גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו אומרים ללקוחות שלנו: תחלמו, אנחנו כבר נגשים את זה"

ניר קפלושניק, מנהל מרכז החדשנות של משרד הפרסום y&r ישראל, הוא האיש שאליו מתקשרים לקוחות בינ"ל שרוצים לשמוע על סטארט-אפים שיכולים לקחת אותם לשלב הבא

ניר קפלושניק / צילום: תמר מצפי
ניר קפלושניק / צילום: תמר מצפי

לפני מספר שבועות נחשפתי במקרה למוצר, שצפוי למצוא את דרכו לשוק בעוד חודשים ספורים. זו הייתה הפתעה כפולה: בעיה יומיומית עתיקה ומעיקה בדרך לקבל מענה סוף-סוף; ומעבר לכך - ענייננו כאן - קורת הגג שתחתיה פותח המוצר, משרד הפרסום y&r ישראל.

מסתבר שבמשרד, שמצוי כיום בבעלות ענקית הפרסום העולמית WPP, הוקמה באמצע השנה שעברה זרוע ייעודית הנקראת "Beyond innovation center", שאמורה להיות גשר על פני המים הסוערים, שבין היצע הטכנולוגיות והסטארט-אפים האינסופי הקיים בישראל לבין לקוחות WPP. על ניהול החטיבה הופקד ניר קפלושניק, שברזומה שלו לא רק שנים ארוכות של יזם ושותף בסטארט-אפים, אלא גם 12 שנים ביחידות הטכנולוגיות של אמ"ן ואפילו תקופה בתפקיד מנכ"ל איגוד האינטרנט.

כששואלים את קפלושניק על הצטלבות דרכו עם ענף הפרסום, הוא מספר: "במשך שנים אני סביב סטארט-אפים והשקעות. גם בצבא הייתי צריך לקחת טכנולוגיות קיימות ולהוריד אותן מהר לקרקע. בתחילת 2014 שלומי אבנון קיבל את המינוי להקים את קבוצת WPP ישראל, והוא ואדם אבנון קראו לי ואמרו 'בוא תראה איך אפשר לחבר את הטכנולוגיה לפרסום'. התוצאה הייתה שבתוך חודשים הוקם בישראל מרכז חדשנות. אני במיליה של סטארט-אפים והשקעות למעלה מ-25 שנה, ואני מכיר היטב את הכלי הזה. לעשות עוד גוף של WPP, שייקח סטארט-אפים וינסה למכור אותם בחוץ או להביא להם השקעות - לא נראה לי הגיוני".

- למה זו לא הדרך?

"בישראל יש 700 גופי השקעה. כמות הכסף פה היא לא הבעיה. למה צריך ללכת ל-WPP לקבל כסף? המקום החשוב הוא הלקוחות של WPP: לקבוצה יש 50-100 לקוחות בינלאומיים מהגדולים בעולם - קוקה-קולה, קולגייט, פלמוליב, פרוקטר&גמבל, דל ומיקרוסופט".

- אז WPP אמור להיות דלת לסטארט-אפים.

"נכון, אבל כדי שהם יהיו דלת לסטארט-אפים, החברות האלה צריכות להיות במצב צבירה שמאפשר את זה. בענף הפרסום אנשי קריאייטיב הם כמו ז'ול ורן, שכתב על צוללת ורק עשרות שנים אחר-כך הגיעו לטכנולוגיה שאפשרה ייצור של צוללת. היום מקצבי הזמן הם קצרים מאוד - מישהו חושב על רעיון ותוך חצי שנה-שנה אפשר לייצר את זה. אז חשבתי שצריך ללכת הפוך ולבוא מכיוון הצרכים. הרי המותגים הגדולים והסוכנויות שלהם ב-WPP יודעים הכי טוב מה הם צריכים. הם לא צריכים אותנו שנגיד להם 'הנה תראו אפליקציה'".

- מהו הגוף שהקמתם?

