וינשטיין לתנובה: שפרו את הסדר הפשרה בפרשת "אדום אדום"

טוען כי על תנובה להעביר את כל סכום התרומה לציבור לעמותות הפועלות למען זכויות בע"ח; וכן לקבוע מנגנון שיבטיח כי מקרים של התעללות בבע"ח לא יתרחשו בעתיד

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, דורש מתנובה להכניס מקצה שיפורים בהסדר הפשרה אליו הגיעה בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדה בפרשת החשד להתעללות בבעלי חיים שכונתה פרשת "אדום אדום".

לפי חוות-דעת היועץ, על תנובה לעשות שני שינויים בהסדר: ראשית, להעביר את כל סכום התרומה לציבור לעמותות הפועלות למען זכויות בעלי חיים; ושנית, לקבוע מנגנון שיבטיח כי מקרים של התעללות בבעלי חיים לא יתרחשו בעתיד.

התביעה הייצוגית הוגשה נגד "תנובה בקר" בעקבות כתבת תחקיר ששודרה ב"כלבוטק", אשר כללה תיעוד של מקרים בהם ננקטה אלימות העולה על הנדרש כלפי בעלי החיים המובאים לשחיטה במפעלה של תנובה. התובעות טענו כי האירועים משקפים הפרות של חיקוקים ונהלים שונים מתחום ההגנה על בעלי חיים.

במסגרת הסדר הפשרה שגיבשו הצדדים, התחייבה תנובה להעניק תרומה לציבור. ראשית, התחייבה תנובה לתרום סך של 2.7 מיליון שקל לעמותות העוסקות בהגנה ושמירה על רווחת בעלי החיים בישראל באמצעות עמותת "עיגול לטובה". בנוסף לתרומה הכספית התחייבה תנובה לתרום לנזקקים, באמצעות עמותת "לתת", מוצרי מזון המשווקים על-ידי הקבוצה בשווי כולל של 1.5 מיליון שקל (לפי המחיר הממוצע לצרכן).

בעמדה שהגיש היום (ה') היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוא דורש מתנובה להעביר את כל סכום התרומה, כלומר, 4.2 מיליון שקל, לעמותות הפועלות למען רווחת בעלי חיים.

לדבריו, כאשר ניתן פיצוי עקיף לחברי הקבוצה או לטובת הציבור, יש לנסות ולעצב את מנגנון התרומה באופן שמקיים זיקה בין קבוצת המפוצים לקבוצת הניזוקים.

"שמירת הקשר בין הקבוצה הנפגעת לבין הציבור שיהנה מן הסעד, מאפשרת, במקרים המתאימים, לראות בתרומה כפיצוי עקיף לחברי הקבוצה, בשל קידום האינטרסים של חברי הקבוצה בכללותה", נכתב בחוות-הדעת של וינשטיין.

לכן, כאמור, הוצע במקרה זה כי כל סכום הפשרה יגיע לעמותות העוסקות בתחום ההגנה על בעלי חיים, המקיימות את הקשר האמור.

בהקשר זה, יתרון נוסף בהעברת כל סכום הפשרה לעמותות העוסקת בתחום הגנה על בעלי החיים הוא באפשרות לפקח כי תרומה זו נובעת מהסדר הפשרה, והיא מעבר להתחייבויות פילנתרופיות קודמות של תנובה.

בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, בהסדר הפשרה לא פורט האופן שבו מתחייבת תנובה לפעול אחרת מעתה ואילך, על מנת שמקרים דומים לא יישנו.

בעניין זה הוצע בעמדת היועץ המשפטי לממשלה כי בית המשפט יבחן אם די בצעדים שננקטו זה מכבר על-ידי תנובה, ובהם סיום עבודתם של מנהל המפעל ועובדים נוספים וכן השקעת כספים בשיפור תנאי בעלי החיים השוהים במפעל, וזאת לאחר הבהרות שיתקבלו מתנובה בנוגע למכלול הצעדים שננקטו בנושא.