ערוץ 1 פורש מהוועדה למדרוג: ירכוש נתונים מהוט ומ-yes

הסיבה העיקרית לכך היא כלכלית, כשעפ"י גורמים ברשות השידור, מדובר בחיסכון שנתי של למעלה ממיליון שקל ■ מסתמן: גם ערוץ 9 וערוץ 20 עשויים לפרוש מהוועדה

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן
יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

רשות השידור פורשת מהוועדה למדרוג. ל"גלובס" נודע כי העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, הודיע היום (ד') למנכ"ל הוועדה למדרוג, שמוליק שם טוב, על הכוונה להפסיק לרכוש נתוני צפייה (רייטינג) בערוץ 1 מהוועדה.

הסיבה העיקרית לכך היא כלכלית, כשעל-פי גורמים ברשות השידור, מדובר בחיסכון שנתי של למעלה ממיליון שקל.

ברשות השידור התלבטו לאורך השנים האם להישאר בוועדה הישראלית למדרוג, בעיקר מהסיבה העקרונית לאור השאלה האם שידור ציבורי צריך להימדד בכלים מסחריים כמו רייטינג. ויזנטל דווקא תומך במדידת צפייה, לצורך שמירה על רלוונטיות השידורים ובדיקת הערכת הקהל כלפיהם, אולם הוא החליט כי הוא מעדיף לרכוש את הנתונים מחברות הכבלים והלוויין, המספקות נתוני צפייה המבוססים על קהל מנויי החברות.

עוד נודע כי בעוד שבערוץ 1 משלמים 1.3 מיליון שקל בשנה לוועדה למדרוג, עלות רכישת המידע מהוט ומ-yes תעמוד על כ-120 אלף שקל בשנה בסך-הכול.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", גם חברת הלוויין yes החלה למכור נתוני צפייה המבוססים על פאנל רחב משמעותית מזה של ועדת המדרוג המבוסס על 580 משקי-בית. למרות שנמדדים יותר משקי-בית, עדיין לא מדובר בכלל הציבור בישראל, אלא רק במנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית, כשהקהל שעשוי בעיקר להיפגע הוא הקהל הערבי, שבעיקר מנויי לשירותי טלוויזיה באמצעות צלחות לוויין.

ההערכה היא כי ההחלטה הדרמטית של ערוץ 1 תוביל לתנועת סחף, וגורמים אחרים המלינים על נתונים לא מדויקים בשל קוטנם היחסי, כמו ערוץ 9 וערוץ 20, יפרשו גם הם מהוועדה למדרוג.

מרשות השידור נמסר כי "רשות השידור בחרה בשילוב בין מערכות מדידה מתקדמות ויעילות יותר, לצד עלויות נמוכות משמעותית".