סכום מופחת לחדוה בר על מניותיה בלאומי; תיכנס בקרוב לתפקיד

הערכות: זקן רוצים לסיים את הדוח הסופי בפרשת לאומי ואת ההנחיות בסוגיית שכר הבכירים לפני שיעזוב 

חדוה בר / צילום: רון קדמי
חדוה בר / צילום: רון קדמי

ד"ר חדוה בר תיכנס תיכנס בקרוב לתפקידה כמפקחת על הבנקים. בנק ישראל הודיע היום (ד') כי בר תחל לעבוד בבנק המרכזי בעוד שבוע. כניסתה של בר לתפקיד התאפשרה לאחר שהוסרו שני מחסומים: בג"ץ דחה את הבקשה למתן צו ביניים למניעת המינוי (הדיון בעניין יתקיים עד סוף ספטמבר), וכן גובש פתרון באשר לסוגיית החזקותיה של בר במניות בנק לאומי, שבו עבדה עד עתה. לפי הפתרון, בר תוותר על המניות שלהן היא זכאית, ותקבל במקומן במזומן מהבנק 347 אלף שקל, סכום שנמוך ב-20% משווי המניות הנוכחי.

בימים הקרובים ייחתם ויפורסם גם הסכם ניגוד העניינים של בר במסגרת תפקידה החדש, שהסעיף המרכזי בו יהיה לכמה זמן תימנע בר מלעסוק בענייני בנק לאומי שממנו היא מגיעה, ואיך יטפל הרגולטור בתקופה זו בבנק השני בגודלו. בר תחל בשבוע הבא בחפיפה בת כמה שבועות עם המפקח הנוכחי דודו זקן. לפי הערכות, זקן מבקש לסיים שני נושאים מרכזיים לפני שיעזוב את תפקידו: הראשון הוא גיבוש הדוח הסופי בפרשת חקירת לאומי בארה"ב, והשני הוא פרסום חוזר סופי בסוגיית שכר הבכירים בבנקים.

לפני שבועות ספורים העביר זקן טיוטת דוח לגורמים הרלוונטיים בנושא התנהלות בנק לאומי מול הלקוחות האמריקאים - פרשה שבגינה נחקר הבנק בארה"ב ושילם קנס עתק של 400 מיליון דולר. כפי שפורסם ב"גלובס", מדובר בדוח חריף הכולל ביקורת על הבקרה והפיקוח בבנק. לאחר שהועברו למפקח ההתייחסויות של הגורמים המוזכרים בדוח, הוא אמור לחתום על הדוח הסופי בנושא.

כמו כן באחרונה פרסם זקן הנחיות חדשות בנושא מגבלות על שכר הבכירים בבנקים. שתי ההנחיות המרכזיות הן האיסור על חלוקת בונוסים ואופציות ליושבי ראש בבנקים, והאפשרות לדרוש מבכירי הבנקים להחזיר בונוסים בגין הפסדים ותקלות עד 10 שנים לאחור. טיוטת החוזר עוררה תרעומת רבה בבנקים, ולפי הערכות זקן ישאף לפרסם את ההנחיות הסופיות בנושא לפני שיסיים את תפקידו.

כאמור, אתמול אושר פתרון בסוגיית החזקותיה של בר במניות בנק לאומי, שלהן הייתה זכאית במסגרת תפקידה האחרון כמנהלת הסיכונים הראשית של הבנק. בר הייתה זכאית למניות בגין תוצאות שנת 2013. לפי מדיניות התגמול בבנק, מחצית מהמענק שולמה במזומן, והמחצית השנייה תשולם באמצעות מניות חסומות שהוקצו לה.

מניות אלה מבשילות בשלוש שנים ובשלוש מנות שוות. עד כה הבשילה רק מנה אחת, ושתי המניות הבאות יבשילו סמוך לפרסום הדוחות השנתיים לשנים 2015-2016.

עקרונית, פרישתה של בר מהבנק לא שוללת ממנה את הזכאות לאותן מניות, ואולם מינויה לתפקיד המפקחת על הבנקים עלול להביא לניגוד עניינים בכך שתהיה לה החזקה במניות לאומי.

במסגרת הפתרון שגובש, בר תוותר על המניות שלהן היא זכאית בגין ביצועי הבנק בשנת 2013, ותקבל במזומן סכום של 347 אלף שקל לפני מס, שהן שווי מופחת של המניות ב-80 אלף שקל (20%) לעומת שוויין כיום בבורסה.

המתווה לחישוב הסכום שתקבל בר מתבסס על חוות דעת של כלכלן חיצוני ששכר הבנק.

סוגיה נוספת קשורה למענק לשנת 2015 (בשנת 2014 פרסם הבנק תוצאות חלשות ולא חולק בונוס). בר הודיעה כי תוותר על המענק החלקי שלו היא זכאית בגין שנה זו המוערך בכמה מאות אלפי שקלים. עם זאת, נציין כי ממילא בר לא הייתה זכאית אוטומטית למענק בעבור שנת 2015, שכן לפי מדיניות התגמול של הבנק נושא משרה שעוזב מרצונו את הבנק אינו זכאי למענק בגין השנה שבה עזב, אלא אם כן ועדת התגמול מחליטה אחרת.

 

המדינה נגד הצעת לאומי להסמיך את הדירקטוריון להחליט על חלוקת הדיבידנד

המדינה מתנגדת להעברת הסמכות בבנק לאומי לחלוקת דיבידנד מאסיפת בעלי המניות לדירקטוריון. היום (ד') הודיעה חברת נכסים מ.י, שדרכה מחזיקה המדינה במניות בנק לאומי (6%) כי היא מצביעה נגד ההצעה באסיפת בעלי המניות של לאומי שהתקיימה היום.

עם זאת, לפי הערכות קיים סיכוי גבוה כי הצעה זו תעבור, שכן חברת הייעוץ אנטרופי המליצה למוסדיים לתמוך בהצעה. אנטרופי נימקה את המלצתה לאשר בכך שממילא חלוקת הדיבידנד בבנקים טעונה את אישור בנק ישראל, וכן מכיוון שלאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, הרי שלא קיים חשש של בעל שליטה שינסה לחלוב את הבנק.

נכסים מ.י, שבראשה עומדת החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו, גם פרסמה מיהם הדירקטורים שבהם היא בוחרת (בחירות שהתקיימו היום גם כן במסגרת האסיפה). המדינה החליטה לתמוך בד"ר שמואל בן צבי, אוהד מראני, רו"ח יחיאל בורוכוף, תמר גוטליב ופרופ' ידידיה שטרן, המכהן כבר כיום כדירקטור בבנק.

"השיקולים שעמדו בפני הדירקטוריון היו הצורך לרענן את הדירקטוריון וחיזוקו בדירקטורים בעלי ניסיון בנקאי וניסיון בתחום מערכות המידע. כמו כן ניתן משקל להצבעה למועמדים אשר ניחנים בעצמאות מחשבתית ויכולת ביטוי מובהקת של עמדותיהם", נמסר מנכסים מ.י. שני הדירקטורים שבהם המדינה בחרה שלא לתמוך הם חיים סאמט המכהן כיום כדירקטור בבנק, ופרופ' אסף רזין שכיהן כדירקטור בבנק הבינלאומי ובבנק יהב.