הפגנות אלימות באתונה לקראת ההצבעה בפרלמנט על עוד צנע

היום תתקיים הצבעה בפרלמנט היווני על החוקים והרפורמות שעליהן התחייב ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בהסכם עם הנושים ■ ציפראס זקוק לרוב של 151

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

לקראת כינוסו של הפרלמנט היווני שיצביע על הרפורמות והחוקים שראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס התחייב אליהם במסגרת ההסכם עם הנושים, נרשמות הפגנות שהופכות לאלימות יותר ויותר ככל שהיום מתקדם וההצבעה מתקרבת.

בכיכר המרכזית באתונה, כיכר סינטגמה, מול הפרלמנט, מתכנסים אלפים רבים של מפגינים, ועל פי דיווחים המשטרה המקומית החלה לנסות לפזרם באמצעות גז מדמיע.

כישלון בהעברת הרפורמות יסלול את דרכה של יוון לפשיטת רגל ופרישה מגוש האירו בעוד אישור חבילת הצעדים יאפשר להתחיל דיונים מעמיקים יותר עם הנושים על חבילת חילוץ שלישית.

ציפראס והמפלגה שבראשה הוא עומד, מפלגת השמאל סיריזה, יידרשו להעביר היום בפרלמנט 4 חוקים מרכזיים: העלאת המע"מ, הארכת שעות הפעילות של חנויות, כולל פתיחתן בימי ראשון, הרחבת בסיס המס וחוק שיאפשר את העצמאות של משרד הסטטיסטיקה הלאומי. רק כאשר הפרלמנט היווני יאשר את 4 החוקים הללו, נושיה של יוון במרכזם גרמניה וצרפת, ימשיכו לדון בחבילת החילוץ השלישית של יוון.

ע"פ הערכות, ההצבעה צפויה לעבור, שכן מפלגות האופוזיציה שמתנגדות לחבילת הצעדים ולהסכם, ביניהן מפלגת הדמוקרטיה החדשה, פאסוק ופוטאמי, מונות 106 חברי פרלמנט, בעוד שדרושים 151 מחוקקים מתוך 300 כדי להעביר את החקיקה.

עם זאת, ע"פ הערכות ציפראס עלול להיתקל בהתנגדות דווקא בתוך מפלגתו, ופרשנים פוליטיים מקומיים מעריכים כי לפחות 30 מחוקקים ממפלגת סיריזה צפויים להצביע נגד התכנית.

בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית הודיעה כי יוון זקוקה להקלה גדולה יותר בחובות מכפי שמאמינים הנושים שלה, כולל תספורות רציניות. הקרן מעריכה כי החוב של יוון יעמוד על 200% מהתמ"ג שלה בשנתיים הקרובות.