משרד המשפטים נגד סעיפי תקשורת בחוק ההסדרים

בכוונת האוצר לבקש להכניס לחוק ההסדרים את מיזוג מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

משרד המשפטים צפוי להביע התנגדות להכנסת הסעיפים הנוגעים לשוק התקשורת בחוק ההסדרים. ל"גלובס" נודע כי בשיחות סגורות שונות סביב הנושא הביעו בכירים במשרד מורת-רוח מהכנסת הסעיפים שבאוצר מבקשים להכניס לחוק' ובעיקרם מיזוג הרשויות הרגולטוריות בשוק התקשורת.

למרות שעדיין לא הוגשה חוות-דעת רשמית בנושא, נראה כי במשרד המשפטים סבורים כי המהלך הדמוקרטי הנכון להשלמת רפורמות רגישות בשוק התקשורת הוא במסגרת הליך חקיקה ופרטני מסודר בכנסת.

לפי שעה אמורים במסגרת חוק ההסדרים להיכנס שני סעיפים בתחום התקשורת. האחד הוא לחייב להעביר את הערוצים המופצים מעל גבי עידן פלוס בתשתית אינטרנטית; והשני הוא הסעיף שזכה ברבות השנים לכינוי "ברית-המועצות", ועיקרו מיזוג מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין.

שני הנושאים כבר עלו בתקופתו של שר התקשורת הקודם גלעד ארדן, ואף החלו בהליכי חקיקה ראשוניים. במשרד האוצר מבקשים להעביר אותם בזריזות על גבי חוק ההסדרים.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת דיונים פנימיים במשרד האוצר, עלתה האפשרות לקדם גם נושאים אחרים הקשורים בשוק התקשורת, ובהם אף פיצול ערוץ 2 וחברת החדשות שלו, אולם לפי שעה נראה כי נושא זה נדחק מסדר היום.

מבין שני הסעיפים, נושא מיזוג הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין לכדי גוף אחד הוא שנוי במחלוקת בעיקר, שכן מדובר בגוף שישלוט על כל השידורים המסחריים בישראל, ובהם הערוצים המסחריים והטלוויזיה הרב-ערוצית.

על-פי המתווה שגיבש ארדן, הגוף הממוזג יישב, בדומה למועצת הכבלים והלוויין, בתוך משרד התקשורת, והעומד בראשו יהיה פקיד המועסק על-ידי המשרד וכפוף לשר התקשורת עצמו. פרט זה גרר ביקורת בטענה כי הדבר יפגע בחופש הנדרש לגוף מפקח מהסוג הזה.

נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתומך בהכנסת הסעיף לחוק ההסדרים, הוא המחזיק היום במשרד התקשורת.

הרשות השנייה היא כיום רשות סטטוטורית נפרדת, אך למרות הניתוק המבני שלה, גם המינויים בה הם מינויים פוליטיים, ולראיה - מינויו של המנכ"ל הקודם שי באב"ד, שנתמך על-ידי השר משה כחלון ובהמשך גם מונה לרשימתו לכנסת, וכיום אף משמש כמנכ"ל משרד האוצר תחתיו.

ממשרד המשפטים נמסר: "הנושא נמצא בדיונים, והעניין טרם הוכרע".