טראמפ "פוטר": אמר שמהגרים מקסיקנים הם סוחרי סמים

האם חיים סבן זרק את תחרות "מיס תבל" של דונאלד טראמפ מלוח השידורים של יוניוויז'ן בגלל קשריו עם הילארי קלינטון? ■ רשת NBC פיטרה את טראמפ מהתכנית Apprentice, שבה הוא נהג להודיע כמעט לכל משתתף: אתה מפוטר!

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המיליארדר דונאלד טראמפ, שהכניס עצמו לרשימת המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, ספג מכה כלכלית והשפלה אישית בעקבות היומרנות הפוליטית שלו: רשתות הטלוויזיה NBC-UNIVERSAL האמריקאית, בשליטת קומקאסט, ויוניוויז'ן, בשליטת חיים סבן, ורשת הטלוויזיה המקסיקנית טלוויזה, בשליטת קרלוס סלים, אחד מהאנשים העשירים בתבל, ניתקו את קשריהן עם ההפקות הטלוויזיונית בבעלותו או בכיכובו של טראמפ כגמול על התבטאות גזענית חריפה של טראמפ בשבוע שעבר.

רשת NBC השילה את "מיס תבל" ו"מיס USA", הפקות בבעלות חלקית של טראמפ, ואת תוכניות הריאליטי Apprentice ו-Celebrity Apprentice בכיכובו (אך בבעלות מלאה של הרשת), שבהן הוא נהג להודיע כמעט לכל משתתף, "אתה מפוטר", כתום תחרות על מיזמים עסקיים. כותבי הכותרות ברוב אמצעי התקשורת עשו חגיגה משתי המילים האלה, עם כותרות כגון "רשתות טלוויזיה לדונאלד טראמפ: אתה מפוטר!"

יוניוויז'ן, הרשת הנצפית ביותר באמריקה הלטינית, החלטה לא לשדר יותר את תחרויות מיס תבל, החלטה ששוללת מטראמפ עשרות מיליוני צופים ביבשת שלמה. לא ברור אם יעלה בידו למכור את התוכניות לרשתות היספניות אחרות בגלל האפשרות שצופים באמריקה הלטינית יטילו חרם על כל רשת שתשדר תוכנית שטראמפ קשור בה.

טראמפ, שהכריז שהונו עולה על שמונה מיליארד דולר עם הצטרפותו למרוץ לנשיאות, צפוי להפסיד מאות מיליוני דולר לאחר שנבעט מרשתות הטלוויזיה. כל הופעה שלו ב-Apprentice זיכתה אותו בשלושה מיליון דולר, והתמלוגים שהוא היה מקבל משידורי תחרויות "מיס תבל" ו"מיס יו.אס.איי" מוערכים במאות מיליוני דולר מדי שנה.

קצפן של הרשתות יצא על נאום של טראמפ ב-16 ביוני, שבו הוא הודיע על החלטתו להתמודד על הבית הלבן, בטראמפ טאואר, בשדרה החמישית במנהטן. הוא הכריז, שהחלום האמריקאי "מת", שהמתמודדים האחרים הם "אידיוטים" ו"לוזרים", ואז נפלטה מפיו הפנינה הבאה: "כאשר מקסיקו שולחת אלינו את האנשים שלה, היא אינה שולחת את הטובים שבהם... היא שולחת אנשים שיש להם המון בעיות, אנשים שגוררים את הבעיות שלהם משם לכאן. הם מביאים עימם סמים. הם מביאים עימם פשע. הם אנסים. כמה מהם, אני מניח, הם אנשים טובים".

"קשה להאמין שמישהו יכול להתבטא באופן כזה ולהחזיק בדעות כאלה במאה ה-21", אמר ארטורו אליאס איוב, חתנו של סלים ויו"ר חברת ההפקות ORA, שעבדה עם טראמפ על פרוייקט של תוכנית ריאליטי.

