההסבר לא איחר להגיע: רק 3 חודשים עמדו לרשות הרקדנים והכוריאוגרף להעמיד את המופע. בהמשך, הם מבטיחים, יכלול הרפרטואר של "בלט נס ציונה" עבודות מחול בסגנונות שונים, בלט מסורתי בכוריאוגרפיה מקורית או בעיבוד מחודש. בכוונתו של לזר להזמין יוצרים שונים, מנוסים וצעירים, שיעבדו עם הלהקה.