"מרכז חדשנות שאמור לתת מענה לסוכנויות ולמותגים בחו"ל. אנחנו רוצים לייצא משהו של ישראל החוצה. כולם מדברים על ישראל כעל אומת הסטארט-אפים, אבל בצמרת הארגונים בעולם לא באמת מבינים מה קורה פה. הם לא מבינים את הסצנה ומה זה אומר. החלטנו להביא אותם לארץ לסדנת חדשנות, כדי להכיר להם את התעשייה בארץ. הרי יש פה 5,000 סטארט-אפים. חשבנו להראות להם חברות בשלבים השונים שלהם: רעיון, גיוס וסיד.

"הצענו לקוקה-קולה לבוא לסדנה כזאת, ושאלנו אותם מראש איזה ורטיקלים מעניינים אותם. הם כתבו לנו בריף ארוך בטירוף, ובכירים ממחלקות השיווק של החברה באו רק ל-48 שעות. הושבנו אותם לראות סטארט-אפים בקצב של כל 20 דקות חברה חדשה מהוורטיקלים שהם ביקשו, מתשע בבוקר עד חמש אחר-הצהריים. לקחנו אותם לפגוש קרנות, ואחרי יומיים הם הבינו את התעשייה. הם היו בהלם, כי הם הבינו שאין רעיון שהם חשבו עליו שלא קיים פה או נמצא בשלבי פיתוח. הם הבינו שיש עוד כמות עצמה של רעיונות, שהם לא חשופים אליהם ושהם צריכים רגל על הקרקע. ומי יהיה רגל על הקרקע? אנחנו".

- אילו תגובות קיבלתם מהם?

"באחד הסטארט-אפים שהוצגו הם תפסו את הראש. התברר שהיה להם את אותו הרעיון. הם שפכו מיליון דולר על חברה שניסתה לפתח את זה, וזה לא צלח. צריך להבין שזה win-win - הרי הסטארט-אפ הזה, אם רק יתנו לו את הלוגו של קוקה-קולה לשים אצלו באתר, הוא ייתן להם את זה בחינם. בחודש שלאחר מכן הגיעו כל האנשים שעובדים איתם ב-WPP לעבור את הסדנה, הם חזרו הביתה והתחילו לשלוח לנו בריפים. התחלנו לעבוד ולשלוח להם כל מיני דברים - לא רק כאלה שקשורים לפרסום, אלא גם לשיווק".

מנהלים בפועל את הפרויקט

לדברי קפלושניק, "הלקוחות של WPP הם אוניות גדולות מאוד, שבשבילם לחשוב על חדשנות זה קשה. לא פשוט להזיז אוניה, שבמשך שנים עושה טלוויזיה ורדיו, ולהסביר להם למה צריך עכשיו לעשות צמיד או אפליקציה - תפיסתית זה קשה להם. הם מגיעים לפה, ולא מאמינים שאפשר לשנות, אבל כשהם יוצאים פתאום נפתח להם הכול והם מאמינים שזה אפשרי.

"בסוף, כמעט כולם טכנופובים, וכשהם מגיעים לכאן זה נפתח והם אומרים 'יש שם ב-y&r ישראל מישהו שיכול לפתור לנו בעיות'. בהתחלה זה היה בבריפים, אחר-כך התחילו להתקשר לשמוע מה יש. למשל, התקשר מנהל של יצרן צעצועים גדול ואמר: 'יש מנכ"ל חדש, אנחנו רוצים להיות יצירתיים, מה אתה יכול להציע לנו?'"

- תן דוגמה לפרויקטים שאתם עושים.

"עם רוב החברות אנחנו חתומים על הסכם סודיות. פרויקט אחד, שעליו אני יכול לספר קצת, הוא אפליקציה חדשנית עבור לגו. הלקוח יוכל לצלם כל אובייקט שהוא רוצה לבנות בלגו, ולקבל באמצעות מדפסת תלת-ממד מדריך לבניית המודל הזה, כולל סוגי אבני לגו הכמויות שלהן שהוא צריך בדיוק על מנת לממש את הפרויקט. זה לגו און-דימנד".

- אז אתם עושים תיווך?