בהודעה של NBC, אתמול, נאמר: "ב-NBC, מתן כבוד לכל אדם הוא המסד של הערכים שלנו. בגלל ההתבטאויות המשפילות שהשמיע באחרונה דונאלד טראמפ על מהגרים, החליטה NBC לשים קץ ליחסים העסקיים שלה עמו".

אבל בחוגים פוליטיים ימניים סוערות הרוחות דווקא בגלל החלטת יוניוויז'ן להתנתק מטראמפ. החשד בחוגים אלה הוא, שסבן עומד מאחורי ההחלטה בגלל קשריו עם המפלגה הדמוקרטית ובעיקר עם בני הזוג הילארי וביל קלינטון, שלקמפיינים שלהם הוא תרם סכומים גדולים. טראמפ אמר לאתר הימני "דיילי קולר" ביום ה' שעבר: "לדעתי, ממשלת מקסיקו מפעילה הרבה לחץ על יוניוויז'ן כדי למנוע ממני להתבטא על הסחר (בין ארה"ב למקסיקו) ועל הגבול בין שתי המדינות (רמז להסתננות מקסיקנים לארה"ב, נושא מרכזי במצעי הבחירות של מתמודדים רפובליקניים - ר.ד.)".

"האנשים הגדולים ביוניוויז'ן תומכים כולם בהילארי", הוסיף טראמפ, בלי לנקוב בשמו של סבן. "אני חושב שיש קשר חזק בין זה לבין ההחלטה להתנתק ממני. הם רואים את ההצלחה שלי בסקרים... הם יודעים שאוכל להביס את הילארי אם אתמודד נגדה".

אך מייקל כהן, סגן נשיא ב- Trump Organization, חברת האחזקות של טראמפ, הלך צעד אחד קדימה ואמר ל"דיילי קולר": "לא בלתי מתקבל על הדעת, שחיים סבן, תומך פיננסי ותיק של בני הזוג קלינטון, יפעיל לחץ על יוניווז'ן כדי לבטל חוזה חתום, מוצק כברזל, עם חברת ההפקה של 'מיס תבל' ועם טראמפ".

"דיילי קולר" מציין, שסבן תרם לפחות 25 מיליון דולר לקרן קלינטון, קרן פילנטרופית שתורמת להקלת המצוקה במוקדי אומללות ברחבי תבל. סבן ואשתו, שריל, נמנים עם מועצת המנהלים של הקרן. בראיון לסוכנות בלומברג, אשתקד, אמר סבן, כי הוא יתרום "כל מה שצריך" כדי לסייע בבחירת הילארי קלינטון לנשיאות.

בהודעה נפרדת איים טראמפ, שהפרת ההסכם בינו לבין NBC "תגיע לבית המשפט". ברמז לפרשת בריאן וויליאמס, מגיש חדשות הערב של NBC, שסולק מהגשת החדשות בעקבות כמה שקרים קטנים, אך נשאר ברשת וימלא בה תפקיד חדשותי מרכזי, אמר טראמפ: "הרשת מתייצבת מאחורי בריאן וויליאמס השקרן, אך אינה מוכנה להתייצב מאחורי אנשים כמוני, שאומרים דברים כהווייתם, גם אם דברים אלה אינם נעימים לאוזן".

בסקר של אוניברסיטת סאפוק בקרב בוחרים רפובליקניים במדינת ניו-המפשיר, שבה תיערך תחרות הפריימריז השניה בבחירות הקרובות לנשיאות, קיבל ג'ב בוש 14% מהקולות, וטראמפ, במקום השני - 11%. בכל אופן, סיכויי טראמפ לזכות במועמדות הרפובליקנית לנשיאות שואפים לאפס. הוא נחשב ליצן חצר הבחירות של הרפובליקנים. הדמוקרטים היו מייחלים שהוא יבחר כמועמד הרפובליקני, אך, לצערם, זה לא יקרה.