המדינה יוצאת נגד חוזי טרום ההתקשרות במיזמי פינוי-בינוי

משרד המשפטים פרסם שלשום תזכיר חוק מבקש לתחום את תקופת הכבילה שבחוזה טרום ההתקשרות, כך שזו לא תעלה על 36 חודשים מיום החתימה של ראשון דיירי הבית

פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

תזכיר חוק שפרסם שלשום (א') משרד המשפטים מבקש להתמודד עם תופעת חוזי טרום ההתקשרות במיזמי פינוי-בינוי, במסגרתה נכבלים בעלי דירות למארגנים פרטיים שאינם היזמים של הפרויקט, והם מנועים מלהתקשר עם מארגנים או יזמים אחרים לצורך ביצועו, לרוב ללא הגבלת זמן.

במסגרת חוזי טרום ההתקשרות מסמיכים בעלי הדירות את ידו של המארגן להתקשר בשמם בעתיד עם יזם לצורך ביצוע הפרויקט, וזה מתחייב בתמורה לפעול להחתמת יתר בעלי הדירות על החוזה. אלא שבפועל, במקרים רבים לא עולה בידי המארגן לגבש את ההסכמות הנדרשות לצורך מימוש העסקה.

החוק המוצע, שגובש בשיתוף עם משרד הבינוי, מבקש אפוא לתחום את תקופת הכבילה שבחוזה טרום ההתקשרות, כך שזו לא תעלה על 36 חודשים מיום החתימה של ראשון דיירי הבית. בנוסף מוצעים "פתחי יציאה" מוקדמים יותר לבעלי הדירות, הנגזרים מקצב התקדמות המארגן בקידום הפרויקט. כך למשל, בבניין בן עד שש עשרה דירות, על המארגן להתקשר בהסכם עם 50% מהבעלים בתוך שישה חודשים מיום החתימה הראשונה, ובתוך 18 חודשים על תכנית הפרויקט להיקלט בוועדת התכנון המחוזית. עם זאת, בעלי הדירות יהיו רשאים לבטל את הסכם טרום ההתקשרות בכל שלב, תוך פיצוי סמלי למארגן, אם לפחות שני-שלישים מבעלי הדירות החתומים יביעו עניין בכך.

עוד מבקשים במשרד המשפטים להגדיר עסקת פינוי-בינוי כזו המחייבת ציון פרטים מהותיים, כגון התמורה המתקבלת ממנה לכל בעל דירה, המועד הצפוי להשלמת הפרויקט והתחייבות אישית של היזם להעמיד ערבויות לטובת בעלי הדירות.

יצוין כי בשלב זה, הוראות התזכיר מתייחסות למיזמי פינוי-בינוי בלבד, ולא לפרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38). במשרד המשפטים מסבירים כי תכנית לחיזוק מבנה לא מחייבת עירובו של יזם, וכי בכל מקרה "לאחר קבלת הערות הציבור לתזכיר ייבחן הצורך להרחיב את תחולתו גם על דיירים בפרויקטים של תמ"א 38".

גורם בשוק התייחס לתזכיר ואמר כי "במשרד המשפטים לא חיים את השוק. לוחות הזמנים שנקבעו למארגן מגוחכים, ובפרויקטים גדולים של עשרות ומאות דירות, אין מצב שתוך 18 חודשים התכנית תיקלט במוסד התכנון". תזכיר החוק יוצא להערות הציבור למשך 21 יום, ועל פיהן יגבש המשרד טיוטת חוק לעיונה של וועדת השרים לחקיקה.