פאניקה בריבוע: מניות אלון רבוע כחול קרסו עוד 20%

בעלי המניות והאג"ח באלון רבוע כחול מתחילים לעכל את השלכות הסדר החוב במגה ■ חברת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל נסחרת כעת לפי שווי של 340 מיליון שקל בלבד ■ מה קורה באגרות החוב של החברה?

הפגנת עובדי מגה / צילום: תמר מצפי
הפגנת עובדי מגה / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי אמנם אישר השבוע את הסדר החוב ברשת המזון מגה, אולם בעלי המניות ומחזיקי האג"ח בחברה-האם, אלון רבוע כחול , רחוקים מלהיות רגועים. הפגיעה בבעלי המניות עלולה להיות דרמטית, לאור הדילול החריף שהם צפויים לספוג במסגרת ההסדר, ואילו מחזיקי האג"ח מתחילים לחשוש מהאפשרות שהחברה תתקשה לפרוע בזמן את חובותיה כלפיהם.

היום (ה') לא נרשמה כל התפתחות חדשה במצב החברה, אולם דומה כי ציבור המשקיעים החל להפנים את המשמעות של הסדר החוב ברשת מגה. זה בצל נפילה חדה שרושמת היום מניית אלון רבוע כחול, המשלימה קריסה של 51% מתחילת השנה.

חברת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל נסחרת כעת לפי שווי של 340 מיליון שקל בלבד, כך שהנפילה מתחילת השנה מחקה סכום של כ-350 מיליון שקל. במקביל איבדה אגרת החוב שלה (סדרה ג') 2% למחיר של 86 אגורות, המשקף תשואה שנתית לפדיון של 9.2%.

הבוקר הודיעה אלון רבוע כחול כי בכוונתה לכנס בעוד שבוע אסיפה של מחזיקי האג"ח - שהחוב אליהם עומד על כ-385 מיליון שקל - במסגרתה ידווח המנכ"ל אביגדור קפלן על מצב עסקי החברה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן. לאחר הדיווח יתכנסו המחזיקים לדיון פנימי, ובו יחליטו על הצעדים שבכוונתם לנקוט לצורך הבטחת תשלומי החוב.

אלא שכרגע הכוח של המחזיקים מוגבל, מאחר שהחברה אינה מוגדרת כחדלת פירעון, היא אינה נושאת על גבה הערת "עסק חי", ואף לא ביקשה כל דחייה בתשלומי החוב.

מצב זה עשוי להשתנות לאחר פרסום דוחות הרבעון השני, אז יידרשו רואי החשבון לבחון בכובד-ראש האם המוניטין של רשת מגה עדיין שווה 158 מיליון שקל, כפי שמופיע בדוחות החברה לסיכום 2014. זאת, כאשר העמקת הפסדי רשת המזון עלולה לצמצם עוד יותר את ההון העצמי של החברה-האם, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 665 מיליון שקל.

כחלק מהסדר החוב במגה, הכריזה אלון רבוע כחול על כוונתה לצאת לגיוס הון של עד 150 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות, כאשר בעלת השליטה בה, קבוצת אלון הפרטית, התחייבה לממש את חלקה. כך, הבטיחה לעצמה חברת ההחזקות הזרמה של לפחות 109 מיליון שקל במסגרת המהלך, כאשר תשלומיה למחזיקי האג"ח מסתכמים רק בכ-50 מיליון שקל בשנה. אלא שמחזיקי האג"ח בכל זאת מודאגים בשל הצורך להמשיך ולתמוך ברשת מגה, וכן עקב היעדר האפשרות למחזור חובות בעת הנוכחית.

מלבד הבעלות המלאה על מגה, מחזיקה אלון רבוע כחול גם ב-61% ממניות רבוע כחול נדל"ן בשווי של 860 מיליון שקל, ב-71% ממניות רשת תחנות הדלק דור-אלון בשווי של 350 מיליון שקל, ב-78% ממניות רשת המוצרים לבית נעמן בשווי של 40 מיליון שקל וכן ב-37% מחברת כרטיסי האשראי דיינרס בשווי מוערך של כ-180 מיליון שקל. בסך-הכול מדובר על נכסים בהיקף של 1.43 מיליארד שקל.

