חיים בסכנת הכחדה

למה הפסיקו היפנים לקיים יחסי מין? נדב אייל בודק

"חרקירי הילדים האבודים", יום א' 21:00, ערוץ 10

כאשר נוצר הסרט הזה, היה עדיין ערוץ 10 כולו בסכנת הכחדה. אם חשב מישהו שמסעו של עורך חדשות החוץ של הערוץ, נדב אייל, ליפן התמצה בשיטוטים עם מונה-גייגר בפוקושימה והקריות - טעות בידו: בעוד שאחרים היו רואים רק את הסכנה לעתיד האנושות כתוצאה מאסון גרעיני, מצא אייל תהליך הכחדה חשאי ומאיים לא פחות.

החובה להצליח, שעות העבודה המטורפות, הרצון לגדל ילדים רק בתנאים מושלמים ועוד - כל אלה דחפו את היפנים לצמצם משמעותית את הילודה. אילו היה מדובר רק בילודה עצמה - ניחא, אבל מסתבר כי היפנים מפסיקים בהדרגה לקיים יחסי מין. משמע, הצורך הפוחת להביא ילדים לעולם יצר דור של אנשים (בהכללה כמובן) א-מיניים. האם מדובר בסכנה שאורבת גם לכלל האנושות?

בישראל המשפחתית - שבה גם כשלא מלאו אסמינו בר, בתינו הומים מתינוקות - נראית השאלה הזאת כלקוחה מיקום מקביל. אבל לא כך לכלל האנושות. מה שנראה כתחילתו של תהליך השמדה עצמית, עלול להכחיד אם לא מין שלם אזי לפחות חלק מהתרבויות שלו.

יהיו מי שיאמרו שהעתיד כבר כאן, ושהתרבות המערבית, ששלטה במשך מאות שנים כמעט באנושות כולה, וודאי בחלק ניכר מתודעתה הקולקטיבית, מכחידה את עצמה מבפנים. באירופה ובצפון אמריקה הריבוי הטבעי השלילי "מתאזן" באמצעות הגירה, שמשנה את פני התרבות והחברה.

אם נתייחס לישראל כמיקרו-קוסמוס, הרי שגם עלייתן של האליטות החדשות על חשבון הישנות, מקורו בפערים דמוגרפיים שנוצרו כאן במשך עשורים.

נדב אייל לא מגיע עד לסוגייה הזאת. בינתיים הוא מתבונן בעיניים סקרניות באחת התופעות המרתקות של המאה ה-21.

* ציון: 9

מאחורי הסורגים

"חומות של תקווה", יום א' 22:00, ערוץ yes3

הסרט הזה היה יכול להיכנס לרשימת הסרטים הטובים שלאף אחד כבר אין כוח לראות שוב ושוב, אלא שהפעם הוא מופיע כחלק מפרויקט "סרטים שחייבים לראות".

אז האמת היא שלא חייבים, אבל נעים להיזכר בדרמה המרגשת הזאת, על חברות בין עבריין צווארון לבן (טים רובינס) שרוקם ידידות עם אסיר שחור (מורגן פרימן), וביחד מנסים השניים לשמור על התקווה, השפיות וזכויות האסיר, בכלא עם מנהל מרושע ומושחת.

זה נשמע כמעט בנאלי, אבל הביצוע משובח.

* ציון: 9