46 חודשי מאסר לעבריין מס שנמלט לרשות הפלסטינית

חסן גבועה, שהושב ארצה ע"י צה"ל לאחר שנמלט לשטחי הרשות הפלסטינית בניסיון לחמוק ממשפטו, הורשע בהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-70 מיליון שקל ■ ישלם גם קנס בסך 400 אלף שקל

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

בית משפט השלום בבאר-שבע גזר 46 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 400 אלף שקל על עבריין מס, שהושב ארצה על-ידי צה"ל לאחר שנמלט לשטחי הרשות הפלסטינית בניסיון לחמוק ממשפטו.

הנאשם, חסן גבועה, הורשע על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון שנחתם לאחר שנעצר בשטחי הרשות והוחזר ארצה, בהפצת 226 חשבוניות פיקטיביות עבור עסקאות שלא התקיימו בפועל, בהיקף של כ-70 מיליון שקל, מטעם חברות-קש שבבעלותו, בעיקר בתחום הבנייה, במהלך השנים 2002-2009.

השופט ג'ורג' אמוראי ציין כי "המדובר בעבירות רבות במדרג החמר שבתחום המסים, עבירות הנובעות מהפצת 226 חשבוניות מס כוזבות במסגרת 5 חברות (בהן פעל הנאשם) ומסירתם ל-13 עוסקים שונים", כאשר "העבירות בוצעו מתוך מטרה לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס, ובנסיבות מחמירות לנוכח ריבוי העבירות וסכום המע"מ, וכן בדרכי מירמה ותחבולה".

עוד ציין השופט כי מדובר בעבירות שבוצעו מתוך בצע-כסף ורצון להפקת רווחים קלים על חשבון אוצר המדינה. "הנאשם היווה מרכיב מרכזי בשרשרת עבריינית בתחום המס, תוך שהוא מפיץ חשבוניות כוזבות לגורמים שונים ומסב נזק רב לקופת המדינה", כתב השופט, והוסיף כי "הפסיקה קבעה כי מעשים אלה הפכו זה מכבר למכת מדינה".

הנזק שנגרם לקופת המדינה עומד על סך של כ-12.5 מיליון שקל מסך המע"מ שלא שולם בלבד. סכום זה לא הוחזר לקופת המדינה על-ידי הנאשם.

מדובר במספר תיקי חקירה שנוהלו על-ידי יחידות החקירות מכס ומע"מ של באר-שבע והדרום, ירושלים וחיפה ואוחדו לכתב אישום אחד, שהוגש ונוהל על-ידי עו"ד יעל בוקר-יוסף מהלשכה המשפטית מכס ומע"מ באר-שבע ברשות המסים.

ב-2009 הוגש כנגד הנאשם כתב אישום חמור, המייחס לו מספר אישומים הנובעים מ-3 חקירות שונות שיוחסו לו. הנאשם הכחיש תחילה את ביצוע העבירות, והתיק נקבע לשמיעת הוכחות, אלא שגבורה לא התייצב למשפטו במועד ההוכחות הראשון, ובהמשך התברר כי הוא ניתק קשר עם סנגורו ונמלט לשטחי הרשות הפלסטינית. בעקבות זאת משפטו הושהה, והוצא נגדו צו הבאה.

לפני כחודש וחצי, במסגרת פעילות המשותפת לצה"ל, משטרת ישראל וגורמי אכיפה, חקירות ומודיעין של רשויות מע"מ בבאר-שבע והדרום, אותר גבועה בבית בו התגורר ביישוב סמוע שמעבר לשטחי הקו הירוק, ונעצר. מדובר בשיתוף-פעולה נדיר בין צה"ל לרשות המסים, ובמהלך חריג ביותר ותקדימי בתחום עבירות המס.

לאחר איתורו של גבועה הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו הודה הנאשם בעבירות המס שיוחסו לו, והמדינה התחייבה שלא לדרוש מעבר ל-50 חודשי מאזר בפועל וקנס בסך 400 אלף שקל.

השופט אמוראי ציין בגזר הדין כי "קיים צורך בהתרעת הנאשם על רקע ריבוי העבירות ולנוכח היותן קלות לביצוע ורווח כלכלי בצידן", וגזר על גבועה, כאמור, 46 חודשי מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 400,000 שקל או 8 חודשי מאסר תמורתו.

עוד קודם להרשעתו של גבועה, הורשע בעליה של אחת החברות שקיזז שלא כדין בספרי החשבונות שלה את החשבוניות שרכש מגבועה תמורת עמלה, וזאת לאחר שהחזיר לקופת המדינה סך של כ-2 מיליון שקל. ההליך הפלילי כנגד חברה נוספת עודנו מתנהל.