"לא רק. אנחנו ממש מנהלים את זה, כי סטארט-אפים לא יודעים לדבר עם כל חברות הענק האלה. זה אמנם אותה האנגלית, אבל משני קצוות שונים. לדוגמה, היה פה לקוח שהתלהב מסטארט-אפ כלשהו, ורצה מיד להכניס אותו לקמפיין. ביקשנו מהסטארט-אפ הצעת מחיר. הם ביקשו 5,000 דולר, וציינו שאם הלקוח ירצה הנחה הוא יקבל. המשלחת של הלקוח אכלה אצל רושפלד בערך בסכום דומה. זה לא מאוזן. כזה ארגון לא יכול לקנות טכנולוגיה ב-5,000 דולר - הוא לא יאמין בה. זה ילדותי להגיד שלהתאים את האפליקציה הזאת לארגון הזה יעלה 5,000 דולר. רק שעות הטיסות והטלפונים שהם היו צריכים לעשות, עלו פי ארבעה מזה. אבל הם לא יודעים".

"לפעמים", אומר קפלושניק, "הדרישות מגיעות מבחוץ, ואם אנחנו יודעים שיש סטארט-אפ שעושה את זה, אז מחברים בריף לסטארט-אפ. במקרה היותר שכיח מגיע בריף, אני מפרק ומבין אילו טכנולוגיות נדרשות, ועושה אינטגרציה של טכנולוגיות כדי לענות על הבריף. מחבר כמה סטארט-אפים ונותן פתרון. לעתים מגיע בריף ואנחנו מבינים שבאמת אין עדיין דבר כזה. במקרה כזה אנחנו נעזרים במחקרים קיימים ובידע, מקימים צוות מתאים אד-הוק ומפתחים מוצר. במקרה של טכנולוגיה שתצא השנה, פנינו לפרופסור מסוים, נשענו על משהו שהוא חקר ופיתחנו מוצר. הקמנו חברה, הבאנו אנשי תוכנה וכל מה שצריך".

- יש קורלציה בין פרסום לטכנולוגיה?

"זה אותו עולם. זו קריאייטיביות משני סוגים. בפרסום זה קריאייטיביות מההיבט של איך מוכרים לאנשים. הטכנולוגיה היא איך לשפר, לעשות משהו חדש, להביא משהו שאין. רק היה צריך לחבר ביניהם, ולתרגם את השפה. הייתה חסרה פה חולייה סופר-חשובה לסטראט-אפים הישראליים, שלא הייתה להם את השכונה הגדולה.

"את כל הניסיונות הם עושים על השכונה שלנו - 7 מיליון איש הם בקושי שכונה בניו-יורק. אי-אפשר ללמוד מזה - זה לא מדגם מייצג. בשביל לעבור לארה"ב או לאירופה צריך להגיע לרמת בשלות כזאת שרוב הכסף מושקע במוצר. ואז או שמצליחים, או שלא. מצד שני, למותגים ולסוכנויות שלהם יש רעיונות מטורפים. אבל הם פנו תמיד לחברות במדינות המוצא, והחברות האלה יודעות לפתח, לעשות הכול מסודר, ואז או שיוצא או שלא - הם לא קריאייטיביים".

- איך מתבטא הקשר עם המותגים?

"הקשר שלנו עם המותגים הוא חשוב מאוד, כי אין לנו אותו בארץ. מה קורה לכל סטארט-אפ חכם שמצליח פה? באיזשהו שלב הוא מקבל השקעה מקרן בינלאומית, אורז את החפצים והולך לשלב השיווק בפאלו אלטו. למה לעשות את זה? אנחנו יודעים להביא לפה את גופי הענק האלה. אם אני בא לסטארט-אפ, ואומר לו 'אני מכיר את אנשי המותג - הרעיון שלך לא יעבוד, זה לא מה שהם צריכים' - זה עוזר לו, כי הוא לא זורק זמן וכסף, ומגיע אחרי השקעה של מיליונים לחו"ל כדי לגלות שכל המודל שלו עקום".

- מה ההבדל בין מה שאתם עושים למה שעושים במחלקת הסטארט-אפים של אדלר-חומסקי? גם הם הרי מחוברים ל-WPP.

