שפיר לנת"ע: בטלו זכיית אריסון והסינים במכרז הרכבת הקלה

שפיר ושותפתה האיטלקית טוענות כי הקבוצה הזוכה לא עומדת בתנאי המכרז, ולכן יש להכריז עליהן כזוכות ■ מדובר במכרז הגדול ביותר בפרויקט, הכולל בניית שתי מנהרות של כ-5 ק"מ ובניית 6 תחנות רכבת תחתית

העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי
העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי

שפיר הנדסה וחברת GHELLA האיטלקית מבקשות לבטל את זכייתה של קבוצת CSB, הכוללת את סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי והחברה הסינית China Railway Tunnel Group, במכרז התשתיות המערבי של הרכבת הקלה - כך עולה מעתירה שהגישו השתיים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב ביום חמישי האחרון.

לטענתן, הקבוצה הזוכה איננה עומדת בתנאי המכרז, ויש להכריז עליהן, השייכות לקבוצת GS, כזוכות.

במאי האחרון הוכרזה CSB כזוכה במכרז בעלות של 2.9 מיליארד שקל. מדובר במכרז הגדול ביותר בפרויקט, הכולל בניית שתי מנהרות מקבילות באורך של כ-5 ק"מ כל אחת ובניית 6 תחנות רכבת תחתית.

ההצעה של סולל בונה גברה על קבוצה משותפת לשפיר הנדסה ו-GHELLA וגם על דניה סיבוס וחברת VINCI הצרפתית, ואולם לטענת שפיר, "נפלו שגגות מהותיות בהחלטות ועדת המכרזים של נת"ע, ובפרט בהחלטה להכריז על CSB כהצעה הזוכה".

לטענת שפיר, יש 4 פגמים מהותיים בהחלטה, והראשון שבהם הוא ההחלטה להעניק בונוס של 12% להצעתה הטכנית של CSB, בניגוד להוראות מסמכי שלב ההליך המוקדם. את הבונוס יקבל מציע שחבר לשותף ישראלי בשלב ההליך המוקדם, ואולם "סולל בונה ו-CRTG חברו יחדיו כחודש לפני מועד הגשת ההצעות למכרז וכשנה לאחר שתם שלב ה-PQ (שלב ההליך המוקדם - ה"כ)".

הפגם השני, לטענתה, נובע מעצם החבירה בין שתי החברות. לטענת שפיר, לפי הוראות המכרז חבירה כזאת תותר רק בנסיבות מיוחדת, ואלה לא התקיימו.

עוד היא טוענת כי לקבוצה הזוכה אין הניסיון הנדרש בתנאי הסף של ההליך המוקדם. "CRTG, שעל ניסיונה מתבססת CSB, לא עמדה בתנאי הסף ולא הציגה די פרויקטים של תכנון-ביצוע, להדגמת עמידתה בתנאי הסף".

לבסוף טוענת שפיר כי CSB ניגשה למכרז ללא התחייבות מצד קבלני-משנה, בניגוד להוראות.

לפיכך דורשות שפיר ו-GHELLA להכריז עליהן כעל הקבוצה הזוכה. "הואיל ו-GS הוכרזה במסגרת אותה החלטה כמציע כשיר שני, יהא זה ראוי לקבוע כי הצעתה היא הזוכה".

שפיר אף מוסיפה כי הפער בניקוד ההצעה המשוקללת בין CSB ל-GS הוא 0.7% בלבד.

לפי שעה נמנעות החברות מהגשת צו להפסקת עבודות, מאחר שנת"ע הצהירה כי העבודות המתוכננות להתבצע בתקופה הקרובה אינן מהוות חלק אינטגרלי מהפרויקט, ומטרתן להכין את השטח בלבד.

בדיווח שהוציאה היום (א') חברת סולל בונה נטען כי "השותפות דוחה את טענות הקבוצה האחרת".

מנת"ע נמסר: "ועדת המכרזים של נת"ע פעלה על-פי הדין והכללים לאורך כל שלבי המכרז וכמובן דוחה את טענותיה של שפיר. חשוב לציין כי הפרויקט ממשיך על-פי לוחות הזמנים שנמסרו לציבור".