עם זאת, לחברה יש גם חוב כאמור לבעלי האג"ח וכן חובות לבנקים, כך שלהערכת חברת הדירוג מידרוג, החוב הפיננסי סולו של אלון רבוע כחול מסתכם בכ-700 מיליון שקל.

בנוסף, במסגרת ההסדר החברה התחייבה להזרים למגה 320 מיליון שקל, וכן העניקה ערבות של 470 מיליון שקל להתחייבויותיה של רשת המזון.

כדי לממן את ההפסדים המתמשכים של מגה, מכרה אלון רבוע כחול בשנתיים האחרונות מניות של רבוע כחול נדל"ן בהיקף של 361 מיליון שקל. אולם הצורך הדחוף במזומנים כדי לעמוד בהתחייבויותיה החדשות ידרוש מהחברה לממש נכסים, כאשר בחברת מידרוג העריכו כי בחודשים הקרובים היא תמכור 10% נוספים ממניות רבוע כחול נדל"ן בשווי של כ-140 מיליון שקל.

עם זאת, לא מן הנמנע כי במקביל יעמיד קפלן על המדף את האחזקות בדיינרס ובנעמן, ואף ירחיב במידת הצורך את מכירת מניות רבוע כחול נדל"ן ב-5% נוספים. מכירה כזאת אמנם תוריד את שיעור האחזקה ברבוע כחול נדל"ן ל-46% בלבד, אך עדיין תשאיר בידיו את השליטה דה-פקטו בחברה-הבת.

לכאורה, גם האחזקה בדור-אלון יכולה לעלות על המדף, אולם לאור התעניינות הנמוכה שנרשמת ברשתות המתחרות סולו וטן שנמצאות מזה זמן על המדף, קשה להניח שיימצא קונה דווקא לדור-אלון בזמן הקרוב.

מהלכים אלה, אם יצליחו, יעניקו שקט מסוים למחזיקי האג"ח, אבל זאת רק במקרה שמצבה של מגה ישתפר. אחרת, היא תמשיך להוות את משאבת המזומנים של הקבוצה ותפגע באיתנותה.

במידרוג הפחיתו בשבוע שעבר את דירוג החוב שלה ל-Baa3 וציינו כי נזילות החברה חלשה.

בעלי המניות של אלון רבוע כחול ייאלצו להתמודד עם מימושי נכסים תחת לחץ וללא פרמיה מהותית על שוויים, וכן עם דילול שעשוי להיות חריף, אם יומר חלק מהחוב של מגה לספקים למניות החברה-האם, כפי שהוצע להם במסגרת הסדר החוב.

מבנה ההחזקות של קבוצת אלון
 מבנה ההחזקות של קבוצת אלון

תוכניות לחוד ומציאות לחוד בעדן טבע מרקט

בשבוע שעבר אישר בית המשפט בקשה להקפאת הליכים שהגישה רשת עדן טבע מרקט ואף מינה לה נאמן. הרשת, ש-51% ממניותיה מוחזקות בידי רשת מגה, פנתה לבית המשפט בבקשה להגנה מפניה נושיה, לאחר שנקלעה למשבר חמור ולא יכלה לעמוד עוד בהתחייבויותיה.

מפתיע אם כן לגלות כי קצת יותר מחודשיים קודם לכן, עוד האמינו ההנהלה והדירקטוריון של עדן טבע מרקט ביכולתה להתמודד עם המשבר. בדוחות אלון רבוע כחול ל-2014 שפורסמו ב-30 באפריל השנה, מפנים רואי החשבון של עדן טבע מרקט ממשרד ברזילי ושות' את תשומת-הלב לגירעון בהון העצמי ובהון החוזר של עדן טבע מרקט ובתוכניות ההנהלה והדירקטוריון להתמודד עמם.

"דירקטוריון החברה והנהלתה בדעה כי לאור תזרים המזומנים החזוי - שכולל בין היתר מימוש חזוי של נכסים, איחוד מסגרות ומניעת כפילויות עם החברה-האם, צעדי יעילות נוספים והזרמת כספים ממקורות אחרים - לחברה יהיו מקורות מספקים לתשלום התחייבויותיה ולהמשיך בפעילותה", כתבו רואי החשבון.

חודשיים לאחר מכן התברר, כאמור, כי תוכניות לחוד ומציאות לחוד.