"הם משקיעים בסטארט-אפים כדי לייצג אותם בהמשך בפני לקוחות WPP. אנחנו לא עושים את זה. אנחנו לא עוד גוף שיווק של סטארט-אפים. בניגוד לאחרים, אנחנו לוקחים את הדרישות הקיימות של הלקוח ומוצאים להם את הטכנולוגיה. הלקוחות שלנו הם לקוחות WPP, ואם הם צריכים משהו אנחנו נעזור להם להגיע הכי מהר שאפשר. אנחנו עובדים מול גופי ענק, שיודעים טוב מאתנו מה הם צריכים. בישראל יש טכנולוגיות. דברים לוקחים פה חצי מהזמן שהם לוקחים בחו"ל".

- מהו המודל העסקי שלכם?

"מתמחרים לפי פרויקט. אנחנו מתוגמלים על ניהול הפרויקט. דיוויד סייבל, מנכ"ל y&r , אומר תמיד, שאנחנו רוצים להיות השותף הכי חשוב של הלקוח. זה בדיוק מה שאנחנו עושים".

- ולמה לא לתת את אותו השירות ללקוחות בארץ?

"אנחנו עושים את זה, אבל פה בארץ הלקוחות לא צריכים אותי בשביל לשים רגל על הקרקע בטכנולוגיה. לארגונים שאנחנו משרתים בארץ יש יחידות חדשנות ואנשי טכנולוגיה, ולכן הם מגיעים אלינו כשהם מחפשים רעיון אחר. זה לא קורה הרבה".

- אתה מדבר על טכנולוגיה, אבל אפילו לעידן הפרסום הדיגיטלי לא כל השוק הגיע.

"האינטרנט קיים רק 25 שנה, ומהן רק לפני 10 שנים, בגלל הסלולר, הוא באמת פרץ. אז גם אליו צריך להתרגל ויש עקומת לימוד. זה לא רק בארץ, אלא גם בעולם. יש ים שלם של אפשרויות, שאפשר לעשות, ועדיין רבים הולכים לקמפיינים טלוויזיוניים".

- להחזיק אנשים כמוך זה יקר. זה לא עסק שמתאים לכל משרד.

"למרות שאנחנו מאוד רזים, זה תענוג יקר. לפני 10 שנים אולי היה למשרדים כסף לזרוק על דבר כזה, אבל היום למשרדי הפרסום אין. אז הגדולים עושים את זה איכשהו. רובם מנסים למצוא את הדבר הבא להשקיע בו פה בארץ, בתקווה שיוכלו לקשר אותו לחו"ל. אנחנו אומרים - זה לא המנדט שלנו. אנחנו באים למקום שיש בו צורך, וברגע שיש אותו לא צריך שום דבר - לא כסף ולא כלום. כשיש צורך מחברת ענק, היא משלמת - ולפעמים אפילו קונה את החברה. הבעיה היא שבמקרים רבים היא פשוט לא חשופה לזה, כי היא לא חושבת שמישהו עשה את זה. ואנחנו אומרים להם 'תחלמו'. תשלחו לנו את החלומות שלכם ואנחנו כבר נגשים אותם.

- איך אתה מסביר שיש פה כל-כך הרבה סטארט-אפים?

"בארץ אין לאנשים פחד. אנשים חושבים 'יש לי רעיון? וואלה, אני יכול להצליח איתו'. ולכולם יש רעיונות. לסבתא שלי בת ה-94, ולבת שלי בת ה-7. רוב האנשים בעולם מקובעים. קמים בבוקר לעבודה של 9-17. כאן קמים בבוקר להצליח, וזה גם בגלל האימא היהודייה, שחושבת 'איך יכול להיות שהבן של השכנה עשה אקזיט ושלי לא', גם בגלל הטכנולוגיה הצבאית, וגם בגלל שאנשים פה לא מפחדים להיכשל - יזמים שנכשלו מנסים עוד פעם".

ניר קפלושניק

תפקיד: מנהל מרכז החדשנות ב-y&r

גיל: 48

מצב משפחתי: נשוי+4

מקום מגורים: מושב עין-ורד

השכלה: תואר שני ב-IT Management

תפקידים קודמים: ממקימי נס טכנולוגיות, סמנכ"ל IT בטלדור, יזם ושותף במספר בסטארט-אפים ומנכ"ל איגוד האינטרנט

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"