העליון: יעוכב ביצוע עונש המאסר של אולמרט בתיק טלנסקי

זאת עד להכרעה בערעור שהגיש רה"מ לשעבר על 8 חודשי המאסר בפועל שנגזרו עליו בגין הרשעתו בפרשה זו במירמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במירמה

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, נעתר היום (ד') לבקשת עיכוב ביצוע עונש המאסר של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בתיק טלנסקי המחודש (פרשת "מעטפות הכסף"), בהסכמת פרקליטות המדינה. זאת, בשל הערעור שהגיש אולמרט לפני כשבוע לבית המשפט העליון על 8 חודשי המאסר בפועל שנגזרו עליו בגין הרשעתו בפרשה זו.

זאת, במצטבר ל-6 שנות מאסר שנגזרו עליו בגין הרשעתו בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, שערעור בעניינה נידון גם הוא בעליון.

המשמעות היא שאולמרט קיבל עוד כמה חודשים של חסד עד שיסתיימו דיוני הערעור.

בפתח הדיון רטן השופט עמית על הפרקליטות, שלדבריו "בזבזה לו את הזמן". עמית ניהל את הדיון בקצרה ותהה מדוע היה צורך לקיים את הדיון הנוסף היום, שיועד במיוחד לבירור אם יש הסכמה לעיכוב עונשו של אולמרט - אם מראש ידעה הפרקליטות כי היא נותנת את הסכמתה לכך.

הפרקליטות מצידה התפתלה בחוסר נוחות וניסתה להסביר כי עד לרגע האחרון היא לא ידעה כיצד להחליט. נציגת הפרקליטות הוסיפה כי סברה שהדיון גם מיועד לדיון בערעור עצמו.

לבסוף, השופט עמית חתם את הדין וקבע: "לאחר שהוסכם בין הפרקליטות לבאי-כוחיו של אולמרט, אני מחליט על עיכוב הביצוע בהסכמה. לא מבין בשביל מה היה צריך את כל הבלגן הזה. זהו, נגמרה הדרמה".

הרשעה שלישית

הרשעתו של ראש הממשלה לשעבר במשפט טלנסקי המחודש היא הרשעתו השלישית בפלילים. משפט טלנסקי נפתח מחדש באוגוסט אשתקד, לאחר שאולמרט ומזכירתו לשעבר, שולה זקן, כבר זוכו בתיק ביולי 2012. התיק נפתח מחדש בעקבות הראיות החדשות שהציגה זקן, בהן הקלטות שביצעה לשיחות עם אולמרט ויומניה. הודות לראיות אלה זכתה זקן למעמד של עדת מדינה, ונידונה ל-11 חודשי מאסר בלבד בתיק הולילנד בגין הרשעתה בלקיחת שוחד.

אולמרט הורשע בסוף מארס האחרון במירמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במירמה בתיק טלנסקי המחודש. בית המשפט המחוזי קבע כי בתקופה בה כיהן כראש עיריית ירושלים ובהמשך בתקופתו כשר התמ"ת, אולמרט קיבל מאות אלפי דולרים שלא כדין ממגייס התרומות היהודי-אמריקאי משה טלנסקי והשתמש בהם לצרכים אישיים ולא רק לצרכים פוליטיים. את הכספים שקיבל במזומן שמר אולמרט בכספת סודית אצל עו"ד אורי מסר, שותפו לשעבר ומקורבו, תוך הסתרת קבלת הכספים ואי-דיווח עליהם, כמתחייב על-פי הדין.

ב-2012 הורשע אולמרט בשתי פרשות נוספות: בפרשת מרכז ההשקעות הורשע ראש הממשלה לשעבר בהפרת אמונים ונידון לשנת מאסר על-תנאי וקנס של 75 אלף שקל; ובפרשת הולילנד הוא הורשע כאמור בקבלת שוחד ונידון ל-6 שנות מאסר בפועל.

בספטמבר אשתקד עוכב ביצוע עונש המאסר בתיק הולילנד, לאחר שאולמרט הגיש ערעור לעליון על הרשעתו ועל עונשו, שכאמור עדיין תלוי ועומד.

בערעורו על הרשעתו בתיק טלנסקי תקף אולמרט, בין היתר, את קביעתו של המחוזי, לפיה התשלום שהעביר לזקן מכספי טלנסקי מהווה עבירה של מירמה והפרת אמונים, כיוון שהוא בוצע מקופה סודית ולא מדווחת ובאופן המנוגד לתקנון שירות המדינה (התקשי"ר).

"טעה המחוזי בהרשיעו את אולמרט בעבירת מירמה והפרת אמונים, על בסיס קביעה כי התשלום לזקן היה בניגוד להוראות התקשי"ר. נושא הפרת התקשי"ר כלל לא היה חלק מן הדיון, ואולמרט מעולם לא הואשם בו. לא ניתנה לאולמרט האפשרות להתגונן מפני הטענה כי התשלום לזקן הייתה בניגוד לתקשי"ר (טענה שנטענה לראשונה רק בסיכומי התביעה), ולכן מהווה עבירה של מירמה הפרת אמונים", נכתב בערעור.

בנוסף, אולמרט טוען בערעורו כי המחוזי שגה כשהחליט לקבל את הקלטות של שולה זקן כראיות חדשות, בשל בעיית האמינות שלטענתו יש בהן.

עוד טוען אולמרט כי היה צריך לפסול שניים משלושת שופטי המחוזי שדנו בתיק טלנסקי המחודש - משה סובל ורבקה פרידמן-פלדמן. זאת, משום שהשניים ישבו גם במותב שדן במשפט טלנסקי הראשון, ואז סברו כי יש להרשיעו.